Gå til innhold

Hadde lucid dream for aller første gang! Magisk! Men var den virkelig lucid?

Mangelfull

Anbefalte innlegg

Hei,

19 her. Har fra jeg var 16 år alltid ønsket å få 'lucid' dreams. Jeg prøvde en stund og ga helt opp, men denne gangen skjedde det noe helt tilfeldigvis. Jeg tror jeg opplevde en lucid dream. Og jeg tror jeg vet grunnen til at jeg Fikk en lucid dream og.

Jeg har nettopp startet på universitet og bor for meg selv, og døgnrytmen er veldig ufortsigbar. Noen ganger får jeg bare 5-6 timer søvn på natta, og det hender jeg rett og slett bare dupper midt på dagen. Dette var en av de gangene. Jeg var skikkelig trøtt klokken 17 tiden og sovnet i soffaen. Halvvåken fant jeg ut at jeg skulle dra bort og legge meg i senga, samtidig var jeg halvnaken. Mens jeg halvsov kunne jeg fortsatt føle kulden på brystet, og det var ikke før 7-8 min etterpå at jeg tok over dyna og kunne sove for fullt.

Det som var spessielt med drømmen var at det startet som en helt vanlig drøm, og jeg husker så og si store deler av drømmen. Men det var noe rart som skjedde. Jeg opplevde at min fetter gikk bort i drømmen, og hele hendelsforløpet, linært. Men plutselig, ett punkt i drømmen ble det bare helt svart. Plutselig stod jeg foran en dør, som jeg fikk følelsen av var huset mitt. Jeg følte at jeg var ti år fram i tid.

Første kjennetegn : hvordan havnet jeg der jeg stod? Jeg følte at jeg var i Norge. Tidligere var jeg i mitt 'virkelige' studieland, USA. Jeg kunne huske at det ble svart før jeg havnet foran døra, og jeg kunne verken huske at jeg tok fly/båt.

Når jeg ringte på og dro inn fikk jeg bekreftet følelsen: jeg hadde ikke møtt min familie på ti år. Jeg kunne allerede se dette på ansiktsuttrykkene deres, de vekket begeistring, overraskelse. Min far kommer bort til meg og lurer på hvorfor jeg valgte å komme nå, og om jeg fortsatt var lei meg Pga dødsfallet. Jeg svarte ingenting, men virket normal. Det var alltid en følelse der, helt fra begynnelsen da jeg stod foran døra. Grunnen til at jeg var der var å finne ut om fetteren min fortsatt var i livet. Så jeg gikk rundt i huset bare for å se om han var der, men han var ikke der, så jeg spurte broren min, og jeg begynte og gråte. MEN; vendepunktet i drømmen! Plutselignhørernjeg en stemme som visstnok kommer fra broren min, men 'ovenifra'. Du drømmer, han vet ikke det, man kan høre hva han sier'.

Da forstår jeg det med engang. Så jeg utforsker litt her og der i rommet, det første spennende jeg begir meg ut på er å fly, og det er også det eneste jeg gjør. Men jeg har dette presset hvor jeg hele tiden sier til meg selv at jeg sikkert kommer til å våkne snart, også er jeg overrasket over hvor lang drømmen er. Så jeg flyr, rett ut av vinduet, og med engang kommer jeg vil; til et åpent hav, føler vinden, duften, skriker høyt av glede, og jeg våkner. I min egen seng, jeg bor alene, så min bror må ha sagt at jeg drømmer i min drøm. Men var utrolig dumt da at jeg ikke liksom hadde kontroll på hvor jeg var. Det gjorde at jeg følte meg veldig begrenset.

I drømmen var jeg også så begeistret over hvor virkelig alt var, og at jeg endelig opplevde dette.

Hvor lucid ville dere rangert denne drømmen? Og det største spørsmålet; hadde jeg fri vilje?

Endret av Pi314
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drømming er noe ganske spesielt som kommer i mange former. Det som klassifiserer en bevisst drøm er, selvsagt, at du er bevisst over at du drømmer, og det er vanlig at du har kontroll over hele drømmen i varierende grad.

Sist jeg hadde en bevisst drøm føltes drømmen helt ekte og hele drømmen foregikk faktisk bare 20 meter fra der jeg befant meg, så når jeg vokna var jeg fortsatt forvirra over hvor jeg hadde vært. Jeg visste at det var en drøm. Jeg kunne konstruere den akkurat som jeg ønsket, og det er det som er kjekt. Spesielt det å fly er ganske kult.

Som jeg forstår av det du skriver så var du 1. bevisst på at du drømte; 2. kontroll over hva du gjorde i drømmen; 3. men ikke kontroll over hvor drømmen foregikk.

Sistnevnte er noe jeg har opplevd selv, gjerne mens jeg flyr, at jeg plutselig er en annen plass. Spesielt som liten skjedde dette mye, at den bevisste drømmen ble fragmentert, byttet steder etc.

Og noen ganger så ender man opp med å gå over til vanlig drømming, eller bare å våkne.

Så om dette var en bevisst drøm eller ikke kommer an på om du faktisk visste at du drømte i drømmen, og dermed visste at det ikke var ekte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...