Wartortle Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 God kveld kloke hoder! Jeg har satt meg selv i en potensielt kinkig situasjon. Jeg var fullstendig overbevist om at jeg i reservemaskinen min hadde et MSI P31 Neo v2 hovedkort. Jeg kjøpte en Core2Quad Q9500 som en billig oppgradering, som ifølge MSIs nettsider er kompatibel med hovedkortet. Ved nærmere inspeksjon har jeg desverre oppdaget at jeg har "v1" versjonen av dette hovedkortet. Dette deduserer jeg fra det faktum at RAM-slotene er delt i to likefargede par, og ikke annenhver farge som på bildet av v2-en. Modellnavnet i Speccy tilsier også at jeg har v1-varianten. http://i.imgur.com/3eFzg1T.jpg P31 Neo v2: http://www.msi.com/product/mb/P31_Neo_V2.html#hero-overview P31 Neo "v1": http://www.msi.com/product/mb/P31_Neo.html#hero-overview Hardware-messig skulle disse to hovedkortene være like. V1-kortet støtter faktisk Q9550, som såvidt jeg kan se er identisk med Q9500 bare med dobbel cache. Eneste ulikhet mellom hovedkortene, som jeg er redd kan være utslagsgivende i mitt tilfelle, er at Q9500-prosessoren tilsynelatende ikke er støttet i bios på v1-kortet, noe det er på v2-kortet. Dette antar jeg skyldes gapet i lanseringsår. Jeg lurer derfor på om det er noe som helst håp om at maskinen vil starte opp om jeg setter inn Q9500-prosessoren. På forhånd takk for hjelpen! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Hvis du skal prøve så sørg for å ha siste BIOS-versjon på hovedkortet. Har selv gjort noe ala det samme. Satt inn en CPU som i teorien var for ny. Antageligvis var det bare produktinformasjonen til hovedkortet som ikke var oppdatert. På BIOS-sidene stod det kun generiske ting som "added support for new CPUs" eller lignende. 1 Lenke til kommentar
Wartortle Skrevet 19. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2015 Takk for svar. Har aldri oppdatert bios selv, men har tydeligvis nyeste versjon, 1.6. Denne ble lansert 17.11.09, to måneder før Q9500 ble lansert (januar 2010). Så bios-støtte lover dessverre dårlig med mindre det lar seg gjøre å flashe v2-bios på v1-kortet. Jeg antar imidlertid dette enten er umulig eller en oppskrift på katastrofe. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Jeg ville ikke prøvd V2-BIOS og heller bare prøvd prosessoren. I værste fall vil det rett og slett bare ikke funke. Jeg tror det vil funke men at du kanskje vil få beskjed "unknown CPU" eller lignende. Har vært ute for det en gang faktisk. Kjøpte en CPU som var for ny for hovedkortet og før jeg fikk oppdatert BIOS kom det bare en string-verdi i stedet for prosessortype. Men alt fungerte. 1 Lenke til kommentar
Wartortle Skrevet 19. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2015 Takk igjen sedsberg. Høres både lovende og fristende ut. Med mindre noen andre rapporterer dystre odds gir jeg det et forsøk i løpet av uken. Lenke til kommentar
Wartortle Skrevet 21. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2015 DEN VIRKER! Prosessoren ble gjenkjent i bios og alt er på stell! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå