Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Frist på å sende inn forliksklage?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

I sommer ble jeg sagt opp i jobben min og arbeidsgiver valgte å ikke betale den siste lønningen (selvom jeg allerede hadde jobbet disse timene). I kontrakten skulle jeg ha lønn i oppsigelsestid, men arbeidsgiver valgte å gi "avskjed" i stedet for oppsigelse, for å slippe å betale dette - selvfølgelig uten reell begrunnelse.

Som fattig student og med veldig liten erfaring rundt slike ting, har det vært mye frem og tilbake og tiden har gått (meldingen om avskjed kom i juni). 

Jeg har først skrevet et skriftlig krav og møtt opp personlig for å kreve utbetaling. Arbeidsgiver reagerte aggresivt og nektet å godkjenne kravet. Så gikk jeg til jusshjelpen for å få tips og de hjalp med å skrive et nytt krav, få med riktige paragrafer, etc. Igjen ignorerer arbeidsgiver kravet. Så ble jeg henvist til fri rettshjelp der jeg fikk snakke med en advokat. Igjen, han skriver et nytt krav, fordi han mener det blir mer seriøst når en advokat skriver det. Nok en gang ignorerer arbeidsgiver kravet. Altså er det snakk om 3 krav her, hver gang må jeg vente minimum 2 uker (pga betalingsfrist), så tiden har gått.

Like etterpå har jeg vært utsatt for veldig mye personlige ting som har gjort det umulig å følge opp denne saken (alt dette kan dokumenteres). 

Så nå sitter jeg her i oktober og vil kreve inn penger som jeg VET jeg har rettslig krav på, bare at saken går helt tilbake til juni. Så spørsmålet mitt er: er det for sent, eller finnes det håp? Jeg regner med at neste skritt blir å sende inn forliksklage, men finnes det regler for hvor "gammel" saken kan være?

Anonymous poster hash: 01f64...f63
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter aml. § 17-4 er fristen for å gå til sak om oppsigelsens gyldighet som hovedregel 8 uker, men 6 måneder dersom du bare krever erstatning. For krav om utbetaling av lønn du har opparbeidet gjelder bare den alminnelige foreldelsesfristen på 3 år, mens fristen for krav om erstatning gjelder erstatning som følge av urettmessig oppsigelse.

Et praktisk viktig unntak: Om oppsigelse eller avskjed ikke oppfyller formkravene gjelder ingen søksmålsfrist.

Slik jeg ser det kan du gå til sak og kreve utbetalt lønn for det du allerede har arbeid, men fristen for å kreve lønn for perioden du ikke fikk jobbe fordi du ble (da presumptivt ulovlig) avskjediget løper snart ut eller er løpt ut (6 måneder).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar! Det var en stor lettelse! Jeg er innenfor fristen på 6mnd og skal sende inn forliksklage denne uken. Når regnes 6 mnd fra, datoen jeg skulle ha ubetalt lønn, for perioden jeg ikke fikk jobbe? I så fall er det i juni.

En annen ting jeg lurer på:

Kontrakten min sier 20% med "arbeid etter avtale", men i praksis har jeg jobbet 100% over lang tid de siste månedene/året (dette kan dokumenteres i form av lønnslipper) - dette fordi arbeidsgiver har gitt meg mye å jobbe med. Når jeg da skal kreve penger for tape lønnsinntekter i oppsigelsestiden, kan jeg kreve på grunnlag av stillingen jeg har hatt "i praksis" (altså 100%) eller må jeg forholde meg til 20%? De jeg snakket med på jusshjelpen mente at siden jeg hadde jobbet nærmere 100% i så lang tid kunne jeg ta utgangspunkt i det.

Anonymous poster hash: 01f64...f63
Lenke til kommentar

Merk deg imidlertid at det ikke er alle arbeidsrettslige saker som kan anlegges for forliksrådet, jfr. arbeidsmiljøloven § 17-1 tredje ledd. Du bør derfor utforme forliksklagen som et rent pengekrav for å unngå at forliksrådet avviser saken. Ikke bland inn andre krav enn lønnskravet ditt. 

Husk feriepenger. 

Lenke til kommentar

Én månedslønn (pluss noen timer i oppsigelsestiden) blir småkravsprosess, hvor retten til advokatkostnader som hovedregel er begrenset til 20 % av tvistesummen. Ikke sikkert det blir så mye mer enn hva man kan få dekket i forliksrådet ut av det. Men man kan få dekket utgifter knyttet til forliksrådsbehandling i tillegg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...