Gå til innhold

Fotografering på fest/juleball

Anbefalte innlegg

Skal på juleball i begynnelsen av desember, og planlegger å ta noen bilder. Har et powershot G3 kamera med en macrolite ringblits (hvis den kan brukes). Har også en "vanlig" blits, men den vet jeg ikke merke eller spesifikasjoner på. Men den skal i alle fall fungere på opp til 12 meters "hold " (jææævelig svær )

Hva er viktig å tenke på i slike situasjoner? belysningen blir "dunkel".

Få forhånd tak for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lær deg blitzen å kjenne! Det er det viktigste. Lær deg å bounce blitzen, hvis den kan det. Det vil si å sende blitzlyset i en annen retning enn du fotograferer. F.eks taket. Dette gir oftere varmere lys med mykere skygger. Blitzfoto er masse øvelse og mye erfaring. Det får du bare ved å prøve. Husk at det er gratis å prøve/feile. Prøv deg fram med rekkevidder og eksponeringer. Lykke til! Dersom du ikke kan vinkle blitzhodet, så kan du kjøpe eller fikse en diffusor på blitzen. (Dvs et eller annet som sprer lyset. Ofte laget av gjennomskinnelig hvit plast.) Gir mykere skygger. Direkte blitz gir lett svært harde skygger som ser svært amatør ut.

Lenke til kommentar

Ringblitz er som regel best til makrofotografier, og er så godt som ubrukelig på langt hold.

En blitz med ledetall 12 (god belysning på 12 meter på ISO 100) er ikke spesielt bra, spesifikasjonsmessig - jeg bruker Canon Speedlite 420 EX og 550 EX (ledetall på 42 og 55, respektivt) - men det kan hende at blitzen du har holder:

Om du kan, bruk diffusor eller bounce blitzen i taket - eller kombiner begge disse i form av en omnibounce diffusor. Dessverre er dette et problem om blitzen din har ledetall 12, siden du "mister" mye lys på å bounce eller diffusere lyset.

Det eneste gode rådet jeg kan gi deg er PRØV DEG FREM!

og lykke til ;)

hj

Endret av hajejan
Lenke til kommentar

har canon G3 selv, og har tatt bilder på innefester nå på høsten med den innebygde blitzen, noe som har gått helt greit. Så lenge folk ikke er for fulle virker anti-redeye funksjonen som den skal(kan se eks. på bilder tatt på http://home.no.net/mistert4/fest2 ) bildene er seff ikke noe å skryte av(burde igrunn ikke tatt med kameraet i min tilstand, men...)

du ser hvertfall åssen belysning du kan vente deg(brukte forresten portrettmodus stort sett tror jeg)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...