Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lan tråden 10Gbit+


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

SFP+ coax er maks 10 meter. SFP+ fiber har maks rekkevidde på mange kilometer. Kjem heilt an på kva slags tranceiver og fiberkabler du investerer i. De billigste har rekkevidde på ca 300m.

 

SFP+ er framleis ethernet på 40G

 

GG45 er bakoverkompatibel med RJ45.

 

http://www.ebay.com/itm/Genuine-Cisco-SFP-H10G-AOC10M-10-Meter-Active-Optical-SFP-Cable-10Gbe-Fiber-/151531454083?hash=item2347fa7e83:m:msXskSH5bwwXnLrNpjpE0zQ

 

Disse har ekstrem høy pris for 10 meter, er dette vanlig eller er dette god pris?

Problemet med SFP+ er vel at de har moduler (Nettverk-omformere) slik at jeg tviler på disse kablene vil støtte 40 gigabit i fremtiden.

Dermed gjør Cat7a billigere og bedre, og vil støtte 40 gigabit.

 

 

 

 

Det er vanlig pris, er nok billigere å velge fiber om du vil ha 10+ meter.

 

Kan det vel neppe være når 10 meter koster like ca like mye som en 350-meters rull cat6a?

 

AtW

 

 

 

Tja, om du fjerner de dyre 40gbit SFP+ modulene, så blir det rundt hundrelappen for 10m kabel på ebay.

http://www.ebay.com/itm/10M-LC-to-LC-Fiber-Patch-Cord-Jumper-Cable-Duplex-LC-LC-MM-50-125-LC-LC-/261762116039?hash=item3cf23ce9c7:m:mqI746iWptQpl7XXdbuv5Cg

 

Men du trenger jo også 10gbit SFP+ moduler, da. De finner jeg til 250kr per stk ish for 10gbit (500 for 40gbit). Og så nettverkskort, da. Men det trenger du jo også for CAT6a, og prisen er noenlunde lik.

 

 

Det dyreste er jo switcher, men slik er det for CAT6a også (10gbit).

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Det som er rart, det sies ikke hvor mye fiberen tåler av vekt? Det kan være aktuelt hvis kabelen hadde ligget i en bærevegg eller kun er lagt ut på bettong.

Hvis man trokker på fiberen så skal vel det lite til fibertrådene knekker? Eller er skal de tåle like mye vekt som Cat6?

 

Vet ikke om dette er standard fiber for installasjon? har ganske mange tråder.

Og hvis en skulle brekke inni kabelen spørs det om lyset lyser gjennom er det ikke nano glassfiber eller slik som brukes for å lage rør som lyset lyser gjennom? Veldig tynne, blir kabelen bøyd funger ikke kabelen får man ikke signal? Ekstra ille hvis det blir hull i kabelen da forsvinner lyset. Slik er det ikke på kobber. Men kobber har problemer med kalde tempraturer og fuktighet der tror jeg eneste fiberen har problemer er hvis gule plasten rundt forsvinner.

 

Fiberkabel.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hjemme så har eier jeg ikke huset, så da har vi ikke fått koblet RJ45 punkter i veggen.

Så da har måttet legge kabelen under gjennom dørsprekken til soverommet, problemer der er når en Cat6 kabel f.eks tråkkes på eller bøyes, så kan det verstefall skje er kabelbrudd i en eller flere av 8 punktene. Har 500 mbit hastighet fra canaldigital, men man kan aldri vite selv om man får hastigheten kan slike ting føre f.eks til bitfeil som feiler på nedlastingen,f.eks av større spill eller iso filer. Dette er ikke så lett å vite siden man kan få samme MD6sum eller SHA256 sum, men f.eks føre til linux ikke lar seg sette opp oppstartlasten riktig.

 

Er ikke god løsning men den løsning blir nok frem til jeg har kjøpt meg nytt hus. Kunne vurdert fiber, men problemet der er også kabelen tåler lite, og er veldig dyrt å kjøpe 10 gigabit fiber med både TX\RW i samme fiber.

 

Hender jeg har kabeler under senga, så i verstefall kan de komme i klem, heldigvis så langt har jeg ikke opplevet å få redusert hastighet av det, men kan være jeg er heldig. Men skulle gjerne like å vite hva de tåler, problemer med Cat6 i dette tilfellet er at de er twinnet i kryss sånnsett tåler vel kabelen mindre trykk en hvis alle var flate.

 

Men man kan ikke bruke flatkabel til RJ45 veggplate, siden kabelen er for tynn for å få plass i hullene så da vil ikke kabelene sitte, så er usikker på flatkabel CAT6 eller Cat7 gir dårligere hastighet en runde? Siden er en grunn for kabelene er Twisted pair.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så er vel 12-Port 10G SFP+ langt mere en de fleste trenger.

Hadde det vært halvparten så skulle jeg vurdert det.

 

Er enig hvis prisen blir rundt 10 000-15 000 kr er det for dyrt.

 

Er det teknisk umulig å lage SFP+ 10 gigabit på denne størrelsen?

201305312050403806.gif

Helst noe mindre en: Siden tror disse er 20-30 cm i dybden, vanlig rj45 gigabit switch er kun 10-15 cm.

Helst LED lys på fremsiden og SFP+ på baksiden siden da kan man skjule kabelene bak i en hylle eller bord.

IMG_3077.gif

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er vertfall uaktuelt for meg, dette er bedriftløsning med så mange porter.

Hadde det vært borettslag eller bedrift kunne man vurdert slik.

 

Og fant ut at SFP+ ikke vil fungere alltid om det ikke er samme merke og riktig type kabeler etc.

Ja no shit det er en bedirftsløsning, det er en Dell PowerConnect.

 

Men ja det stemmer med SFP+ selv om siDDis er uenig av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar

Jeg får denne switchen snart: http://www.dataswitchworks.com/VDX-6720-60.asp. Det blir nok min TOR for Hadoop clusteret, muligens overkill.

 

Det finnes en MSA standard som leverandørene skal følge for å kunne kalle seg en SFF-8472 adapter. Har du en passiv coax kabel som er MSA kompatibel, så skal det ikke være noen problemer. Eldre switcher/kabler og nokre eldre nettverskort er låste til leverandøren. Da bestiller du tranceivere fra Fiberstore som er programmert mot denne leverandøren. Koster USD 16, altså ingenting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...