Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trenger noen med juss-utdanning til å titte på dette

Økonom12

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Besøksforbud er ingen straff.

Hva de kan straffes for, om noe, kommer an på hva som faktisk har skjedd og hva påtalemyndigheten kan føre bevis for. I lenken er de potensielt siktedes versjon beskrevet. Påtalemyndigheten og vergen kan ha et annet bilde av hva som har skjedd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Minner meg om oppførselen til en lignende verge av en lettere utviklingshemmet person. Ble nektet egen bolig selv om økonomien var der. Var også i stand til å ta seg av seg selv i stor grad. Personen fikk svært lite lommepenger (snakk om 100-200 kr i uka), fikk aldri noen ekstern underholdning (kino, turer, og lignende). Når bruker og BPA spurte vergen etter midler til bedring av brukerens hverdag, fikk de beskjed om at budsjettet gikk i null hver måned.

Etter mye frem og tilbake kom BPAene på huset frem til at vergen var økonomisk utro mot brukeren. Flere tusen i måneden gikk rett på vergens konto.

Lenke til kommentar

Er ikke noen jussekspert, men denne saken er jo litt spesiell synes jeg. Siden "offeret" er utviklingshemmet så skal man ikke tro på noe av det hun sier er jo argumentet til de som anmeldte ekteparet. Jeg velger å tro at mange utviklingshemmede er så oppegående at de kan ha sine egne meninger og oppfatte ting uten å bli manipulert. Stakkars jente som blir en kasteball i denne situasjonen.

Må jo også huske at vergen da kan manipulere jenta så ingenting hun sier noen gang kan brukes som bevis. Hun får ikke bestemme om hun trives med diverse ting eller hva hun liker på brødskiva heller da?

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at man er umyndig hvis man har en verge? I så fall er det jo faktisk tilfelle at man ikke er i stand til å selv fatte beslutninger, og å bli umyndiggjort er ikke bare bare så hvis noen er umyndiggjort er det nok en veldig god grunn til det.

Fremstillingen i artikkelen er tendensiøs og bærer veldig preg av at vi kun får høre en side av historien. Når samtlige fagfolk sterkt antyder at det er mer til denne historien enn hva som kommer frem i avisen tenker jeg at det nok er en grunn til at de har valgt å gjøre som de har gjort.

At dette ekteparet har hatt de beste hensikter og ønsket å hjelpe tviler jeg ikke på et sekund, men veien til helvete er brolagt med gode forsetter og det finnes mange måter å gi hjelp med de beste intensjoner på som egentlig ikke hjelper i det hele tatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nja, det er mange eksperter som ikke har helt peil eller som vrir ting til sin favør. Det er jo veldig dårlig reklame for hjelpesystemet at ting er så ille at beboere velger å flytte inn til andre mennesker.

Men jeg er rimelig enig med deg i at vi kun får høre den ene siden og avisene er dårlige på objektiv journalisme for tiden. Problemet er vel også taushetsplikten. Får hvertfall håpe det ordner seg og hu jenta får det litt bedre. Hvis det kommer veldig frem at hun ikke har det bra i bofellesskapet så klarer de nok å fikse situasjonen ganske raskt, som må være prioritet nummer 1.

Lenke til kommentar

Man må påpeke de fakta at både Husbanken anså henne som klartenkt nok til å få lån, og at hennes egen far kjøpte boligen som eierproxy for henne. Dette tilsier at vertsfamilien snakker sant.

Jeg er sikker på at vergen ikke har helt rent mel i posen.

Lenke til kommentar

Å forutsette at Husbanken har "ansett" noen ting er å forutsette ting man ikke har grunnlag for. Og at hennes far kjøper bolig som eierproxy er strengt tatt et bevis på at hun ikke er i stand til å foreta slike disposisjoner selv. 

@henrikwl: Man er ikke automatisk umyndig fordi man har verge. I de fleste tilfeller er vergen det som tidligere het hjelpeverge, det vil si en bistandsrolle. I noen få tilfeller er man umyndiggjort, eller som det nå heter, fratatt den rettslige handleevnen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...