Gå til innhold

Problemer med fargegradering på ny billiglaptop

Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Så har fattern klart å kjøpe ny laptop på Elkjøp uten å høre med meg først, og jeg har da fått den tvilsomme oppgaven med å sette denne opp. Det billigste skvipet jeg noensinne har vært borti, og grøss og gru, det holder på å rakne for meg for noe dritt!

Men frustrasjonen til side, jeg har reinstallert hele greia med Win10. Det som plager meg noe sjukt, og som fattern la merke til, er noen seriøse farge graderings problemer (color banding). Bare bakgrunnsbildet, det med windows logoen (mørkt, men noe blå røyk og greier) har groteskt stygge farge overganger. Har sjekka at skjermen kjører med 24bit fargedybde og sRGB fargeprofil. Er det bare panelet i disse møkka maskinene som er så dårlig at det ikke klarer å vise farger riktig? (Ikke at jeg er noe overrasket).

Det som overrasket litt var at jeg tok en screenshot for å legge ved denne posten, men skjermdumpen var til min overraskelse helt fin på min egen skjerm..?

Husker fra oppsettet av maskinen min, at Intel driverne lagde banding trøbbel som lot seg løse med å deaktivere noe "kontrast optimalisering". Her er det noe AMD greier, og har ikke klart å finne noen settings som skulle kunne rette på denslags..

Noen ideer, bortsett fra å fortelle fattern at det beste nok er å levere tilbake PC-en?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man tar screenshot så tar man ikke bilde av hva man ser på skjermen (i forhold til farger og settings) man tar bilde av hva PC'en sender til skjermen, hvis du skjønner hva jeg mener  :hmm:  :)

Du er inne på Catalyst Control Center for å stille inn ting regner jeg med?

Edit; Jeg tror det kan ha noe med dynamisk kontrast å gjøre, det er ikke sikkert det er en innstilling i CCC som er problemet det kan være satt på noe slik i en eller annen Windows innstilling (eller et annet sted?). Var hvertfall det jeg fant ut med 5 minutters googling/ lesing.

Edit2; https://community.amd.com/thread/173770 ble brått sittende å søke litt mer :D

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Når man tar screenshot så tar man ikke bilde av hva man ser på skjermen (i forhold til farger og settings) man tar bilde av hva PC'en sender til skjermen, hvis du skjønner hva jeg mener  :hmm:  :)

Du er inne på Catalyst Control Center for å stille inn ting regner jeg med?

Edit; Jeg tror det kan ha noe med dynamisk kontrast å gjøre, det er ikke sikkert det er en innstilling i CCC som er problemet det kan være satt på noe slik i en eller annen Windows innstilling (eller et annet sted?). Var hvertfall det jeg fant ut med 5 minutters googling/ lesing.

Edit2; https://community.amd.com/thread/173770 ble brått sittende å søke litt mer :D

Argh, flaut. Det visste jeg jo egentlig (med screenshot altså) :p

Uansett, det er dynamisk kontrast som en del av "video settings", men dette har ingenting med video avspilling å gjøre (og det var deaktivert og)

Lenke til kommentar

Da vet jeg ikke helt, ligger det noen drivere for selve skjermen inne eller er det "generic PnP monitor" driveren? Har kanskje ikke noe å si.

Når jeg bladde litt rundt så fant jeg et Nvidia forum der det funket å bruke en eldre driver, kan hende det går med AMD-kort også. Bortsett fra det så vet jeg ikke, kan ikke sjekke rundt i CCC selv heller da jeg ikke har noe AMD oppsett nå. Lykke til skal du hvertfall ha :) Hvis det ikke går så får du gni det skikkelig i trynet på faren din at han skulle ha sjekket med deg :whistle:

Edit; Glemte et par ord..

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Nå testet jeg med å koble PCen mot TV-en min, og da ser bildet helt fint ut. Så da bør jo egentlig driverne være i orden, og jeg begynner ane at skjermen er problemet. Jeg bare trodde ikke det var mulig å levere SÅ dårlige skjermer i 2015..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...