Gå til innhold

Erfaring med Indøk eller ingeniør? burde jeg bytte til dette industriell økonomi?

piaas

Anbefalte innlegg

Hei forumsfolk!

Mitt store spørsmål for tiden er; HVA skal jeg gjøre neste høst!
Kan noen hjelpe meg med erfaringer eller meninger på mitt dilemma?

Beklager avhandling her, men jeg håper veldig på hjelp!
Er det noen av dere som jobber, har tatt udanning eller tar utdanning innen dette som kan fortelle meg litt mer om hva det dreier seg om? Hva kreves? Hvilke karakteristika er det fordel å ha?

Litt fakta for den som er interessert:
Jeg er for tiden opptatt med siste året på en bachelor i Økonomi og Administrasjon ved BI Oslo. Da jeg var liten var min store drøm å bli en av to ting; forsker eller oppfinner. Vel, helt til alle skulle bli frisør. Da skulle jeg også det.

Da jeg skulle ta høyre utdanning sto det mellom to ting; økonomi og ingeniør. Jeg hadde ikke realfagspoeng pga. opphold i USA (2 VGS) så da ble det økonomi. Nå har jeg brukt mye tid på å tenke at jeg kanskje skulle prøvd meg på ingeniør. Jeg har lest alt jeg kommer over, men det gjør meg ikke klokere. Det er så vage beskrivelser.

Jeg er 22 år (1993) og blir ikke ferdig før jeg er 29. Det resulterer også i et svimlende høyt studielån pga 8 års støtte hvor tre er på BI. Mitt andre alternativ er å ta siviløkonom, det finnes en linje i Hønefoss som heter industriell økonomi men man blir ikke ingeniør såklart. Det er bare to år imot de 6 jeg må ta ellers for indøk (eller 4 for kun ingeniør bachelor). Jeg er også redd for å bli overutdannet. Og om jeg vil klare det i det heletatt.

Som person kan jeg si at jeg er utadvent, sympatisk og jeg under den oppfatning at jeg kan lære alt bare jeg fatter interesse. Jeg trenger ikke jobbe for hardt for å oppnå gode karakterer. Jeg har et behov for å forstå alt og jeg liker tall selv om det ikke er min sterkeste side.

Jeg jobber for tiden som ferievikar/deltid på en aluminiumsfabrikk på sørlandet og det har gitt mersmak. Jeg trives veldig i et mannsdominert yrke og med mange muligheter.

Og slapp av, jeg er fult klar over at jeg tilslutt må ta valget helt SELV.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva ønsker du å jobbe med, siden du vurderer ingeniør eller industriell økonomi? Er det fordi du vil jobbe med aluminium, energi eller industri? Eller menn?

Det var muligens litt dårlig forklart. Jeg skal prøve å utdype:

Jeg er usikker, det er veldig mye som intereserer meg. Det jeg vet at jeg ikke ønsker er å bare jobbe med tall som regnskap o.l. Jeg vil gjerne jobbe med innovasjon, skape noe, finne løsninger, utvikle produkter, prosjektledelse, personalledelse, HR osv. Jeg liker økonomi delen, men det er ledelsesdelen som fatter størst interesse fra min side. Ettersom jeg vil inn i industrien vil jeg gjerne fortså hva bedriften driver med også, og derfor tenker jeg at ingenør vil være svært nyttig for at jeg skal forstå og kunne ta større del.

Jeg ar kun erfaring fra aluminiumsindustrien, aluminiumsfabrikk for å være mer nøyaktig, og synes det er veldig spennede, men jeg kunne gjerne jobbet innen en rekke andre former for industri eller lignede. Det som gjør at jeg trives er arbeidsmiljøet. Jeg liker at man kan si ting rett ut, akkurat som man tenker det er, man kan havne i konflikt men de løses. Jeg liker tall, jeg liker innovasjon og jeg liker å ta ansvar. Jeg er relativt ung så det er ikke alltid at jeg har like mye å komme med grunnet erfaring og blir ofte den som sitter litt passivt på sidelinjen til å begynne med. Nå begynner jeg å bli flink til å si ifra og jeg sier hva jeg mener uten å nødvendigvis følge strømmen. Det jobber flere kvinner/jenter på min jobb. Sjefen min er kvinne og veldig inspirerende. Så det er ikke nødvendigvis bare menn jeg vil jobbe med, og det finnes helt sikkert arbeidsplasser med et flertall av kvinner som jeg hadde elsket. Men av mangel på erfaring er det foreløpig min oppfatning at jeg liker best å jobbe i mannsdominerte yrker/arbeidsplasser. Nå har jeg jobbet deltid siden jeg var 14, så over 8 år, på matbutikk, interiøsbutikk, fastfood restauran og alminiumsfabrikken. Mine ønsker er selvfølgelig svært preget av det lille jeg har av erfaring :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...