Gå til innhold

Slettet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har akuratt blitt lærling i auto og syns det var noe dårlig lønn.

Står i kontrakten at det er 169kr/t med fagbrev. (Virker ekstremt dårlig da jeg hadde 167kr/t i sommer som hjelperarbeider.)

Jeg skal få 60% første halvdel og 80% neste halvdel. Så jeg får 101 i timen nå og skal gå opp til 135.

Er det virkelig så dårlig betalt å være automatiker? Noen som vet?

Normallønn er beskrevet i LOK. Ser ikke ut som bedriften din følger den tariffen da den har så dårlig lønn med fagbrev. Side 10 beskriver lærlinglønn. 

Lenke til kommentar

Jaha, så det jeg skulle hatt er;

7. halvår 106,92

8. halvår 130,69

9. halvår 178,21

Skjønnte det var noe muffins med den lønna jeg har fått..

Men om bedriften ikke følger tariff er jeg usikker på om de kan "velge" selv. Jeg var lærling i en tariffbasert bedrift og fulgte disse satsene(noe mindre da det er noen år siden). 

Alle bedrifter som ikke går under tariff er jo selv ansvarlig for å definere lønn, hvordan dette er med lærlinger er jeg usikker på. Vi har en lærling hos oss nå, vi har ikke tarifflønn men han følger LOK eller det du postet der såvidt jeg har skjønt. 

Lenke til kommentar

Det kan sikkert være lurt å ta opp dette med fylkeskommunen for å finne ut kva innvirkning du har på lønna.

Men i utgangspunktet så er det bedrifta som bestemmer lønna lokalt om ein ikkje har inngått ein tariffavtale. Dette med prosentvis lønn gjennom utdanningsløpet er også noke som er beskrevet i tariffavtalen. Den vanligaste ordninga er at lærlingar får 50% av fagarbeidarlønna, men ofte differansiert slik at du får ein lavare andel i det fyrste semesteret, og ein høg andel det siste semesteret. Dette fordi eleven kan jobbe meir og meir produktivt jo lenger ut i utdanninga ein har komt.

For meg virker det litt rart at bedrifter som ikkje følger tariff blir godkjent til å utdanne lærlingar, men det er mulig det finnes anna avtaleverk.

Ei bedrift som ikkje har knytta seg til ein tariffavtale kan i utgangspunktet betale lærlingane sine akkurat det dei vil, det einaste formelle kravet er at arbeidstakarane og lærlingane har rett på lønn, men det er ikkje krav om kor stor lønna må være.

Lenke til kommentar

Det er jo slik at man skal få 1 års lønn som man ville fått som fagarbeider. Virker som de har beregnet som fagarbeider som en tekniker uten fagbrev. Da gir det jo enda mindre mening.

Jeg lurer på om det er lønn som fagarbeider innen faget? Altså som automatiker?

Lenke til kommentar

Det er jo slik at man skal få 1 års lønn som man ville fått som fagarbeider. Virker som de har beregnet som fagarbeider som en tekniker uten fagbrev. Da gir det jo enda mindre mening.

Nei dette stemmer ikke. LOK beregner lærlinglønn ut i fra en lønn som er høyere en fagarbeider lønn. Så det blir ikke en årslønn på en læretid. 

Lønn som fagarbeider er rett under 200,- uten tillegg. Står også på side 10. 

Lenke til kommentar

Nei dette stemmer ikke. LOK beregner lærlinglønn ut i fra en lønn som er høyere en fagarbeider lønn. Så det blir ikke en årslønn på en læretid. 

Hva som ikke stemmer? Det med teknikere uten fagbrev er fra min kontrakt jeg har nå, de har tatt det teknikerne får uten fagbrev som "faglønn"

Lenke til kommentar

Hva som ikke stemmer? Det med teknikere uten fagbrev er fra min kontrakt jeg har nå, de har tatt det teknikerne får uten fagbrev som "faglønn"

Det stemmer ikke at man skal få en årslønn i læretiden. Det henger igjen fra noe gammelt evt andre fag. Stemmer ikke for elektro. Man får mer :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...