ATWindsor Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Jo, det er verre enn det, påstanden er ikke riktig, fordi det blir færre biler, dette er godt underbygd i traffikkforskning. AtW Lenke til kommentar
wampster Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 (endret) Jo, det er verre enn det, påstanden er ikke riktig, fordi det blir færre biler, dette er godt underbygd i traffikkforskning. AtW Da kan du vel linke til den forskningen? edit: Og du har fortsatt ikke kommentert med tanke på all tomgangskjøringen til taxier, eller er det kun når de kjører som tas med i beregningen? Endret 21. oktober 2015 av wampster Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Jo, det er verre enn det, påstanden er ikke riktig, fordi det blir færre biler, dette er godt underbygd i traffikkforskning. AtW Så akkurat som du etterspør kilder fra andre, fei for egen forbanna dør da vel. 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Hadde vært interessant å se feks. et helt konkret resultat fra feks. Carl Berner vei-degraderingen i Oslo. Der var visst målet å gjøre fremkommeligheten verre, noe som førte til at fra å være et sted hvor det alltid var kø i rushtiden, ble det til et sted hvor det alltid er kø uansett. Har total gjennomstrømming blitt mindre? Hvis ja, hvordan påvirker det miljøet at det nå hele tiden er tomgangskjøring gjennom området? 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 https://en.wikipedia.org/wiki/Induced_demand https://en.wikipedia.org/wiki/Disappearing_traffic Lenke 1 og spesielt 2 har gode referanser i referanselista. Forøvrig er det en noe forfeilet kritikk å be meg "feie for egen dør"; når jeg omtrent er den eneste i tråden som har underbygd påstandene mine med kilder. AtW Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 (endret) Mindre kapasitet fører til mer kø fører til mer forurensning. Ikke verre enn det. edit: ang lønn ser jeg at du linker til noe som ikke tar med at antall personer i jobb i lederyrker vs antall personer i jobb som butikkmedarbeidere/ikke utdannende. Det hjelper lite å si at den ene stillingen har 700.000, den andre har 300.000 så snittet blir 500.000 når fordelingen er 80/20. Det sier vel seg selv? Den tar heller ikke med deltid eller noe annet form for arbeide, som også utgjør en ganske stor del av arbeidskraften her til lands.. Nettopp, og det er de som tjener 300K eller mindre, som ikke har bil. Alle som vil kan ikke ta taxi i ny og ne, det koster rett og slett for mye. Du må jobbe en halv dag, for at en taxisjåfør skal kjøre deg i en halvtime. De pengene trenger man til å kjøpe mat, eller til å spare opp penger til en ferietur. For de fleste med lav inntekt, så tar man bare taxi når man må. Det er nok det som er ganske provoserende med Miljøpartiet. De vil gjøre det enda vanskeligere for de som trenger bil, fordi de hevder at i Oslo så trenger man ikke bil. Men hver gang de billøse miljøartistene føler det er praktisk med en bil, så tar de bare en taxi istedenfor. Lavtlønnende kan ikke ta en taxi hver gang de trenger en bil, det har de ikke råd til. Endret 21. oktober 2015 av Camlon 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Det er nok det som er ganske provoserende med Miljøpartiet. De vil gjøre det enda vanskeligere for de som trenger bil, fordi de hevder at i Oslo så trenger man ikke bil. Men hver gang de billøse miljøartistene føler det er praktisk med en bil, så tar de bare en taxi istedenfor. Lavtlønnende kan ikke ta en taxi hver gang de trenger en bil, det har de ikke råd til. Jamen, jamen... politikerne vet jo best. Nå må du ikke rokke med min virkelighetsoppfatning her. Lenke til kommentar
North Pole Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Jo det er enkelt, unngå; R, SV, V, KRF og nå MDG. Så er man rimelig trygg.. du liker altså ikke partiene som faktisk står for noe, mens H og AP, som får stemmer nettopp fordi de ikke har noen reelle egne saker, er bra? Makes no sense. Arbeiderpartiet burde legges ned. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 (endret) Mindre kapasitet fører til mer kø fører til mer forurensning. Ikke verre enn det. edit: ang lønn ser jeg at du linker til noe som ikke tar med at antall personer i jobb i lederyrker vs antall personer i jobb som butikkmedarbeidere/ikke utdannende. Det hjelper lite å si at den ene stillingen har 700.000, den andre har 300.000 så snittet blir 500.000 når fordelingen er 80/20. Det sier vel seg selv? Den tar heller ikke med deltid eller noe annet form for arbeide, som også utgjør en ganske stor del av arbeidskraften her til lands.. Nettopp, og det er de som tjener 300K eller mindre, som ikke har bil. Alle som vil kan ikke ta taxi i ny og ne, det koster rett og slett for mye. Du må jobbe en halv dag, for at en taxisjåfør skal kjøre deg i en halvtime. De pengene trenger man til å kjøpe mat, eller til å spare opp penger til en ferietur. For de fleste med lav inntekt, så tar man bare taxi når man må. Det er nok det som er ganske provoserende med Miljøpartiet. De vil gjøre det enda vanskeligere for de som trenger bil, fordi de hevder at i Oslo så trenger man ikke bil. Men hver gang de billøse miljøartistene føler det er praktisk med en bil, så tar de bare en taxi istedenfor. Lavtlønnende kan ikke ta en taxi hver gang de trenger en bil, det har de ikke råd til. Er det ikke det MDG ønsker å gjøre noe med? Bestem deg, tar de lavlønnede taxi eller gjør det ikke? "Bare når man må" er å ta taxi. Det er så godt som ingen som erstatter alle bilturer med taxi (jeg regner med at man da "trenger" alle bilturer man tar om man har bil), ei heller MDG-politikere, det er en våsete argumentasjon, ei heller høytlønnede tar seg råd til det. AtW Endret 21. oktober 2015 av ATWindsor Lenke til kommentar
wampster Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 https://en.wikipedia.org/wiki/Induced_demand https://en.wikipedia.org/wiki/Disappearing_traffic Lenke 1 og spesielt 2 har gode referanser i referanselista. Forøvrig er det en noe forfeilet kritikk å be meg "feie for egen dør"; når jeg omtrent er den eneste i tråden som har underbygd påstandene mine med kilder. AtW Vel, å underbygge f.eks påstanden om snittlønn i Norge (500.000) ved bare å ta med heltidsansatte og ikke ta med i betraktningen antall ansatte innen yrkene det er snakk om er ikke akkurat en stjerne i min bok eller veldig relevant. Samtidig er jeg fortsatt undrende til ditt manglende svar på hvordan tomgangskjøringen til taxiene (som da bare kommer til å øke med nevnte politikk) kommer til å ha innvirkning på miljøet/luften, og hvordan dette i det hele tatt kan være bedre enn å la vanlige biler, men ihvertfall elbiler kjøre i byen? 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 For noe piss dere kommer med. Hvis dere skal kritisere noe, så kritiser programmet deres, ikke personligheter eller hva de gjør på jobben. MDG vil endre samfunnet på akkurat samme måte som folk på Høyresiden vil endre samfunnet. Som vanlig vil folk på andre siden av det politiske spektrum syntes dette er feil. Hvis dette kommer som noen nyhet til deg har du forhåpentligvis noen år igjen i barnehagen på å venne deg til det før du begynner i første klasse. Så du impliserer ganske sterkt her, at du er helt ok med f.eks. enkeltpersoner fra 1.klasse på Bjølsen går inn som styrende regjeringsmedlemmer. Dette fordi partiprogrammet deres er ok?? What-the-fuck? Selvfølgelig skal man kritisere *enkeltpersoner* som går inn i mektige verv! De må være kapable til å håndtere jobben, irrelevant av hva slags partiprogram de sitter på. Du har et poeng, men jeg har faktisk ikke sett legitim kritikk av enkeltpersoner, bare enkelthandlinger. Og hvis du tror at det er et systematisk problem i MDG at de tar Taxi for mye, så ville jeg begynt å lese noen andre aviser. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 (endret) snip Er det ikke det MDG ønsker å gjøre noe med? Bestem deg, tar de lavlønnede taxi eller gjør det ikke? "Bare når man må" er å ta taxi. Det er så godt som ingen som erstatter alle bilturer med taxi (jeg regner med at man da "trenger" alle bilturer man tar om man har bil), ei heller MDG-politikere, det er en våsete argumentasjon, ei heller høytlønnede tar seg råd til det. AtW For det første, hva er lavtlønnet, bare så vi ikke snakker om to helt forskjellige ting.. For det andre, hvis det eneste alternativet er å ta taxi spiller det ikke noen rolle om du er lavtlønnet eller ei. Med dagens taxipriser er det ihvertfall helt hinsides å kjøre igjennom denne politikken. edit: Det er jo nå også snakk om at de skal avgiftsbelegge ALLE kommunale parkeringsplasser i byen (også gul sone, som strekker seg langt utenfor ring 1) mye mer, og evt fjerne beboerparkering.. Det vil altså bety at folk som bor i byen innenfor ring 3 (det er et STORT område) muligens blir nødt til å parkere bilen utenfor byen, for så å ta trikk/buss/bane/etc for å komme hjem. Og dette for at det skal bli lettere å bruke sykkel/flere sykkelfelt. ...Helsa hem... Endret 21. oktober 2015 av wampster Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Samtidig er jeg fortsatt undrende til ditt manglende svar på hvordan tomgangskjøringen til taxiene (som da bare kommer til å øke med nevnte politikk) kommer til å ha innvirkning på miljøet/luften, og hvordan dette i det hele tatt kan være bedre enn å la vanlige biler, men ihvertfall elbiler kjøre i byen? Jeg antar at et forbudsparti som MDG klarer å forby tomgangskjøring på holdeplassene... Geir Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Bestem deg, tar de lavlønnede taxi eller gjør det ikke? "Bare når man må" er å ta taxi. Det er så godt som ingen som erstatter alle bilturer med taxi, ei heller MDG-politikere, det er en våsete argumentasjon, ei heller høytlønnede tar seg råd til det. AtW Når det er greit å ta taxi for å spare 15 minutter, hva tror du da de billøse miljøpartisene vil da gjøre når de skal 1. Hente noe tungt? 2. Dra til et sted som mangler kollektivtransport? 3. Levere og hente to barn i forskjellige barnehager? Det er derfor folk trenger bil, og de har ikke råd til å erstatte alle de turene med taxi. 2 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Samtidig er jeg fortsatt undrende til ditt manglende svar på hvordan tomgangskjøringen til taxiene (som da bare kommer til å øke med nevnte politikk) kommer til å ha innvirkning på miljøet/luften, og hvordan dette i det hele tatt kan være bedre enn å la vanlige biler, men ihvertfall elbiler kjøre i byen? Jeg antar at et forbudsparti som MDG klarer å forby tomgangskjøring på holdeplassene... Geir Haha. Touche! :-) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 https://en.wikipedia.org/wiki/Induced_demand https://en.wikipedia.org/wiki/Disappearing_traffic Lenke 1 og spesielt 2 har gode referanser i referanselista. Forøvrig er det en noe forfeilet kritikk å be meg "feie for egen dør"; når jeg omtrent er den eneste i tråden som har underbygd påstandene mine med kilder. AtW Vel, å underbygge f.eks påstanden om snittlønn i Norge (500.000) ved bare å ta med heltidsansatte og ikke ta med i betraktningen antall ansatte innen yrkene det er snakk om er ikke akkurat en stjerne i min bok eller veldig relevant. Samtidig er jeg fortsatt undrende til ditt manglende svar på hvordan tomgangskjøringen til taxiene (som da bare kommer til å øke med nevnte politikk) kommer til å ha innvirkning på miljøet/luften, og hvordan dette i det hele tatt kan være bedre enn å la vanlige biler, men ihvertfall elbiler kjøre i byen? Antallet ansatte i yrkene tas hensyn til når man regner et gjennomsnitt, hvordan tror du gjennomsnitt regnes egentlig? Jeg har vært klinkende klar hele veien på hvilket tall jeg snakker om, gjennomsnittslønna for de som er i full jobb. Mener du det ikke er relevant, så pek på tallene du mener er mest relevant, i stedet for å sutre. Du virker ikke til å ta innover deg at antall teller, en taxi er mindre miljøvennlig enn en bil per dag i drift, men det er MYE færre taxier. AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Når det er greit å ta taxi for å spare 15 minutter, hva tror du da de billøse miljøpartisene vil da gjøre når de skal1. Hente noe tungt?2. Dra til et sted som mangler kollektivtransport? 3. Levere og hente to barn i forskjellige barnehager? Det er derfor folk trenger bil, og de har ikke råd til å erstatte alle de turene med taxi. MDG, de tenker vel først og fremst på miljøet; ikke på folket!? Ellers så har de jo gjennom sine verv som politikere ordnet seg så godt at de ikke trenger å stri med de problemene som vanlige mennesker må stri med. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Litt off topic: Kanskje det var nettopp et slikt galematias påfunn som skulle til for å knuse taximonopolet. I så fall, kunne ikke bare alle som ville kjøre bil i sentrum bli Uber-sjafører? Geir Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Bestem deg, tar de lavlønnede taxi eller gjør det ikke? "Bare når man må" er å ta taxi. Det er så godt som ingen som erstatter alle bilturer med taxi, ei heller MDG-politikere, det er en våsete argumentasjon, ei heller høytlønnede tar seg råd til det. AtW Når det er greit å ta taxi for å spare 15 minutter, hva tror du da de billøse miljøpartisene vil da gjøre når de skal1. Hente noe tungt? 2. Dra til et sted som mangler kollektivtransport? 3. Levere og hente to barn i forskjellige barnehager? Det er derfor folk trenger bil, og de har ikke råd til å erstatte alle de turene med taxi. MDG-poltikere har heller ikke råd til å erstatte alle de turene med taxi, hva slags fantasier har du egentlig om politikeres lønn? Jeg antar de gjør følgende: 1. Leier bil, eller benytter bilkollektivets kassebil. 2. Sykler, eller tar taxi, eller leier bil ved behov. 3. Sykler. Dette basert på mitt eget liv, som billøs med relativt god inntekt. (jeg vil anta sammenliknbar med en "normal politiker") AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Det er åpenbart mer praktisk med bil i mange sammenhenger, det kan jeg akseptere også. Men det framstår bare som latterlig med denne ekstreme sutringen om at det er helt totalt umulig å klare seg uten å eie bil. Det er åpenbart bare tøv. Klag på en realistisk måte, nemlig at man synes det er mer upraktisk. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå