Hasbro12 Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 (endret) Hei, Har sett på en leilighet jeg er intr. i å kjøpe. I felleskostnadene er ikke fyring/oppvarming/strøm ikke inkludert. Den har en varmtvannsbereder. Den er ikke noe større enn 50 kvm og er tiltenkt at jeg skal bo der alene, hvis jeg får kjøpt den. Leiligheten har forøvrig peis. For å regne ut et budsjett, så vil jeg vite hva strømprisene rundt omkring er (har gjort et google søk og funnet ut av noen kommer på 15 kr pr. kwt. Men hvor mye kan jeg regne med å bruke per år? Eller hva kan jeg forvente å betale pr mnd? regne sånn ca pris. Endret 19. oktober 2015 av Hasbro12 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Såfremt det ikke er en helt ny leilighet, så er det jo bare å ta kontakt med netteieren i det aktuelle området, altså nettselskapet som eier strømnettet. Da opplyser du hva du lurer på, og du kan få svar på hvor mange kWh forrige eier har brukt totalt i året (eller pr.mnd.). Enda enklere er det jo selvfølgelig å spørre den du kjøper leiligheten av (såfremt det ikke er en helt ny leilighet som nevnt tidligere). Men noen forskjeller vil det alltid være, fordi noen lager mye mat - andre lager mindre, noen vasker mye tøy - andre vasker mindre, og når det gjelder oppvarming så kommer det jo veldig an på hva den forrige eieren brukte til det, og med tanke på at det er peis i leiligheten, hvilken temperatur en ønsker å ha spiller selvfølgelig også en stor rolle. At det kommer på 15 kr. pr. kwh er helt feil, selv betaler jeg 20,91 øre/kWh (for denne mnd) i strøm (kjøper strøm av Fortum), og 40,70 øre/kWh i nettleie + 750,- i året i fastledd (Hafslund er netteier). At det på det dyreste kan komme opp i 1,50 kr (totalt sett) pr.kWh er ingen umulighet, så mulig du har bommet med et komma her? Strømprisene varierer jo i forhold til hvilken årstid det er, og strøm koster mer på vinteren enn hva den gjør om sommeren, så det er svært sjeldent at du får en lik strømpris gjennom hele året. Det var noen slike muligheter for noen år tilbake, ved at en bindte seg over flere år til et bestemt nettselskap. Her kan du finne noen flere priser for andre kvartal 2015, hentet fra SSB. https://www.ssb.no/elkraftpris/ Lenke til kommentar
Hasbro12 Skrevet 20. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2015 Ahh takk for svar. Her må jeg ha blinksa litt. Ble plutselig veldig stresset. Da virker budsjettet mitt mye mer overkommelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå