Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Brudd på veitrafikkloven og legemiddelloven - burde jeg anke?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei
I juni 2015 ble jeg tatt for å føre motorvogn i ruset tilstand + at jeg hadde ca. 100 narkotiske tabletter på meg. Den dagen før ble jeg tilbydd rivotril, noe jeg takket ja til tross for at jeg ikke bruker rusmidler til vanlig. Grunnen var vanskelig livssituasjon akkurat i det øyeblikket. Etter inntaket av rivotril husker jeg ikke noe mer enn akkurat da blålysene kom på - så kalt "blackout" og ikke i stand til å huske å ha tatt en eneste avgjørelse.

Etter hendelsen gikk jeg til psykolog å fikk diagnosen ADHD noe som i stor grad har påvirket min dømmekraft tidligere, og noe jeg ikke kunne noe for.
I dommen innrømmer de at jeg har snudd livssituasjonen til det positive og at det virket troverdig. Noe som er helt sant - men de har satt en UTROLIG streng straff noe som bare påvirker meg veldig negativt fremover tross for at jeg har endret livssituasjonen + sagt meg villig til å gjennomføre programmer og avgi jevnlige rusprøver for å bevise at jeg er på rett vei. Dette har de fullstendig ignorert virker det som.
Jeg bor et sted uten bussforbindelse, far som er uføretrygda med helseproblemer og en mor som jobber til alle døgnets tider. Dette setter meg i en utrolig vanskelig arbeidssituasjon der jeg bare kan sitte hjemme å "NAV'e". Jeg hadde tidligere problemer med angst og depresjon der jeg gikk arbeidsledig i ett år, dette kommer nå til å komme tilbake garantert.
Jeg er en ung mann på 21 år og dette ødelegger livet mitt totalt. Har ingen motivasjon etter dette og jeg angrer hver eneste dag på at jeg sa ja til rivotril.
Burde jeg anke dommen min?
Mvh en ung angrende sjel
2 år uten førerkort - 20.000kr i bot - 26 dager ubetinget fengsel.

Anonymous poster hash: d89a4...432

Anonymous poster hash: a3c02...bdd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du vurderer å anke så må du få råd med ein advokat som kjenner saka.

Det er veldig vanskelig å seie noke om straffa er streng eller mild. Størrelsen på straffa vil særlig være avhengig av graden av ruspåvirkning, i alle fall i ein sak der sjølve handlinga er gjort rede for.

Lenke til kommentar

Sorry, men det er din egen feil at du kjørte i ruset tilstand. Det burde du tenkt på før du ble tatt, at å kjøre i ruspåvirket tilstand er helt uakseptabelt. Det er viktig at man fjerner rusede sjåfører fra trafikken da de utgjør en fare for seg selv og andre. Så jeg vil si at det er fullt fortjent. Det ser heller ikke ut til at du har lært, i og med at du ikke tar noen som helst form for selvkritikk og ansvar for dine handlinger, men gjemmer deg bak unnskyldninger.

• Liker 3
Lenke til kommentar

en UTROLIG streng straff

Jeg er helt enig i at straffa er veldig streng. Men dessverre ikke strengere enn den pleier å være, så det er ingen vits i å anke.

Enda en lærdom du kan ta med deg fra dette: i voksenlivet hjelper det ikke å angre; gjort er gjort.

Siden du bor et sted med dårlige bussforbindelser, blir straffa di strengere enn for en som bor midt i byen. Men det kunne vært verre: sjåfører o.l. som kommer i din situasjon, de mister jobben i tillegg. Det er slikt som det kan lønne seg å tenke på før kjøreturen, eller, i ditt tilfelle, før du hiver i deg tabletter med uviss virkning. Etterpå kan det være for seint.

Lenke til kommentar

Hei

I juni 2015 ble jeg tatt for å føre motorvogn i ruset tilstand + at jeg hadde ca. 100 narkotiske tabletter på meg. Den dagen før ble jeg tilbydd rivotril, noe jeg takket ja til tross for at jeg ikke bruker rusmidler til vanlig. Grunnen var vanskelig livssituasjon akkurat i det øyeblikket. Etter inntaket av rivotril husker jeg ikke noe mer enn akkurat da blålysene kom på - så kalt "blackout" og ikke i stand til å huske å ha tatt en eneste avgjørelse.

Etter hendelsen gikk jeg til psykolog å fikk diagnosen ADHD noe som i stor grad har påvirket min dømmekraft tidligere, og noe jeg ikke kunne noe for.

I dommen innrømmer de at jeg har snudd livssituasjonen til det positive og at det virket troverdig. Noe som er helt sant - men de har satt en UTROLIG streng straff noe som bare påvirker meg veldig negativt fremover tross for at jeg har endret livssituasjonen + sagt meg villig til å gjennomføre programmer og avgi jevnlige rusprøver for å bevise at jeg er på rett vei. Dette har de fullstendig ignorert virker det som.

Jeg bor et sted uten bussforbindelse, far som er uføretrygda med helseproblemer og en mor som jobber til alle døgnets tider. Dette setter meg i en utrolig vanskelig arbeidssituasjon der jeg bare kan sitte hjemme å "NAV'e". Jeg hadde tidligere problemer med angst og depresjon der jeg gikk arbeidsledig i ett år, dette kommer nå til å komme tilbake garantert.

Jeg er en ung mann på 21 år og dette ødelegger livet mitt totalt. Har ingen motivasjon etter dette og jeg angrer hver eneste dag på at jeg sa ja til rivotril.

Burde jeg anke dommen min?

Mvh en ung angrende sjel

Anonymous poster hash: d89a4...432

Anonymous poster hash: a3c02...bdd

Først og fremst vil jeg si jeg har sympati med deg som har kommet skjevt ut i livet blant annet grunnet din diagnose ADHD. Det er ikke mange som forstår hva dette er, og du kan derfor ikke forvente deg så mye forståelse. Men om du kan forstå det, så er du et skritt videre på veien.

ADHD er imidlertid ikke forskjellig fra mange andre tilstander i måten den påvirker vårt syn på livet. Noen vil forsøke å gjøre endringer som gjør dem i stand til å leve et så normalt liv som mulig til tross for sitt "handicap". Mens andre vil henge alle sine problemer sin diagnose, og fraskrive seg selv alt ansvaret fullstendig.

Dessverre så høres det litt ut for meg som om du er i den siste kategorien. Og om så er tilfelle håper jeg du har evnen til å bryte ut av den måten å tenke på. Du kan begynne med å rent faktisk ta ansvar for den handlingen som du nå er dømt for. Selv om jeg skjønner litt av biten der du ikke er 100% å klandre for situasjonen du har havnet i. Så må vi som samfunn ha rett til å prøve å verne om hverandre. Det betyr på den ene siden at du må få den hjelp du har rett på, både medisinsk og ellers. Og så betyr det at resten av samfunnet har rett til å ikke unødig bli utsatt for farlige sjåfører i trafikken. Og det er nettopp det du er. Det er ingenting urettferdig i en dom der du fratas sertifikatet for en periode, det er rettferdig, for alle andre du skulle hensynsfullt delt veien med. Og det må du nesten bare akseptere.

Men er livet ditt over? Ødelagt? Nei, som 21-åring er det jo alt annet enn det. Om bare 2 år til kan det være at du er bak rattet igjen. Og om du lærer av dette, så vil du være et bedre menneske av det.

Så om du må NAV'e en liten stund. Kan du gjøre noe fornuftig med den tiden? Kan du for eksempel gjøre noen endringer i livet ditt som gjør deg bedre rustet for fremtiden? Jeg har flere bekjente med ADHD diagnose med fengselsdommer og et "villbass" liv bak seg. Men de som ikke døde har faktisk funnet en måte å leve et normalt liv på i ettertid. Felles for dem alle er at det var ingen behandling for dem når de var unge. Men nå som kunnskapen om ADHD har økt, har de kunnet finne ting som hjelper dem. For noen er det medisinsk i form av en av de kjente ADHD medikamentene. For andre er det sport, og andre igjen har fått gode resultater med å legge om kostholdet. Men felles for dem alle tror jeg er rett og slett ønsket om et normalt liv.

Jeg sa det virker som du tilhører gruppen som legger skylden på alt annet enn deg selv. Grunnen ligger i språket ditt. Du sier at du ble "tilbydd", og du angrer på at du "sa ja til", og det ser ut som du tror det er av betydning at du ikke kan "huske å ha tatt en eneste avgjørelse". Og du synes at du har fått en "UTROLIG" streng straff. Det hele handler om hvordan dette påvirker deg negativt.

Er du ikke klar over at du faktisk har satt menneskeliv i fare, og bare tilfeldigheter gjør at du ikke er en morder i dag?

Nei, du bør ikke anke dommen. Du bør bruke tiden du nå får på en fornuftig måte, og "anke" livet ditt i stedet. Og i det ønsker jeg deg hell og lykke på veien.

Endret av Gabri3L
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Selv har jeg ADHD og andre diagnoser men vet du hva.. Her  må du rett og slett ta ansvar selv for det du har gjort. Du er ikke ADHD og ADHD er ikke deg, til tross for at du har diagnosen og det er til ulempe definerer det faktisk ikke deg som person. Uten at jeg har tenkt å dømme deg synes jeg ikke du bør skylde på diagnosen din i dette tilfellet. Personlig har jeg gjort utrolig mange dumme ting i løpet av mitt liv, men det er mine egne feil som jeg står for selv og jeg ville aldri brukt diagnosen min som "scapegoat". Synes dog straffen var ganske for streng, men se på det positive. Nå har du sjangs til å vise litt hva du står for og hvordan du ønsker og gå videre i livet ditt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Generell straff ved promillekjøring

Ved utmåling av straffen tas særlig hensyn til graden av påvirkning og hvilke farer kjøringen har medført. Også dine personlige forhold kan komme inn og påvirke domsresultatet i positiv eller negativ retning.
Les om noen promillesaker og utmålt straff her (Adressa.no)

Promille   Bot                          Fengsel                                                           Inndragelse førerkort

0,2-0,5‰ 1 ½ månedslønn *1 Vanligvis ikke                                                   Vanligvis ikke (maks ett år)

0,5-1,2‰ 1 ½ månedslønn *1 Ubetinget/betinget fengsel (normalt betinget)  Minst ett år

Over 1,2‰ 1 ½ månedslønn *1 Ubetinget fengsel (minst 21 dager) *2           Vanligvis 2-5 år

*1 For mange med lav inntekt og svært høye utgifter, barn, høy gjeld etc. kan det likevel være muligheter for å fravike utgangspunktet om en bot på halvannen måneds bruttolønn og få en redusert bot.
*2 Er du i en spesiell situasjon kan det imidlertid gjøres unntak, og det er nå i stadig flere saker mulig å sone hjemme med elektronisk lenke.

Straffenivå kan endres. Sist oppdatert mars 2015.

Endret av 1969
Lenke til kommentar

Pga. faren du har medført tviler jeg på at du hadde fått avkortet straffen.. Da du satte deg bak rattet og begynte å kjøre, valgte du å utsette andre for fare, små barn for eksempel. Du har ingen rett til å utsette andre for noe som kunne resultert i døden for dem. Sånn tror jeg retten vil se på det, så jeg hadde vært superfornøyd med så få dager!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...