Gå til innhold

SAMLETEST: Dette er høstens beste mobiltelefoner

Anbefalte innlegg

SD 808/SD 810 (væskekjølt)

Er dette pga videoen jeg linket? :p Det hadde jo vært litt kult med en faktisk vannkjølt mobil, men jeg vet ikke helt hvor stor nytteverdien hadde vært..

Som mange har sagt mange ganger...: det finnes ikke en telefon som er "Best". Dermed blir sånne kåringer litt rare og uten noen særlig betydning.

Men noe skal man jo skrive om og fylle nettsidene med...:-)

Det er mange som ikke har tid til å sette seg inn i ting. Det er mange som ikke er interesserte i å få 10 valg, og så måtte plukke ut på personlig preferanse. Mange har bare lyst på en slik enkel toppliste. Det står og et par viktige punkter for hver telefon. Hvis du vil kunne bytte batteri f. eks så går du jo bare forbi de på lista som ikke har det, og havner på G4.

Dette er en nettside som svært sjeldent/aldri har misledende overskrifter ol. Skriver ikke noe veldig rykter ol. De og har en ganske lignende artikkel som kom ut akkurat nå, med et litt annet fokus (ikke en ren toppliste i den forstand, men det blir fortsatt sagt denne er best, og denne er best. Det er bare kategorisert)

http://www.techspot.com/bestof/smartphones/

Dette er altså en av de bedre artiklene som fyller slike nettsider, og hjelper folk med å finne rette modell for dem. Her må det og gjøre mye arbeid, og du kan ikke ta noe fra andre når du lager disse. Jeg kan forstå at du ikke trenger en slik artikkel, og det gjør ikke jeg heller. Likevel forstår jeg veldig godt at dette er artikler som er svært hjelpsomme for andre, og dette er en skikkelig skrevet artikkel, ikke copy-paste eller bare ren rangering i bildeformat som mange nettsider gjør...

SD 810 på Lumia 950 XL ER faktisk væskekjølt

Har egentlig aldri satt meg inn i hvilken kjøleløsning mobiltelefoner normalt innehar (om de innehar noen i det hele og store?) men har fått med meg at tear-downs av Microsoft Lumia 950 XL viser en passiv heat-pipe løsning for kjøling. Så de som har fått for seg at denne skal være vannkjølt har nok misforstått og vil bli skuffet.

Nå har forsåvidt Microsoft sitt på det rene, for heat-pipes inneholder jo som kjent ørlite væske og kan jo per definisjon bli definert som "væskekjøling" eller "Liquid Cooling" som Microsoft kalte det i sin presentasjon, selv om folk flest nok regner med og trodde de siktet til en eller annen fancy vannkjøling og ikke noe relativt kjedelig og tradisjonelt som heat-pipes.

Men de er kanskje først ute med bruk av heat-pipes i en mobiltelefon? Vet som sagt ikke helt hvordan de fleste toppmodellene pleier å gjøre det med tanke på kjøling. Kan godt være at heat-pipes i en mobiltelefon er noe nytt og fancy.

Og selv om heat-pipes vil inneha en bedre evne til å overføre varme bort ifra SoC sammenlignet med passive løsninger uten heat-pipes så må jo fremdeles denne varmen fraktes bort ifra enheten på en eller annen måte og jeg kan ikke helt se for meg hvordan Microsoft skal få til dette? Kan sikkert føre til mer effektiv kjøling av SoC direkte, men varmen må jo ut et eller annet sted og jeg kan aldri tenke meg at Microsoft ønsker at telefonen skal opplevelse og føles kokvarm på utsiden så hva kan egentlig heat-pipene bidra til i et produkt som dette?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har egentlig aldri satt meg inn i hvilken kjøleløsning mobiltelefoner normalt innehar (om de innehar noen i det hele og store?) men har fått med meg at tear-downs av Microsoft Lumia 950 XL viser en passiv heat-pipe løsning for kjøling. Så de som har fått for seg at denne skal være vannkjølt har nok misforstått og vil bli skuffet.

Nå har forsåvidt Microsoft sitt på det rene, for heat-pipes inneholder jo som kjent ørlite væske og kan jo per definisjon bli definert som "væskekjøling" eller "Liquid Cooling" som Microsoft kalte det i sin presentasjon, selv om folk flest nok regner med og trodde de siktet til en eller annen fancy vannkjøling og ikke noe relativt kjedelig og tradisjonelt som heat-pipes.

Men de er kanskje først ute med bruk av heat-pipes i en mobiltelefon? Vet som sagt ikke helt hvordan de fleste toppmodellene pleier å gjøre det med tanke på kjøling. Kan godt være at heat-pipes i en mobiltelefon er noe nytt og fancy.

Og selv om heat-pipes vil inneha en bedre evne til å overføre varme bort ifra SoC sammenlignet med passive løsninger uten heat-pipes så må jo fremdeles denne varmen fraktes bort ifra enheten på en eller annen måte og jeg kan ikke helt se for meg hvordan Microsoft skal få til dette? Kan sikkert føre til mer effektiv kjøling av SoC direkte, men varmen må jo ut et eller annet sted og jeg kan aldri tenke meg at Microsoft ønsker at telefonen skal opplevelse og føles kokvarm på utsiden så hva kan egentlig heat-pipene bidra til i et produkt som dette?

Jeg sjekket dette. I Surface brukes samme løsning, bare med vifter. Da er det altså vann inni heatpipes. Vannet fordamper (vel, er vel en slags væske egentlig). Så føres det vekk fra selve CPUen bor til vifta, hvor væsken kondenserer og viften dytter varmen ut. De har jo ikke vifte i mobilen, så de må altså kondensere væsken med passiv kjøling i 950 XL.

Hvis de klarer å spre varmen utover vil det hjelpe på om telefonen blir varm eller ikke. Likevel er det jo en begrensning for hvor mye det hjelper. Så ved konstant bruk vil det ikke gi så mye fordeler, men den vil ha et mye større buffer. Altså det vil ta lengre tid før den må begynne med storstilt throttling ol. Altså vil jo ytelsen bli mer konsistent, selv om det ikke løser problemet med bruk over lang tid, fordi du mangler viftene.

Det er jo kult at MS gjør dette, og en god måte å løse dette problemet, men samtidig trist at dette er et problem. Det burde virkelig ikke være et problem. Trist at produsenter må kjøpe SD 810, selv om det er et dårlig produkt.

Lenke til kommentar

Skriver dette fra en S6 Edge, og sier det først som sist: Mobilen blir byttet i en 950 / 950XL ved første anledning!

oderat bruk går S6'en tom for strøm ved middagstider, den må restartes en gang i uka, og selv om de tekniske spesifikasjonene er bedre på papiret - hadde 930 både bedre skjerm og kamera mtp klarhet, sortnivå og farge.

Du har ikke muligens tenkt deg at slik oppførsel er grunnet en feil ved produktet? Det sier vel hvor høyt du tenker om Samsung, du kan umulig forestille deg feil ved produktene deres!

Samtidig får påstander som at den MÅ restartes en gang i uka. At 930 har bedre skjerm (lmao) og kamera (lmao) deg til å virke utrolig partisk. Langt forbi det punktet at alt det andre du skriver kommer på samme nivå av troverdighet. Med tanke på at disse påstandene er rene løgner, hvorfor skulle noen som helst tro på at NOE SOM HELST av det du skriver er riktig? 

/quote]

Atte hææææææ? Litt usikker på hva jeg i det hele tatt skal svare til en så uprovosert rant? Tok det som en SELVFØLGE at det var åpenbart at:

- Påstanden om at den går alt for fort tom for strøm og OS er såpass ustabilt at det må restartes ukentlig ÅPENBART er basert på egen opplevelse av ETT produkt, siden jeg har såpass begrenset interesse at jeg ikke kjøper flere enheter for referanse?

- At påstanden om skjerm og kamera nødvendigvis er basert på min subjektive mening om disse to telefonene, selv om det skal legges til at dama har 930'en nå og jeg synes fortsatt at skjermen og bildene ser bedre ut på denne - uavhengig av hvor provosert du blir av den personlige meningen.

Håper ellers du har en fin kveld, og at dette innlegget ikke provoserte deg så mye at du ikke får sove :)

koz og klemz

Edit: Ser at formateringen her gikk til helsikke da jeg svarte fra mobilen og det ble litt vanskelig å holde styr på quotene, men jeg skal ikke skylde på mobilen for å unnlate å hive ytterligere bensin på bålet ;)

Endret av eirik_sn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Atte hææææææ? Litt usikker på hva jeg i det hele tatt skal svare til en så uprovosert rant? Tok det som en SELVFØLGE at det var åpenbart at:

- Påstanden om at den går alt for fort tom for strøm og OS er såpass ustabilt at det må restartes ukentlig ÅPENBART er basert på egen opplevelse av ETT produkt, siden jeg har såpass begrenset interesse at jeg ikke kjøper flere enheter for referanse?

- At påstanden om skjerm og kamera nødvendigvis er basert på min subjektive mening om disse to telefonene, selv om det skal legges til at dama har 930'en nå og jeg synes fortsatt at skjermen og bildene ser bedre ut på denne - uavhengig av hvor provosert du blir av den personlige meningen.

Håper ellers du har en fin kveld, og at dette innlegget ikke provoserte deg så mye at du ikke får sove :)

Hvis du tror det er en uprovosert rant, anbefaler jeg deg å lese det jeg skriver før du svarer. Takk.

Jeg prøver faktisk å hjelpe. Hvis mobilen din går tom for strøm ved middagstider ved moderat bruk, så må det helt åpenbart skyldes en feil, eller at du har noen apper som spiser altfor mye strøm (det har hendt med meg, en feil i EN app halverte batteritiden min). Uansett om du velger å bytte eller ikke, vil det ikke være best å fikse denne feilen? Hvis du ikke vet hva som er feil kan du sende den inn.

Jeg beklager, men du kan ikke ha en subjektiv mening om at Lumia 930 sin skjerm er bedre enn S6 sin skjerm, heller ikke kamera. Som La Menthe skrev. Hvordan får du et sortnivå på 0 i 930 være bedre enn 0 i S6? Disse påstandene er ikke noe som gjør meg sint, de er bare latterlige. Du er fullstendig klar over at MS bruker en gammel generasjon AMOLED skjermer fra Samsung? De Samsung har i sine toppmodeller vil til enhver tid være de beste. Du kan ikke ha bedre AMOLED skjerm enn Samsung. 

Det var etter å ha lest slike påstander, som bare kan tolkes som ren fanboy, at det du skriver om S6 like godt kan være fanboy-statements. Hvordan kan jeg stole på noen som sier 0 er bedre enn 0 ? Noen som sier at fargene til Lumia slår 100% av Adobe RBG spekteret som brukes i profesjonelle produkter, nesten utelukkende?

Basert på hvor mye du skriver i caps og lignende,  så er jeg ikke helt sikker på hvem som ble mest provosert her. Det kan godt være at Lumia 930 er en god mobil. Det kan godt være at du synes skjerm og kamera på den er bedre enn S6, men da kommer du og klart i kategorien fanboy av MS. Grunnen er at det objektivt er lett målbart, og forskjellen er enorm i favør av S6. Altså en subjektiv preferanse som gjør 0 større enn 0. Du står fritt til å synes hva du vil. Jeg sier bare at det en slik person skriver om en konkurrent da muligens ikke er det mest troverdige.

EDIT: Ingen problem med å prøve deg å finne en feil med mobilen som du har (muligens) forresten! Jeg setter pris på svar av denne typen når jeg prøver å hjelpe :)

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Er det mulig å få be TKongen om å slutte å kalle folk for det absolutt fordummende begrepet "fanboy" til de som mener noe annet en han selv. Det kan hende det vil være et lite bidrag til at TKongen også kan få litt mer troverdighet og kanskje også demme opp litt for helt unødvendige provokasjoner med påfølgende håpløse diskusjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det mulig å få be TKongen om å slutte å kalle folk for det absolutt fordummende begrepet "fanboy" til de som mener noe annet en han selv. Det kan hende det vil være et lite bidrag til at TKongen også kan få litt mer troverdighet og kanskje også demme opp litt for helt unødvendige provokasjoner med påfølgende håpløse diskusjoner.

Hvor mange har jeg kalt dette?

Jeg sier ikke det til folk som mener noe annet enn meg selv. Jeg skriver det til folk som tror noe annet enn sannheten. I motsetning til andre har jeg kilder for det jeg skriver. Du trenger ikke å tro på meg, fordi jeg bruker kilder som grunnlaget for det jeg skriver. Hvis det å påpeke at det andre skriver er feil er en provokasjon, så bør du kanskje endre hva du anser som en provokasjon.

Er det jeg som sier at S6 har bedre kamera og skjerm? Nei, det er det ikke. Jeg har ingen av de produktene, så har jeg har absolutt ingen personlig mening om hva som er best eller ikke. Det jeg vet derimot er at Lumia 930 bruker en Samsung AMOLED, akkurat som S6. Bare at det er en langt eldre generasjon. AMOLED forbedres drastisk år over år, som gjør at Lumia 930 klart har dårligere skjerm enn S6. Kamera-tester finnes det så utrolig mange av som viser at S6 > Lumia 930.

Jeg beklager at du blander mine meninger med fakta, men jeg ser ikke hvordan det er mitt problem. Hvis du har noe å si til meg personlig, skriv en melding. Ellers oppfordrer jeg deg å holde deg unna slike unødvendige provokasjoner som dette innlegget er. Kom heller å påpek hvis jeg har fått noe fakta feil, eller vær uenig med meg og argumenter hvorfor. Jeg skjønner ikke hvorfor du prøver å gjøre meg til noe jeg ikke er gjennom dette innlegget, og stille spørsmål med troverdigheten min. Det blir lite seriøst.

Lenke til kommentar

Hvor mange har jeg kalt dette?

Jeg sier ikke det til folk som mener noe annet enn meg selv. Jeg skriver det til folk som tror noe annet enn sannheten. I motsetning til andre har jeg kilder for det jeg skriver. Du trenger ikke å tro på meg, fordi jeg bruker kilder som grunnlaget for det jeg skriver. Hvis det å påpeke at det andre skriver er feil er en provokasjon, så bør du kanskje endre hva du anser som en provokasjon.

Er det jeg som sier at S6 har bedre kamera og skjerm? Nei, det er det ikke. Jeg har ingen av de produktene, så har jeg har absolutt ingen personlig mening om hva som er best eller ikke. Det jeg vet derimot er at Lumia 930 bruker en Samsung AMOLED, akkurat som S6. Bare at det er en langt eldre generasjon. AMOLED forbedres drastisk år over år, som gjør at Lumia 930 klart har dårligere skjerm enn S6. Kamera-tester finnes det så utrolig mange av som viser at S6 > Lumia 930.

Jeg beklager at du blander mine meninger med fakta, men jeg ser ikke hvordan det er mitt problem. Hvis du har noe å si til meg personlig, skriv en melding. Ellers oppfordrer jeg deg å holde deg unna slike unødvendige provokasjoner som dette innlegget er. Kom heller å påpek hvis jeg har fått noe fakta feil, eller vær uenig med meg og argumenter hvorfor. Jeg skjønner ikke hvorfor du prøver å gjøre meg til noe jeg ikke er gjennom dette innlegget, og stille spørsmål med troverdigheten min. Det blir lite seriøst.

Det har ingenting med fakta eller ikke å gjøre, det er bare en oppfordring om å slutte å kalle folk ting.

Alt det andre du skriver er for meg såpass uinteressant at det skal du få mene akkurat hva du vil om og linke til så mange kilder du bare vil...:-))

Lenke til kommentar

Det har ingenting med fakta eller ikke å gjøre, det er bare en oppfordring om å slutte å kalle folk ting.

Alt det andre du skriver er for meg såpass uinteressant at det skal du få mene akkurat hva du vil om og linke til så mange kilder du bare vil...:-))

Åpenbart så har du ikke lest det jeg skriver. Ikke et sted har jeg kalt noen som helst fanboy. Så ville oppfordre deg til å frastå fra å spre løgner om det andre brukere skriver :)

Veldig nyttig info at du synes det jeg skriver er uinteressant. Igjen veldig saklig og seriøst.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Har du lyst på ekstremt mye bloatware kjøper du Samsung. For de som er litt tekniske er det et mareritt å se de søpple applikasjonene til Samsung som man IKKE KAN SLETTE.

Man kan roote da, men utrolig at ikke bloatwaren påvirker vurderingen deres,

At bloatware påvirker valget til folk er utrolig. Det tar knapt 5 minutter å fjerne det, om man ønsker.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...