Gå til innhold

Hva savner du i media?

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne underskrive Horten Markets meget treffende betraktninger. Nettavisenes kommentarfelter var en uvurderlig kilde til kunnskap og nye, overraskende betraktninger. Dessverre er de ødelagt av redaktørenes paniske redsel for fri meningutveksling.

Nok et utviklingstrekk har gjort at nettavisene får mindre oppmerksomhet her i gården: videosnuttenes inntog.

Papiravisenes store fordel, sammenlignet med radio og TV, er at leseren meget enkelt kan få et inntrykk av hva artikkelen dreier seg om og hoppe videre om interessen uteblir. Fordel for leseren, vel å merke. For propagandisten er dette en ulempe. Store Bror i "1984" lot seg ikke stenge av, men fremførte en  evig propagandaforestilling på skjermen.

Hva som er bakgrunnen, skal jeg ikke kunne si, men mange nettaviser har beveget seg mer i retning av tv. Vi får servert en fristende, flertydig overskrift, vi klikker og lider oss gjennom noe fordummende reklame, før det etterhvert viser seg at overskriften ikke var dekkende og at det bare var noe tøv. Alt for mye bortkastet tid, etter min smak.

En trist utvikling!. Ønsker jeg å bli tatt i nesa og geleidet gjennom et forhåndsoppsatt program, så fins det allerede et medium for det: fjernsyn. Ordet interaktiv var så på moten for 20 år siden, er det glemt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rettskriving og korrekturlesing har mange ikke tid til. Det presset de er under tilsvarer at det som går i trykken er deretter. Synes generelt print er bedre enn web, men det er jo en del i print også. Jeg leverer mine bidrag også, men prøver å fikse det når jeg ser det. Tablet og mobil har jo ikke akkurat optimale tastatur heller.

Lenke til kommentar

Eksakt hva jeg mener, hvis de ikke har tid til korrekturlesing så har de ikke tid til å lage gode objektive artikler som går ordentlig inn på temaene de lager. Så har de tidspress så de bare dekker enkle saker (som ofte bare er oversatt dårlig fra utenlandske medier) som genererer reklameinntekter, enten via klikk eller artikkler som "husmødre leser".

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Et eksmpel http://www.nrk.no/norge/slar-alarm-om-norsk-natur-1.12650511

Publisert for en time siden, sikkert ligget i publiseringsystemet et par dager nå.

De har lagt med et bilde

lJpdn_ywDFGqUuFm2LP06Azkau_prbPoXKVtyGCw

Det er ingen forklaring på hva bildet representerer, hvorfor periodene som er valgt er representative, eller hvorfor det skulle stemme.

Det er rett og slett limt inn i artikkelen, og alt som sies taes for god fisk, fra alle parter. De klarer heller ikke å stille Statsråden spørsmål som gir noen form for svar, eller intervjuet Turistforening om HVORFOR deres mening er korrekt.

Dette er typisk hverdagskost, og skammelig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...