Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er bilbatteriet ødelagt / dynamoen?


cenenzo

Anbefalte innlegg

Skulle kjøre til morgen idag, men da ville ikke bilen starte, jeg satt inn nøkkelen og vridde den men ingenting skjedde, alt som kom var oppstartslysene som lyser til vanlig på dashbordet når jeg starter opp, men de forsvinner ikke. Etterhvert hører jeg slags knirkelyder, og lyset med sirkel og utropstegn begynner å blinke og pipe, merker også at bilen nesten ikke vil låse seg med sentral låse eller låse opp.

 

Er dette symptomer på ødelagt batteri eller dynamo? Hvordan kan jeg få sjekket hva som er feil?

Jeg lader batteriet på søndag et par timer, men da fungerte den helt fint, men skal batteriet tømmes så fort? Tror jeg ladet den 4 timer på søndag, og kjørte i maks 15 min.

 

Dette er en Audi A4 sedan 2005 1,6L.

 

Har filmet oppstarten, men vet ikke hvordan jeg får lagt videoen her.

Endret av cenenzo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Batteriet skal ikke tømmes så fort nei.Om du får ladet batteriet på annen måte, men det mister kapasiteten raskt selv om du kjører så kan det nok tyde på at dynamo/lader ødelagt.

 

Hvordan kan jeg teste dette? Hva er det røde + -  batteri lyset som starter opp?

Lenke til kommentar

Det røde batterilyset i dashbordet betyr at du ikke lader.

Det SKAL lyse når du skrur på tenningen, men motoren er av.

Det slukker når motoren er i gang.

 

Hvis det lyser når motoren er i gang, er noe galt med generatoren.

 

Har du multimeter?

Mål spenningen i batteriet når motoren er på tomgang. Skriiv svaret her.

Mål spenningen når du gir gass. Skriv svaret her.

 

Du bør ha høyere spenning når du gir gass hvis generatoren virker.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Det røde batterilyset i dashbordet betyr at du ikke lader.

Det SKAL lyse når du skrur på tenningen, men motoren er av.

Det slukker når motoren er i gang.

 

Hvis det lyser når motoren er i gang, er noe galt med generatoren.

 

Til vanlig så lyser den ved oppstart, men den forsvinner så fort motoren er i gang. Kan jeg gå ut ifra at dynamoen er fin?

Lenke til kommentar

Ikke noe "klikk" når du prøver å starte? Ingen lyd av startmotor som går langsomt rundt? For lite strøm til at sentrallås virker skikkelig?

Da er batteriet dypt utladet. Du trenger sannsynligvis nytt batteri. Sjekk batteriet og kjøp nytt om nødvendig. Så sjekker du ladespenningen - dynamoen kan væe årsaken til at batteriet er utladet, men det kan også være at feilen bare er alderen på batteriet, mye småkjøring og mangel på vedlikehold.

 

Å lade et tomt batteri tar mer enn to eller fire timer. Det kan ta et halvt til et helt døgn, Men om batteriet lader seg ut når bilen står stille med tenning, stereo og alle lys avskrudd, så er det sannsynligvis en indre kortslutning i batteriet. det sjekkes lett med et voltmeter. Hvilespenning (målt over batteripolene når motoren går og alt er avslått) på et 12V batteri bør være opp mot 12V, og den faller med 2V for hver celle som er kortsluttet.

 

Voltmeter viser deg også om dynamoen gjr jobben OK: Når motoren går bør ladespenningen målt mellom batteripolene være opp mot 14V, eller så vidt over. Få målt dette når nytt batteri er satt inn. Og selv om ladespenningen er OK, pass på å lade batteriet med en ekstern batterilader et par ganger høst/vinter om du har mye småkjøring. Mange starter kan bruke mer strøm enn det du får ladet opp på korte turer i lav fart/lavt turtall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det røde batterilyset i dashbordet betyr at du ikke lader.

Det SKAL lyse når du skrur på tenningen, men motoren er av.

Det slukker når motoren er i gang.

 

Hvis det lyser når motoren er i gang, er noe galt med generatoren.

 

Har du multimeter?

Mål spenningen i batteriet når motoren er på tomgang. Skriiv svaret her.

Mål spenningen når du gir gass. Skriv svaret her.

 

Du bør ha høyere spenning når du gir gass hvis generatoren virker.

 

Jeg vet faktisk ikke hva jeg har, har iallefall en boks med kabler jeg kan koble til strømkontakt for å lade bilen.

skal få testet når jeg kommer hjem, må bare vite om jeg har det multimeteret.

du får høyere spenning pga når du gasser så gir den mer strøm til batteriet?

Endret av cenenzo
Lenke til kommentar

 

Til vanlig så lyser den ved oppstart, men den forsvinner så fort motoren er i gang. Kan jeg gå ut ifra at dynamoen er fin?

 

 

Sannsynligvis.

Men sjekk uansett både batteriets hvilespenning og ladespenningen. Batteriet kan være dødt uten at det er noe feil med dynamoen, men om dynamoen er dårlig og har ført til at batteriet er dyputladet, så er batteriet som regel drept. Og om du ikke har lading og setter inn nytt batteri, dør det nye batteriet fort også.

Lenke til kommentar

Et multimeter er et måleinstrument.

De aller billigste ser omtrent slik ut:

20110223061200000718029.jpg

 

Det kan brukes for bl.a. å måle spenningen over batteriet, som helst skal være ca. 12 volt.

Det bør stige til ca. 14.2 volt når du gir gass.

Slik kan man teste at generatoren gjør jobben sin.

 

Sannsynligvis holder det å bytte batteri. I hvert fall hvis du vet at det gamle batteriet er gammelt.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

 

du får høyere spenning pga når du gasser så gir den mer strøm til batteriet?

 

 

Kanskje litt, men om bilen har en god elektronisk spenningsregulator, skal ikke variasjonene være store avhengig av turtall. Det viktigste er at spenningen når motoren går er endel høyere enn spenningen når den står (hvilespenning).

Lenke til kommentar

Ikke noe "klikk" når du prøver å starte? Ingen lyd av startmotor som går langsomt rundt? For lite strøm til at sentrallås virker skikkelig?

Da er batteriet dypt utladet. Du trenger sannsynligvis nytt batteri. Sjekk batteriet og kjøp nytt om nødvendig. Så sjekker du ladespenningen - dynamoen kan væe årsaken til at batteriet er utladet, men det kan også være at feilen bare er alderen på batteriet, mye småkjøring og mangel på vedlikehold.

 

Å lade et tomt batteri tar mer enn to eller fire timer. Det kan ta et halvt til et helt døgn, Men om batteriet lader seg ut når bilen står stille med tenning, stereo og alle lys avskrudd, så er det sannsynligvis en indre kortslutning i batteriet. det sjekkes lett med et voltmeter. Hvilespenning (målt over batteripolene når motoren går og alt er avslått) på et 12V batteri bør være opp mot 12V, og den faller med 2V for hver celle som er kortsluttet.

 

Voltmeter viser deg også om dynamoen gjr jobben OK: Når motoren går bør ladespenningen målt mellom batteripolene være opp mot 14V, eller så vidt over. Få målt dette når nytt batteri er satt inn. Og selv om ladespenningen er OK, pass på å lade batteriet med en ekstern batterilader et par ganger høst/vinter om du har mye småkjøring. Mange starter kan bruke mer strøm enn det du får ladet opp på korte turer i lav fart/lavt turtall.

 

Det var en slags rar klikk lyd flere ganger, men vet ikke hva det er,  hører ikke motorstarten til vanlig heller, er ganske nybegynner når det kommer til bil da jeg er 20. Virker som batteriet er svakt til at sentrallåset tar opp signalen når jeg låser opp / låser bilen igjen. Men kan jeg gå ut ifra at dynamoen er fin dersom det batteri lyset slukker så fort motoren er i gang?  

 

Har du noe instruks hvordan jeg gjøre stegene riktig for å måle ladespenning opp mot 14V?

Lenke til kommentar

Et multimeter er et måleinstrument.

De aller billigste ser omtrent slik ut:

20110223061200000718029.jpg

 

Det kan brukes for bl.a. å måle spenningen over batteriet, som helst skal være ca. 12 volt.

Det bør stige til ca. 14.2 volt når du gir gass.

Slik kan man teste at generatoren gjør jobben sin.

 

Sannsynligvis holder det å bytte batteri. I hvert fall hvis du vet at det gamle batteriet er gammelt.

 

Har nok ikke sånn ... Har en svær boks men usikker på om det er noe voltmeter innebygd, den kan iallefall lade.

Lenke til kommentar

Du sier at batterilampa i dashbordet slukker når du endelig får start på motoren, slik at alt fremstår som normalt?

 

I så fall, for enkelhets skyld. Kjør til Biltema og be om hjelp til å kjøpe batteri som passer i din bil. Tror de finner riktig batteri basert på registreringsnummer, og hvis ikke; bilmodell.

 

Når jeg har ladet den et par timer, og jeg starter bilen, så slukker batteri lampen etter at motoren er startet, den og et par andre lyser lyser i starten men forsvinner fort. Skal dra på biltema og se, hvor mye tror du et nytt batteri koster?

Lenke til kommentar

Et multimeter er et måleinstrument.

De aller billigste ser omtrent slik ut:

20110223061200000718029.jpg

 

Det kan brukes for bl.a. å måle spenningen over batteriet, som helst skal være ca. 12 volt.

Det bør stige til ca. 14.2 volt når du gir gass.

Slik kan man teste at generatoren gjør jobben sin.

 

Sannsynligvis holder det å bytte batteri. I hvert fall hvis du vet at det gamle batteriet er gammelt.

 

Trror den vi har måler ampere.

Lenke til kommentar

Pris avhenger av bilmodell og størrelse.

http://www.biltema.no/no/Sok-etter-bildel/

Her kan du taste inn ditt registreringsnummer og se batterier som passer i din bil, og pris.

 

Klarer du å montere det selv?

 

Jeg skal få sjekket det opp når jeg kommer hjem, montere det selv mener jeg vell skal være mulig, hvis jeg finner et eller annet tutorial håper jeg.

 

Men kan jeg la bilen lade over 24 timer uten at den blir ødelagt? eller kan det være skadelig om  jeg lader den for lenge? 

Endret av cenenzo
Lenke til kommentar

Jeg kjørte min bil med dårlig batteri til Biltema, kjøpte nytt og monterte det på parkeringsplassen.

Det gamle lot jeg stå igjen under et skilt som sa at man kan sette igjen brukte bilbatterier der.

Biltema lot meg tom. låne relevant verktøy. Jeg anbefaler alltid Biltema-batterier pga. pris og kvalitet.

 

Så enkelt er det for meg. Kanskje det er vanskeligere på din bil. En Auda-eier kan nok svare bedre på det. Jeg har kun byttet batteri på Peugeot.

 

Jeg har for øyeblikket helt rævva internett, men du finner sikkert en tutorial på Youtube for din bilmodell. Jeg antar du kan engelsk. Alt slikt er på engelsk og kanskje tysk siden det er en Audi.

 

Om du er lat og rik, kan du få merkeverkstedet til å gjøre det. Da vet du at det bir bra. (og dyrere.)

Men såfremt Audi ikke gjemmer batteriene på en særs utilgjengelig plass, bør man klare jobben selv.

Det er ganske likt på de fleste biler. Men noen biler med avansert elektronikk kan ha en prosedyre for å "skru av datamaskinen" før du kobler fra batteriet, for å unngå tull med den hyperavanserte elektronikken.

 

 

Om det er trygt å lade i 24 timer?

Du bør ha regelmessig tilsyn. Hvor moderne er laderen? Moderne ladere har avanserte regulatorer som gjør at du ikke kan feile så lett.

 

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Dro rett og slett og bare kjøpte et nytt batteri, skal lage det stå til imorgne og se om det fungerer, bilen startet ialeflal opp normalt, og baterilyset forsvant så fort motoren var i gang, så da regner jeg vell med det er i orden? Det batteriet vi hadde virket veldig gammelt.

 

Men eneste nå er sentrallåsen på nøkkelen fungerer ikke trådløs, vet ikke helt om den har gått tom for strøm, er det noen måter jeg kan finne ut det på?

 

Når jeg trykker på sentral låsen, kommer det et bitte lite rødt lys, har dette noe å si?

Endret av cenenzo
Lenke til kommentar

Bilen reagerer ikke på at du trykker på fjernkontrollen?

 

Kanskje låsen har blitt nullstillt på en eller annen måte da strømmen forsvant, og må parres opp mot nøkkelen igjen.

 

Heldigvis skrev du nøyaktig hvilken bil du har, det gjør det enklere å google.

Jeg fant dette:

 

 

viewpost-right.png

The keys need to be re-programmed. Here is how you do it...

You have to put the key in the ignition, turn the key to the "accessory position" , and hold the unlock button for at least 5 seconds. This should do the trick.

 

http://www.audizine.com/forum/showthread.php/303764-Remote-Key-Not-Working-After-Battery-Change

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...