wampster Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 (endret) Antallet ansatte i yrkene tas hensyn til når man regner et gjennomsnitt, hvordan tror du gjennomsnitt regnes egentlig? Jeg har vært klinkende klar hele veien på hvilket tall jeg snakker om, gjennomsnittslønna for de som er i full jobb. Mener du det ikke er relevant, så pek på tallene du mener er mest relevant, i stedet for å sutre. Du virker ikke til å ta innover deg at antall teller, en taxi er mindre miljøvennlig enn en bil per dag i drift, men det er MYE færre taxier. AtW Antall ansatte med full jobb ja, en lederstilling er sjelden deltid. En butikkjobb (og lignende) er ofte/vanligvis deltid. Ser du hvor jeg vil hen? Jeg mener at å kun ta utgangspunkt i heltidsstillinger er HELT feil. Og vær så snill.. sutre. Er du 5 år? Voks opp a. Det er mye færre taxier pr dags dato ja.. Det kommer til (og må) forandre seg hvis hele Oslo innenfor ring 1 skal være avhengig av dem. Det er også et litt mer komplisert regnestykke enn som så. Det er veldig lite unødvendig kjøring innenfor ring 1 (som er området vi snakker om) av privatfolk (hvis vi ser bort i fra at en av hovedårene fra Østlandet til vest går gjennom dette området). De fleste jeg kjenner gidder ikke å kjøre til sentrum da de vet hvor slitsomt det er å finne p-plass etc. Derfor vil tomgangskjøring forurense langt mer enn å kjøre inn i sentrum - parkere (null utslipp) - kjøre bort etter endt ærend. Endret 21. oktober 2015 av wampster Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 (endret) MDG, de tenker vel først og fremst på miljøet; ikke på folket!? Det er vel antagelig korrekt. Her er åpenbart mantraet at dagens mennesker må tåle litt tvangstrøyer for at fremtidens mennesker skal bli frie, harmoniske og lykkelige. Omtrent som det klasseløse drømmesamfunnet som en dag skal avløse det kommunistiske diktaturet i slikt tenkende stater. Lenkene er der for vår egen skyld, må vite. Og om ikke for vår skyld, så for at våre barn skal kunne gå uten... Geir Endret 21. oktober 2015 av tom waits for alice 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Antallet ansatte i yrkene tas hensyn til når man regner et gjennomsnitt, hvordan tror du gjennomsnitt regnes egentlig? Jeg har vært klinkende klar hele veien på hvilket tall jeg snakker om, gjennomsnittslønna for de som er i full jobb. Mener du det ikke er relevant, så pek på tallene du mener er mest relevant, i stedet for å sutre. Du virker ikke til å ta innover deg at antall teller, en taxi er mindre miljøvennlig enn en bil per dag i drift, men det er MYE færre taxier. AtW Antall ansatte med full jobb ja, en lederstilling er sjelden deltid. En butikkjobb (og lignende) er ofte/vanligvis deltid. Ser du hvor jeg vil hen? Jeg mener at å kun ta utgangspunkt i heltidsstillinger er HELT feil. Og vær så snill.. sutre. Er du 5 år? Voks opp a. Det er mye færre taxier pr dags dato ja.. Det kommer til (og må) forandre seg hvis hele Oslo innenfor ring 1 skal være avhengig av dem. Det er også et litt mer komplisert regnestykke enn som så. Det er veldig lite unødvendig kjøring innenfor ring 1 (som er området vi snakker om) av privatfolk (hvis vi ser bort i fra at en av hovedårene fra Østlandet til vest går gjennom dette området). De fleste jeg kjenner gidder ikke å kjøre til sentrum da de vet hvor slitsomt det er å finne p-plass etc. Derfor vil tomgangskjøring forurense langt mer enn å kjøre inn i sentrum - parkere (null utslipp) - kjøre bort etter endt ærend. Det er sutring det er, jeg har skrevet hva slags data jeg sikter til og gitt kilder, istedet for å fortsette å sutre (ja, sutre) om at det er feil, bare vis dine egne tall, dette er ting det finne god statistikk på, si hva du mener er riktigst, og vis til det tallet, ta litt ansvar selv. I oslo er det hundretusenvis av biler, i hele tokyo er det omlag 30 000 taxier og det er titalls millioner som bor der, det vil alltid være mye færre taxier som dekker en tilsvarende befolkning. Og "historien" din henger ikke sammen, om det er slitsomt å kjøre der så kjører man ikke rett inn finner en p-plass på perfekt sted og tilbake igjen. Forøvrig dekker taxier langt mer enn kun ring 1. AtW Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 (endret) Nå syntes jeg det går av skinner her. I HELE den sonen hvor det nå blir ulovlig å KJØRE, ikke eie bil - bor det rett over 1000 personer. Hvor mange av disse tror dere har bil fra før? Kanskje 200? Si at 100 av de flytter parkeringsplassen sin til området utenfor og tar buss eller sykler til og fra. De andre 100 selger kanskje bilen fordi det blir såpass mye mindre praktisk å eie den. So fucking what? Dette har ingenting med beboerne å gjøre, hele forslaget har med folk som kjører til og fra butikker i området! Hvis du skal kjøpe noe tungt det området bruker du taxi. Hvis du skal flytte til eller fra området leier du selvsagt flyttebil. Hvis du skal levere varer til en butikk i området vil det selvsagt være unntak i loven for det. Så hvor er det enorme problemet? I tillegg vil kanskje enkelte kjøpesentere eller butikkområder gå sammen om en IKEA-buss lignende strategi, bare omvendt. Du parkerer på IKEA og tar bussen inn til byen Endret 21. oktober 2015 av Shruggie Lenke til kommentar
wampster Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 (endret) 1. Leier bil, eller benytter bilkollektivets kassebil. 2. Sykler, eller tar taxi, eller leier bil ved behov. 3. Sykler. Dette basert på mitt eget liv, som billøs med relativt god inntekt. (jeg vil anta sammenliknbar med en "normal politiker") AtW Altså, jeg skjønner at du tydeligvis ikke er en person som forflytter seg mye, eller har fritidsaktiviteter som gjør at man har med utstyr (sykkel/ski/kajak/padlebrett/etc) og derfor ikke har behov for bil. For meg og de jeg kjenner er dette helt annerledes. Det er ikke fult så enkelt (vil jeg anta) å ringe en taxi og si at du skal ha med en sykkel, eller en kajak, eller et padlebrett osv.. Og hvis løsningen på "problemet" om at de gangene man trenger bil bare er å ta taxi/leie bil er vi jo tilbake til start..? Etter min mening er det pendlertrafikk og jobb-trafikk som man gjerne vil ha bukt med. Hvorfor da ikke starte med å bygge ut kollektivtransporten (og da mener jeg ALT, buss/tog/bane/trikk) gjøre den gratis (ja helt gratis) evt kun i arbeidstiden (7-18), for så å se hvor langt man kommer før man begynner å innskrenke valgmulighetene til absolutt ALLE uansett bruk/nytte. Hvorfor de også ikke vil tillate elbiler ettersom de på lokal forurensning er helt frie er også et under for meg. For MDG vil jo etter hva jeg har skjønt starte med innenfor ring 1 for så å muligens utvide til innenfor ring 2 også (her kan det dog hende jeg har tolket feil). Det vil uansett være helt galskap å ville avgiftslegge alle kommunale p-plasser (mye) høyere, også utenfor ring 1, og fjerne beboerparkering/lage sykkelfelt istedenfor p-plasser. Endret 21. oktober 2015 av wampster Lenke til kommentar
Vice Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Samtidig er jeg fortsatt undrende til ditt manglende svar på hvordan tomgangskjøringen til taxiene (som da bare kommer til å øke med nevnte politikk) kommer til å ha innvirkning på miljøet/luften, og hvordan dette i det hele tatt kan være bedre enn å la vanlige biler, men ihvertfall elbiler kjøre i byen? Jeg antar at et forbudsparti som MDG klarer å forby tomgangskjøring på holdeplassene... Geir Haha. Touche! :-) Regner med at MDG er klare til å bevilge store ressurser til politiet slik at noen faktisk kan følge opp alle de nye forbudene også da Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 1. Leier bil, eller benytter bilkollektivets kassebil. 2. Sykler, eller tar taxi, eller leier bil ved behov. 3. Sykler. Dette basert på mitt eget liv, som billøs med relativt god inntekt. (jeg vil anta sammenliknbar med en "normal politiker") AtW Altså, jeg skjønner at du tydeligvis ikke er en person som forflytter seg mye, eller har fritidsaktiviteter som gjør at man har med utstyr (sykkel/ski/kajak/padlebrett/etc) og derfor ikke har behov for bil. For meg og de jeg kjenner er dette helt annerledes. Det er ikke fult så enkelt (vil jeg anta) å ringe en taxi og si at du skal ha med en sykkel, eller en kajak, eller et padlebrett osv.. Og hvis løsningen på "problemet" om at de gangene man trenger bil bare er å ta taxi/leie bil er vi jo tilbake til start..? Etter min mening er det pendlertrafikk og jobb-trafikk som man gjerne vil ha bukt med. Hvorfor da ikke starte med å bygge ut kollektivtransporten (og da mener jeg ALT, buss/tog/bane/trikk) gjøre den gratis (ja helt gratis) evt kun i arbeidstiden (7-18), for så å se hvor lang man kommer før man begynner å innskrenke valgmulighetene til absolutt ALLE uansett bruk/nytte. Hvorfor de også ikke vil tillate elbiler ettersom de på lokal forurensning er helt frie er også et under for meg. Nei, vi er kun "tilbake til start" om man insisterer på at hvor mye man kjører er irrelevant, sålenge man kjører. Vennligst slutt med denne fordummende argumentasjonen. Og selvfølgelig, jeg er et unikum som kun sitter hjemme og aldri har behov for å forflytte meg. Prøv å leve uten bil, så ser du at det går greit, de fleste klarte det når de studerte, enda de hadde hobbyer da. Kollektiv er allerede massivt billigere enn bil, folk bruker bil pga praktiske betratninger, ikke pga penger, å gjøre det gratis innvirker lite på de som kjører bil, men fører til at flere gående og syklende hopper på bussen. Elbiler er forøvrig ikke frie på lokalforurensing. Men jeg er enig i at et forbud ikke er det beste, de burde heller gjort det ekstremt dyrt, feks en bomring på 150 kroner, og 150 kroner timen for parkering. AtW Lenke til kommentar
Vice Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Nå syntes jeg det går av skinner her. I HELE den sonen hvor det nå blir ulovlig å KJØRE, ikke eie bil - bor det rett over 1000 personer. Hvor mange av disse tror dere har bil fra før? Kanskje 200?+ 90.000 arbeidsplasser = 91.000. 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Nå syntes jeg det går av skinner her. I HELE den sonen hvor det nå blir ulovlig å KJØRE, ikke eie bil - bor det rett over 1000 personer. Hvor mange av disse tror dere har bil fra før? Kanskje 200?+ 90.000 arbeidsplasser = 91.000. Og? Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 For noe piss dere kommer med. Hvis dere skal kritisere noe, så kritiser programmet deres, ikke personligheter eller hva de gjør på jobben. MDG vil endre samfunnet på akkurat samme måte som folk på Høyresiden vil endre samfunnet. Som vanlig vil folk på andre siden av det politiske spektrum syntes dette er feil. Hvis dette kommer som noen nyhet til deg har du forhåpentligvis noen år igjen i barnehagen på å venne deg til det før du begynner i første klasse. Så du impliserer ganske sterkt her, at du er helt ok med f.eks. enkeltpersoner fra 1.klasse på Bjølsen går inn som styrende regjeringsmedlemmer. Dette fordi partiprogrammet deres er ok?? What-the-fuck? Selvfølgelig skal man kritisere *enkeltpersoner* som går inn i mektige verv! De må være kapable til å håndtere jobben, irrelevant av hva slags partiprogram de sitter på. Du har et poeng, men jeg har faktisk ikke sett legitim kritikk av enkeltpersoner, bare enkelthandlinger. Og hvis du tror at det er et systematisk problem i MDG at de tar Taxi for mye, så ville jeg begynt å lese noen andre aviser. Det du sier står i ganske skarp kontrast til hva du først poengterte ut. Poenget her er at du umulig kan vite om dette er en enkelthandling eller ikke heller, med mindre du har noen nostradamus-egenskaper vi andre ikke vet om. Spørsmålet du burde stille deg heller, er hvor mange ganger skal man godta dumme "enkelthandlinger" (ref.: taxi hjem fra "bil-forbuds-møte", kjøpe SUV når man vil ha et bilfritt samfunn, legge ned industri som står for større prosenter av inntektene i statsbudsjettet uten å redegjøre for alternativer, etc..). Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Det du sier står i ganske skarp kontrast til hva du først poengterte ut.Nei, det gjør det ikke. Poenget her er at du umulig kan vite om dette er en enkelthandling eller ikke heller, med mindre du har noen nostradamus-egenskaper vi andre ikke vet om. Spørsmålet du burde stille deg heller, er hvor mange ganger skal man godta dumme "enkelthandlinger" (ref.: taxi hjem fra "bil-forbuds-møte", kjøpe SUV når man vil ha et bilfritt samfunn, legge ned industri som står for større prosenter av inntektene i statsbudsjettet uten å redegjøre for alternativer, etc..).Jo, vi vet at det er en enkelthandling så lenge folk snakker om en enkelt handling. Hvis du ønsker å diskutere et mønster, må det først etableres et mønster. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 + 90.000 arbeidsplasser = 91.000.Og? Hva var i utgangspunktet poenget ditt med at det bare er ca. 1000stk som bor innenfor den planlagte "Berlinmuren"? Lenke til kommentar
wampster Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Og selvfølgelig, jeg er et unikum som kun sitter hjemme og aldri har behov for å forflytte meg. Prøv å leve uten bil, så ser du at det går greit, de fleste klarte det når de studerte, enda de hadde hobbyer da. Kollektiv er allerede massivt billigere enn bil, 1, Fair enough. Men da burde vel ikke du være såpass involvert da du ikke helt ser hvordan det påvirker folk som har bil/trenger bil.. 2, Har levd uten bil, kjøpte min første bil da jeg var 28 år så jo takk. Er fulstendig klar over det du. Jeg vil også anta at de fleste studenter lånte bil hjemme, eller satt på med kompiser/venner. Men du gjorde muligens ikke det heller. Du er jo som du selv skriver et unikum. 3, Hva har det med saken om det er billigere å gjøre? Blir det bedre for miljøet om det hadde vært billigere/dyrere? Det har ingenting med diskusjonen å gjøre. 4, Bomring på 150 kr. Så for å kjøre fra majorstuen (f.eks) til en golfbane/turterreng/sykkelområde/skiområde så skal man måtte betale 150kr.. Get real. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 (endret) + 90.000 arbeidsplasser = 91.000.Og? Hva var i utgangspunktet poenget ditt med at det bare er ca. 1000stk som bor innenfor den planlagte "Berlinmuren"? Dette: Nå syntes jeg det går av skinner her. I HELE den sonen hvor det nå blir ulovlig å KJØRE, ikke eie bil - bor det rett over 1000 personer. Hvor mange av disse tror dere har bil fra før? Kanskje 200? Si at 100 av de flytter parkeringsplassen sin til området utenfor og tar buss eller sykler til og fra. De andre 100 selger kanskje bilen fordi det blir såpass mye mindre praktisk å eie den. So fucking what? Dette har ingenting med beboerne å gjøre, hele forslaget har med folk som kjører til og fra butikker i området! Hvis du skal kjøpe noe tungt det området bruker du taxi. Hvis du skal flytte til eller fra området leier du selvsagt flyttebil. Hvis du skal levere varer til en butikk i området vil det selvsagt være unntak i loven for det. Så hvor er det enorme problemet? I tillegg vil kanskje enkelte kjøpesentere eller butikkområder gå sammen om en IKEA-buss lignende strategi, bare omvendt. Du parkerer på IKEA og tar bussen inn til byen Endret 21. oktober 2015 av Shruggie Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Antallet ansatte i yrkene tas hensyn til når man regner et gjennomsnitt, hvordan tror du gjennomsnitt regnes egentlig? Jeg har vært klinkende klar hele veien på hvilket tall jeg snakker om, gjennomsnittslønna for de som er i full jobb. Mener du det ikke er relevant, så pek på tallene du mener er mest relevant, i stedet for å sutre. Du virker ikke til å ta innover deg at antall teller, en taxi er mindre miljøvennlig enn en bil per dag i drift, men det er MYE færre taxier. AtW Antall ansatte med full jobb ja, en lederstilling er sjelden deltid. En butikkjobb (og lignende) er ofte/vanligvis deltid. Ser du hvor jeg vil hen? Jeg mener at å kun ta utgangspunkt i heltidsstillinger er HELT feil. Og vær så snill.. sutre. Er du 5 år? Voks opp a. Det er mye færre taxier pr dags dato ja.. Det kommer til (og må) forandre seg hvis hele Oslo innenfor ring 1 skal være avhengig av dem. Det er også et litt mer komplisert regnestykke enn som så. Det er veldig lite unødvendig kjøring innenfor ring 1 (som er området vi snakker om) av privatfolk (hvis vi ser bort i fra at en av hovedårene fra Østlandet til vest går gjennom dette området). De fleste jeg kjenner gidder ikke å kjøre til sentrum da de vet hvor slitsomt det er å finne p-plass etc. Derfor vil tomgangskjøring forurense langt mer enn å kjøre inn i sentrum - parkere (null utslipp) - kjøre bort etter endt ærend. Det er sutring det er, jeg har skrevet hva slags data jeg sikter til og gitt kilder, istedet for å fortsette å sutre (ja, sutre) om at det er feil, bare vis dine egne tall, dette er ting det finne god statistikk på, si hva du mener er riktigst, og vis til det tallet, ta litt ansvar selv. I oslo er det hundretusenvis av biler, i hele tokyo er det omlag 30 000 taxier og det er titalls millioner som bor der, det vil alltid være mye færre taxier som dekker en tilsvarende befolkning. Og "historien" din henger ikke sammen, om det er slitsomt å kjøre der så kjører man ikke rett inn finner en p-plass på perfekt sted og tilbake igjen. Forøvrig dekker taxier langt mer enn kun ring 1. AtW Til gjengjeld koster taxi i Tokyo 100,- for 10minutter kjøring.. Norske taxier starter på 100,- og går videre opp. Eksempel er vel her: (begge er estimert til 12 minutter) 3,5km i Tokyo, 115,- 3,5km i Oslo 250,- http://www.taxifarefinder.com/main.php?city=Tokyo-Japan&from=Akihabara+Station&to=Asakusa+Station http://www.numbeo.com/taxi-fare/city_result.jsp?country=Norway&city=Oslo 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Ja, Taxi i tokyo er billig, og dekker titalls millioner, allikevel er det bare ca 10% så mange som privatbiler i osloområdet, dette ytterligere underbygger mitt poeng. At det vil være mye færre taxier. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Og selvfølgelig, jeg er et unikum som kun sitter hjemme og aldri har behov for å forflytte meg. Prøv å leve uten bil, så ser du at det går greit, de fleste klarte det når de studerte, enda de hadde hobbyer da. Kollektiv er allerede massivt billigere enn bil, 1, Fair enough. Men da burde vel ikke du være såpass involvert da du ikke helt ser hvordan det påvirker folk som har bil/trenger bil.. 2, Har levd uten bil, kjøpte min første bil da jeg var 28 år så jo takk. Er fulstendig klar over det du. Jeg vil også anta at de fleste studenter lånte bil hjemme, eller satt på med kompiser/venner. Men du gjorde muligens ikke det heller. Du er jo som du selv skriver et unikum. 3, Hva har det med saken om det er billigere å gjøre? Blir det bedre for miljøet om det hadde vært billigere/dyrere? Det har ingenting med diskusjonen å gjøre. 4, Bomring på 150 kr. Så for å kjøre fra majorstuen (f.eks) til en golfbane/turterreng/sykkelområde/skiområde så skal man måtte betale 150kr.. Get real. 1. Det var sarkasme, selvfølgelig er jeg ikke et unikum, det er bare noe folk bruker for å ikke ta innover seg at man helt greit kan leve uten bil i en by. 2. De fleste studenter gjør nok ikke det. Det blir stadig mindre vanlig å engang ha lappen. 3. Det har med saken å gjøre at en bil koster kanskje i snitt 70 000 i året i drift, her i byen koster busskort rundt regnet 7000 i året, antakelig noe mer i oslo. Om folk sparer 63 000 i året og ikke busser, hvorfor skal de gjøre det om de sparer 70 000 i året? Det er ikke prisen som er nøkkelen i dag. 4. Da får man klare seg uten å kjøre da, men om man virkelig må, så har man muligheten. AtW Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 (endret) For noe piss dere kommer med. Hvis dere skal kritisere noe, så kritiser programmet deres, ikke personligheter eller hva de gjør på jobben. *snip* går ikke editere tittel på quote: Shruggie, den 21 Okt 2015 - 13:53, sa: Det du sier står i ganske skarp kontrast til hva du først poengterte ut. Nei, det gjør det ikke. Nå tok jeg både bryderiet og orket med å fremheve det ganske godt hva som ikke helt hang på greip i hva du skrev, så i mine øyne (og regner med andre som leser også), driter du deg loddrett ut.. Poenget her er at du umulig kan vite om dette er en enkelthandling eller ikke heller, med mindre du har noen nostradamus-egenskaper vi andre ikke vet om. Spørsmålet du burde stille deg heller, er hvor mange ganger skal man godta dumme "enkelthandlinger" (ref.: taxi hjem fra "bil-forbuds-møte", kjøpe SUV når man vil ha et bilfritt samfunn, legge ned industri som står for større prosenter av inntektene i statsbudsjettet uten å redegjøre for alternativer, etc..).Jo, vi vet at det er en enkelthandling så lenge folk snakker om en enkelt handling. Hvis du ønsker å diskutere et mønster, må det først etableres et mønster. Så ordet dobbeltmoral treffer ikke ganske godt? Om dobbeltmoralen kan sees på som et mønster eller ei, er vel det du koker dette ned til. At gjennomgangsfaktoren av dobbeltmoral er ganske høy, er det ingen tvil om. Ikke at jeg med dette sier at alle andre partier er utelatt fra dette (les: dobbeltmoral), men nå har de fleste andre partier betraktelig mindre agressiv retorikk til miljø og jobb enn denne MDG-suppa bestående hasjrøykere, forståsegpåere, og egenmekka "scientists".. Endret 21. oktober 2015 av daniel_984 Lenke til kommentar
FarazTehrani Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 De virker definivt ikke seriøse, i mine øyne ihvertfall. Lenke til kommentar
FarazTehrani Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Taxi-saken er jo et erkeeksempel på storm i vannglass. Det er vel forventet at billøse tar noe mer taxi? Og MDG har aldri sagt at de er prinsipielt imot taxi" "The government doesnt give a fuck about you" sagnet tror jeg passer i dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå