Gå til innhold

Ny CPU kjøler(Stille og lave temepraturer).

Anbefalte innlegg

Jeg er lei bråkete PC så nå har jeg gått ill innkjøp av ny PSU, GPU og et sett med skikkelig kabinett vifter, det som da gjenstår er selve CPU kjøleren.

Sitter idag med en H80i hvor pumpa durer noe så veldig og ikke kjøler skikkelig heller. Klarer seg fint under idle og lettere last, men stresser jeg den med Prime95 havner den i 85/90 siktet, STOCK. Den er med andre ord moden for utskiftning. 

Kriteriene jeg setter til ny kjøler er følgende.

- Luft, ikke closed eller custom loop.

- Stillegående.

- Effektiv og kjøler godt. Den skal kjøle en 4770K hvor jeg håper på en 24/7 clock på 4,2Ghz<

- Ikke så altfor stor, må passe i et Fractal R4 kabinett. 

Har sett litt på Hyper Evo 212 og en skikkelig vifte, men blir kanskje litt tynt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Evo 212 tar "alt". Men den pleide å være kjempepopulær fordi den var så billig i tillegg. Nå har etterspørsel rett og slett gjort den litt dyr, jeg pleide å se den som 199,- kroners sak. Selv gikk jeg for en 412s (var billigere enn 212) som skulle være midlertidig for meg, men den gjør jobben så og si lydløst, så den har fått lov til å bli. Hadde jeg visst den var så god, og at jeg kom til å beholde den i bruk, hadde jeg nok gått for 612s. "S" står for "silent". Finne avstanden er ikke så tett som på Evo 212, dermed klarer man seg fint med en hvilken som helst vifte på "s" modellene. Den som fulgte med min 412s er helt topp.

Ellers er der jo de "vanlige" Noctua modellene som "alle" anbefaler. Jeg er dessverre ikke så godt kjent med disse, siden de i min bok har klatret litt for høyt opp i pris til at jeg har funnet dem interessante før..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Evo 212 tar "alt". Men den pleide å være kjempepopulær fordi den var så billig i tillegg. Nå har etterspørsel rett og slett gjort den litt dyr, jeg pleide å se den som 199,- kroners sak. Selv gikk jeg for en 412s (var billigere enn 212) som skulle være midlertidig for meg, men den gjør jobben så og si lydløst, så den har fått lov til å bli. Hadde jeg visst den var så god, og at jeg kom til å beholde den i bruk, hadde jeg nok gått for 612s. "S" står for "silent". Finne avstanden er ikke så tett som på Evo 212, dermed klarer man seg fint med en hvilken som helst vifte på "s" modellene. Den som fulgte med min 412s er helt topp.

Ellers er der jo de "vanlige" Noctua modellene som "alle" anbefaler. Jeg er dessverre ikke så godt kjent med disse, siden de i min bok har klatret litt for høyt opp i pris til at jeg har funnet dem interessante før..

Du tror en 212 Evo kan håndtere en litt svak 4770K chip som blir å trenge endel vCore for å nå opp til selv 4,2 - 4,3 Ghz? Det at den koster litt mer enn hva den pleide får jeg nesten bare godta. Tittet litt på den 612s'n du linket, er den veldig stor? En av fordelene til Evo 212 i mine øyne er at den er "Lang og slank" og vil med det ikke skape klareringsproblemer og ta opp altfor mye plass.

Noctua er nok fine de, har utstyrt kabinettet med NF-F12 vifter. Spørsmålet er om de er verdt den ekstra kostnaden..?  :hmm:

Lenke til kommentar

Noctua : De er store , tar plass og kjøler sånn akkurat passe for å være luftkjøler , det store plusset er selvsagt nesten ikke noe støy i det hele tatt.

Lenke til kommentar

har selv denne: https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/kjoling/prosessorkjoling/noctua-nh-u12pse2cpucooler/178852.11130/i ett R5 kabinett og den lager så og si "ingen" lyd, da noctua viftene er meget stillegående! har ikke overklokket selv men den har tjent meg med mer enn godkjente temperaturer!

Valget falt på storebro, Noctua NH-U14s i push/pull.

Grunnen er at mellomlegget mellom en 212 Evo + frakt og Noctua'n med fri frakt var overkommelig i mine øyne, 350Kr. Årsaken til at det ble NH-U istedet for NH-D er at jeg mistenker NH-D ville blitt litt for stor med tanke på høy profilert ram og ikke verdens største kabinett. Monterer den imorgen så får vi se om den duger! :)

Endret av Hakonnn
Lenke til kommentar

Har den U12P, anbefaler den, er stille og du kan klokke CPUen bra med den, tror ikke du vil slite med overklokk i ett midi-ish type kabinett hvis du har ett snev av airflow igjennom kassa, vil vel ikke slite i det hele tatt med den kjølern der med ditt system.

Det som er bra med noctua er at de er driiiiiit enkle å montere, fins antageligvis ikke en kjøler som er enklere å montere, hadde lett kjøpt noctua bare for det.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...