Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lan tråden 10Gbit+


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Folkens, jeg kjøpte nettopp 10gbit nettverkskort og utstyr, hentet det i går kveld. Jeg kjøpte denne pakken for 2495,- http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=64477278

Selgeren har flere, og ikke minst hjelper han deg så godt han kan. Jeg kjøpte et Mellanox kort i fra han i tillegg da han mente det fungerte visstnok bedre i Win10. I tillegg kjøpte jeg 15m fiber og adeptere(husker ikke hva de heter), så jeg hadde en passelig lengde å stue vekk switchen og gaming boksen. Det var megaenkelt å sette opp, plug and play omtrent. Eneste er fiber som trenger adapter som er et lite ekstra steg.

 

Bruker dette sammen med steam home streaming nå. Knall kvalitet, ingen blokker og sylskarp bilde. Null niks nada av forsinkelse. Spiker ofte opptil 1500mbits i videostreamingen på noen spill. Switchen bråker litt, men jeg plugget i noen kabler som gir mindre strøm til viftene http://www.ebay.com/itm/Fan-Speed-Reduce-4-Pin-Power-Resistor-Cable-Adapter-for-Computer-PC-/251885424671?hash=item3aa58a901f:g:wKoAAOSw34FVCopmog det var en hørbar forskjell :-)

 

Nå har jeg et 10gbit kort som ikke brukes, men jeg har noen videoredigeringsbokser som sikker kunne ha bruk for ett til, og jeg trenger flere sfp+ porter/switch. Er det noen som vet om en slik switch, som heller ikke koster 50000 kr?? Jeg er veldig skuffet over at ingen av verken DLink Netgear Jensen eller TPLink har noe som helst med 8-12 sfp+ porter. Vi burde gå sammen og mase på komplett, så de igjen kan mase på leverandørene sine som igjen maser på fabrikantene :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Beste løsningen er nok å ha LGA 1336 eller nyere med 3-4 PCI-E 16x og bruke: Mellanox MNPH29D-XTR ConnectX EN Dual Port 10Gigabit Network PCIe SFP+, Ethernet

det er nok billigst mulig for switch slik løsning har jeg frem til jeg finner bedre løsning.

 

Regne vel med switchen bråker ja og er stor derfor styrer jeg unna.

 

Beste man får i dag er nok RJ45 switcher som støtter Vlan og link agregation, som er passe priset, men det er liten konkuranske på privatmarkedet, så derfor er bare multicom og dustinhome som selger slik.

Netgear ProSafe GS108Tv2 8-Port Gigabit Smart Switch

Så er usikker på om det er mulig å koble 4 maskiner sammen med 2 gigabit båndbredde. Jeg støtter deg veldig godt.

Da SFP+ blir mere hobby prosjekt for spessielt interiserte foreløpig. Dette blir særlig aktuelt for både Altibox og canaldigital kunder der altibox lover flest skal ha mulighet å bestille 1 gigabit hastighet og docsis 3.1 for canaldigital så blir det nødvendig å bytte switchene og router. Per dags trenger vi Asus AC 88U så kan vi ha 1 gigabit hastighet uten å få 940 mbit på speedtest.

 

Skulle gjerne kjøpt: Network card 10 Gigabit X520-DA2 serveradapter, E10G42BTDA, Intel

Men er vanskelig å få tak i switch\router som støtter 10 gigabit.

 

Netgear ProSafe Plus XS708E

 

Så gleder meg til de havner i bruktmarkedet.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aha, flere nettverkskort for å bygge en hjemmelaget switch ja. God ide. Er litt skeptisk da om hvordan det vil fungere i praksis, noen som vet? Må jo et hovedkort med minst 4 PCie porter. Det blir jo fort 2 tusenlapper, også for 4 nettverkskort blir det 5000kr. Også må jeg ha CPU, ram osv. Da nærmer jeg jo meg 10000 kr og da kan jeg like godt kjøpe med Dell X4012, som muligens også bråker litt for mye?

 

Hadde kjøpt med en gang om prisen var rundt 5000kr for den switchen, så får vell bare vente. Utrolig irriterende, nå som jeg var så godt i gang.

Lenke til kommentar

Nå har jeg et 10gbit kort som ikke brukes, men jeg har noen videoredigeringsbokser som sikker kunne ha bruk for ett til, og jeg trenger flere sfp+ porter/switch. Er det noen som vet om en slik switch, som heller ikke koster 50000 kr?? Jeg er veldig skuffet over at ingen av verken DLink Netgear Jensen eller TPLink har noe som helst med 8-12 sfp+ porter. Vi burde gå sammen og mase på komplett, så de igjen kan mase på leverandørene sine som igjen maser på fabrikantene :-)

 

Dlink har 12 porter SFP+ med fornuftig strømforbruk (25W standby). Men billig er den ikke, tipper ca 10-15k:

http://us.dlink.com/products/business-solutions/12-port-10g-sfp-web-smart-switch-including-2-10gbase-tsfp-combo-ports/

Endret av arnbju
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

På jobben ble det kastet noen dell poweredge 1950 maskiner pluss en supermicro 36xhdd og litt dell godsaker så jeg tengte jeg skulle bruke en av dell poweredge maskinene til en pfsense switch så kjøper jeg dette  og dette trenger ikke 10gbs til alle pcer hjemme men tengte jeg skulle slenge et 10gbs kort i hoved pc og ett i server.

 

Noen som kan se noe feil her? blir dette bare rart?

Lenke til kommentar

kobber har makslengde på 5m, fiber har makslengde på flere kilometer.

 

10 GB baseT har da en rekkevidde på 100 meter? Mer enn nok for et normalt hjem.

 

Zoneman: det du bør tenke på det er hvordan du skal bruke det, skal du ha kabling i vegg? Skal du ha porter på vegg? Skal du Terminere? Isåfall vil jeg anbefale kopper, skal du bare ha "løse ledninger" i ferdig lengde? Isåfall kan du vurdere SFP+ (underforstått fiber) (husk dog at du antakelig ikke vil få utstyr som er direkte kompatibelt med det om du kjøper konsumentprodukter).

 

AtW

Lenke til kommentar

Tror siDDis tenker på twinax sfp+ det stemmer det finnes kun 3\5 meter av dette.

 

Men fant noe her:

http://www.serversupply.com/CABLES/TWINAXIAL%20CABLE/10%20M/CISCO/SFP-H10GB-ACU10M=.htm

 

Foreløpig er det vanskelig å få tak i 2.5 gigabit ethernet eller 5 gigabit ethernet.

Hvertfall i norge.

 

Direct Attach har kort lengde, men det blir fort misforståelser om man sier "kobber" og han som stiller spørsmålet først snakket om 10GBaseT.

 

Det er derfor man velger 10 Gigabit.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det spesifikke spørsmålet er jo "hvor lange kan kablene på en sfp+ være?".

Korrekt svar er jo som siDDis sier, 5 meter på kobber (DAC) og evig langt på fiber.

 

Edit: Presisering: evig langt er ikke ment som en uendelig distanse, men "mye mer enn tilstrekkelig" hjemme.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

 

kobber har makslengde på 5m, fiber har makslengde på flere kilometer.

 

10 GB baseT har da en rekkevidde på 100 meter? Mer enn nok for et normalt hjem.

 

Zoneman: det du bør tenke på det er hvordan du skal bruke det, skal du ha kabling i vegg? Skal du ha porter på vegg? Skal du Terminere? Isåfall vil jeg anbefale kopper, skal du bare ha "løse ledninger" i ferdig lengde? Isåfall kan du vurdere SFP+ (underforstått fiber) (husk dog at du antakelig ikke vil få utstyr som er direkte kompatibelt med det om du kjøper konsumentprodukter).

 

AtW

 

 

10GBase-T skal ha rekkevidde på 100meter, men det har igjen og igjen vist seg å være ustabilt på disse rekkeviddene enda det er CAT6 eller CAT6a kabler. Faktisk å har kvaliteten på nettverkskortene veldig mykje å si her også, og det Chelsio eg høyrer mest positivt om og Intel eg høyrer minst positivt om. NBase-T vil nok hjelpe.

 

Det blir uansett enklare og langt meir økonomisk å gå over til SFP+ / fiber. Om du absolutt skal ha det i veggane så kan du framleis velja 1G. Kablet nettverk for konsumentmarkedet er dødt og det er ein god grunn til at det ENDA.... ikkje er billige 10GBase-T alternativer.

 

Uansett, så begynner dette å bli tregt. Mellanox har nylig lansert nettverkskort med 200G per port for bedrifter.

Endret av siDDis
Lenke til kommentar

 

 

kobber har makslengde på 5m, fiber har makslengde på flere kilometer.

 

10 GB baseT har da en rekkevidde på 100 meter? Mer enn nok for et normalt hjem.

 

Zoneman: det du bør tenke på det er hvordan du skal bruke det, skal du ha kabling i vegg? Skal du ha porter på vegg? Skal du Terminere? Isåfall vil jeg anbefale kopper, skal du bare ha "løse ledninger" i ferdig lengde? Isåfall kan du vurdere SFP+ (underforstått fiber) (husk dog at du antakelig ikke vil få utstyr som er direkte kompatibelt med det om du kjøper konsumentprodukter).

 

AtW

 

 

10GBase-T skal ha rekkevidde på 100meter, men det har igjen og igjen vist seg å være ustabilt på disse rekkeviddene enda det er CAT6 eller CAT6a kabler. Faktisk å har kvaliteten på nettverkskortene veldig mykje å si her også, og det Chelsio eg høyrer mest positivt om og Intel eg høyrer minst positivt om. NBase-T vil nok hjelpe.

 

Det blir uansett enklare og langt meir økonomisk å gå over til SFP+ / fiber. Om du absolutt skal ha det i veggane så kan du framleis velja 1G. Kablet nettverk for konsumentmarkedet er dødt og det er ein god grunn til at det ENDA.... ikkje er billige 10GBase-T alternativer.

 

Uansett, så begynner dette å bli tregt. Mellanox har nylig lansert nettverkskort med 200G per port for bedrifter.

 

 

CAT6 støtter ikke 10 GB på 100 meter, så det er ikke så rart. CAT6A  har jeg ikke hørt om problemer med sålenge kabelen er etter spec.

Som nevnt, spørs litt hva man ønsker, de har begge sine fordeler og ulemper, om 1 GB er raskt nok, så vil jeg si normale TP-kabler er et enda bedre valg. Men endel ønsker 10GB. Men er enig i at det har vært en treg utvikling her.

 

Det er ganske få som har behov for 200 G i et vanlig hjem i mine øyne, grensen for "normalt behov" går sånn jeg ser det enten på "fart større en lagring", eller "mere båndbredde en et skjermsignal" (les: normalt behov, det finnes alltid spesielle behov)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...