corsa91 Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Hei Jeg har en Audi a4 2003 mod men igår når jeg skulle bytte dekk klarte jeg å ødelegge den "plastskruen" som man setter inn for å holde hullet der boltene skal på på riktig plass slik at de ikke sklir av posisjon. Noen som vet hva den heter? Og forresten vet hva som kan være årsaken hvis det kommer skrapelyd ved kjøring. Når jeg trykker inn bremsen så stopper den. Byttet dekk igår på bilen. Tipper at det ikke er hjullager pga når jeg svinger både til venstre og til høyre så blir det ingen endringer. Lyden kommer fra høyre forhjul. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Lyden kommer fra høyre forhjul. Da er det nok en av bremsekaliperne bak som har satt seg ... (Basert på egen erfaring...) Og den plastpinnen; trenger du egentlig den? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Høres ut som bremsene ja, sjekk det asap da sånt kan bli dyrt over tid om du ikke tar tak i det. Lenke til kommentar
corsa91 Skrevet 21. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2015 Det var visst klossene som var dårlige. Plastpinnen blir brukt for å holde hullet der boltene skal gjennom. Hjulageret roterer seg Lenke til kommentar
War Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Snodig, har audi, bytter dekk som før. Løfter det på, roterer til hullene passer og holder det der / passer på at det ikke kommer sjevt på mens jeg setter i 2 bolter på tvers , så det ikke sklir ut av den rette posisjonen før jeg strammer. Plastpinner er kult første gangen bare 1 Lenke til kommentar
corsa91 Skrevet 23. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2015 Hmm. Det er litt iriterende å måtte ta av dekk av og på for å holdeden slik at den ikke går roterer 1 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Er ikke sikker på om jeg forsto den siste setningen, men om du bare passer på at du både drar på brekket og setter bilen i 1.gir/park, er det enkelt å vri hjulene til bolthull stemmer som War forklarer, uten at navene snurrer rundt. 2 Lenke til kommentar
corsa91 Skrevet 24. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2015 Ok. Jeg pleier å sette den i revers evt i 1gir når jeg gjør sånt. det som jeg opplever er at med engang jeg setter på dekket så sklir den av posisjon som gjør at jeg ikke får satt på boltene. Men jeg skal faktisk ta av dekket for å skifte siste bremseklossen foran, Skal prøve tipset ditt i morgen Lenke til kommentar
War Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Sett det på og med kne og en hånd hold den mens du setter i boltene ^^ Hvis du har 4 venner, kan de bli med på skifte uten at det sklir av, slik 3 Lenke til kommentar
corsa91 Skrevet 25. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2015 Jeg testet ut men den snurret rundt selvom jeg holdt den. Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Den "plastskruen" visste jeg ikke at fantes. Hvorfor visste jeg ikke det når jeg hadde Audi? Jeg fant i metall her: http://www.ebay.co.uk/itm/ALLOY-WHEEL-FITTING-ALIGNMENT-TOOL-AUDI-A4-S4-RS4-B5-B6-B7-BOLT-LUG-NUT-3E-/230882714610 Som det står på annonsen, er det enda enklere med 2. Dette er til M14x1.5, sjekk at det er riktig til din bil. Lenke til kommentar
corsa91 Skrevet 26. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2015 Den "plastskruen" visste jeg ikke at fantes. Hvorfor visste jeg ikke det når jeg hadde Audi? Jeg fant i metall her: http://www.ebay.co.uk/itm/ALLOY-WHEEL-FITTING-ALIGNMENT-TOOL-AUDI-A4-S4-RS4-B5-B6-B7-BOLT-LUG-NUT-3E-/230882714610 Som det står på annonsen, er det enda enklere med 2. Dette er til M14x1.5, sjekk at det er riktig til din bil. Hvordan kan jeg sjekke det om det er riktig? Forresten opplevde du også det samme når du byttet dekk Lenke til kommentar
CYA Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Er det noe spesielt med Audi? Har skiftet dekk på en drøss med biler, men aldri hatt noe problem med å treffe boltsirkelen og holde hjulet med ene hånden/skru fast de to første boltene med andre hånden..... Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 A4 2003 har M14x1,5, den jeg linket til, så den er riktig. Ja, opplevde akkurat det samme, var verst bak. Blir faktisk verre å sette på håndbrekket, for da står bremseskiven stille mens navet beveger seg. Som en midlertidig løsning, kan du finne en plaststang som passer inni hullet der gjengene sitter. Kan godt være litt mindre. Selv om den ikke er skrudd fast, vil den holde seg ca på plass. Selvsagt lønner det seg å bestille en slik pinne på ebay, eller om du drar innom en VW/Audi-forhandler og kjøper ny der. Problemet kunne vært løst på fabrikken ved å sette inn en liten bolt som holdt bremseskiven fast i navet. Uansett bil som har løse hjulbolter vil det være enklere med 1 eller 2 slike pinner. 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Blir faktisk verre å sette på håndbrekket, for da står bremseskiven stille mens navet beveger seg. Hvis du med "navet" mener den delen av bilen som du skrur fast hjulet i, så har du store problemer dersom navet roterer når bremseskiven står stille ... Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Hvis du med "navet" mener den delen av bilen som du skrur fast hjulet i, så har du store problemer dersom navet roterer når bremseskiven står stille ... Har du lyst til å forklare hvorfor? 2 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Hvis du med "navet" mener den delen av bilen som du skrur fast hjulet i, så har du store problemer dersom navet roterer når bremseskiven står stille ... Har du lyst til å forklare hvorfor? Ikke spesielt, men jeg kan godt gjøre det: Hvis bremseskiven ikke er festet til navet, så virker ikke bremsene. Vanligvis er både hjulet og bremseskiven festet til navet (også kalt trommel). For å stanse bilen bruker man bremseklosser til å skape friksjon mellom den roterende skiven og klossene (som ikke roterer og som holdes fast i en kaliper). Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 (endret) Hvis bremseskiven ikke er festet til navet, så virker ikke bremsene. På biler med løse hjulbolter er det (som oftest) nettopp dem som fester bremseskiven til navet... Enkelte fornuftige bilprodusenter har i tillegg kostet på seg en eller to ekstra forsenkede skruer som bare fester skiven/trommelen, og som fremdeles står igjen når hjulboltene og hjulet er skrudd av. Endret 27. oktober 2015 av Inge Rognmo 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Hvis bremseskiven ikke er festet til navet, så virker ikke bremsene. På biler med løse hjulbolter er det nettopp dem som fester bremseskiven til navet... Hæ? Det har jeg aldri vært borti på noen av de bilene jeg har hatt. (Med både hjulmutre og -bolter.) Javel, da lærte jeg noe i dag og. Nok en ting å sette på sjekklista for bilkjøp. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Disse to bildene illustrerer poenget; legg merke til det ekstra forsenkede hullet på det nederste. Det er noe slett ikke alle biler har. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå