clanco Skrevet 18. oktober 2015 Del Skrevet 18. oktober 2015 Jeg går nå siste året på VGS. Har valgt SSØ, men nå angrer jeg, og har veldig lyst å bli ingeniør. Skal ta R1+R2 og FY1 som delkurselev. Dette er jo kravene, men hvilke andre realfag bør man ta før ingeniørutdanning? (har ikke bestemt meg for hvilken ingeniørutdanning jeg skal ta enda.) Er det en stor fordel å ha Fysikk 2? Hva med kjemi? Bør jeg ta kjemi 1 eller både 1 og 2? Eller trenger jeg ikke kjemi i det hele tatt? Lenke til kommentar
Rigmor Ortiz Skrevet 18. oktober 2015 Del Skrevet 18. oktober 2015 Hvilken ingeniørlinje har du tenkt å ta? Det er lite vist å kaste vekk tid på et vgs-fag du ikke får bruk for. Lenke til kommentar
clanco Skrevet 18. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2015 Hvilken ingeniørlinje har du tenkt å ta? Det er lite vist å kaste vekk tid på et vgs-fag du ikke får bruk for. Har tenkt en del på datateknologi, bygg eller maskin. Kan hende at jeg får øynene opp for noe annet senere. Regner med at FY2 vil være lurt for å ha et enda bedre grunnlag? Har ikke peiling på om jeg bør ha kjemi Lenke til kommentar
Rigmor Ortiz Skrevet 18. oktober 2015 Del Skrevet 18. oktober 2015 Vel, jeg går dataing. og vi hadde et fag som heter fysikk/kjemi andre semester. Behovet for forkunnskap innen fysikk og kjemi (utover FY1) var minimal. Sjekk ut hvilke fag som står i fagplanene til de aktuelle ingeniørlinjene du har tenkt å søke på, på de skolene du har lyst til å gå på. Ut i fra det bør du kunne bedømme om det er lurt å tilegne seg litt mer kunnskap før en søker Det er aldri dumt å studere hardt, for all del, men om det å ta FY2 + Kjemi bare for å ha "et bedre grunnlag" kommer i veien for deg på noen måte å mestre de vanlige kravene, så sier det seg selv at det ikke er vits. Så lenge du har hovedkravene i boks så "trenger" du ikke noe mer. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 18. oktober 2015 Del Skrevet 18. oktober 2015 Ja, fysikk er smart å ta. Jeg gikk selv datateknikk, men fysikk var likevel et obligatorisk fag. Bygget på 3FY, altså fysikk på 3. året på videregående. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 18. oktober 2015 Del Skrevet 18. oktober 2015 (endret) Nå er kanskje elektroingeniør litt unna det du tenker deg, men det hadde av og til vært litt kjekt om jeg kunnet litt mer kjemi gjennom studiet mitt. Spesielt i et fag om bioelektronikk- og sensorer hadde det vært veldig kjekt om jeg kunne mer. Matte og fysikk er vel must (selv om du kanskje ikke trenger FY2). Endret 18. oktober 2015 av ahpadt Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. oktober 2015 Del Skrevet 18. oktober 2015 Om du ikke er kjent med programmering ville jeg lært meg grunnleggende, du skal programmere litt uansett hvilken linje du går. Ellers ville jeg satset på å bli god i realfagene du trenger og ikke fokusere så mye på å gå "over" dette. Mye bedre å være stein god i det du trenger enn å være greit god i det du trenger pluss litt til som ikke trengs.. Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 (endret) Jeg går nå siste året på VGS. Har valgt SSØ, men nå angrer jeg, og har veldig lyst å bli ingeniør. Skal ta R1+R2 og FY1 som delkurselev. Dette er jo kravene, men hvilke andre realfag bør man ta før ingeniørutdanning? (har ikke bestemt meg for hvilken ingeniørutdanning jeg skal ta enda.) Er det en stor fordel å ha Fysikk 2? Hva med kjemi? Bør jeg ta kjemi 1 eller både 1 og 2? Eller trenger jeg ikke kjemi i det hele tatt? Har bachelor som automasjons ingeniør, og går nå 2-årig master i automasjon. Er litt unna det du tenker å gå, men ettersom du ikke er helt sikker. Så kan jeg gi mitt tips hvis du tenker en retning innen for elektro. Fysikk 2: Hadde droppet fysikk 2. Heller fokusert på R1 og R2. Du begynner veldig grunnleggende når det kommer til fysikk. Tok fysikk 1 som privatist (lest meg bare opp til eksamen), hadde ingen problemer med å henge med på Høgskolen. Kjemi 1 og 2: Hadde droppet det også hvis du ikke har planer om å gå bio- eller kjemi ingeniør. De fleste bio/kjemi linjene har krav på enten fysikk 1, kjemi 1 eller bio 1. Så hvis du velger kjemi 1 så vil du mer eller mindre låse deg til en av de linjene. Mens de fleste andre om det er elektro, maskin, bygg etc har fysikk 1 som krav. Så tar du fysikk står du mye mer åpent for å velge. Programmering: Som Salvesen sier. Hvis du tenker å gå data eller en retning innenfor elektro anbefaler jeg på det sterkeste at du lærer grunnleggende programmering. Hadde gjort det selv hvis jeg kunne gå tilbake. Hvilket språk du bør sette deg inn i avhenger av hva du tenker å gå. På Høgskolen hadde vi C,C++, C#, ABB (Robotstudio). På master skal vi også ha python og kanskje noe annet. Maskin: De har vel en god del autocad. Så kan vel være greit å lære seg det grunnleggende i det. Vet dessverre ikke så mye om bygg. Konklusjon: Hvis du ikke trenger realfagpoengene så hadde jeg droppet kjemi og fysikk 2 hvis jeg var deg. Endret 19. oktober 2015 av toy_man Lenke til kommentar
clanco Skrevet 19. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2015 Takk for mange svar! Jeg trenger egentlig flere realfagpoeng og fordypning. Jeg vurderer enten å ta FY2, KJE1+2 eller BIO1+2. Biologi vil nok være enklest men kanskje minst relevant. Er det best å ta f.eks. Fysikk 2 å få 4 eller å ta Bio 1+2 å få 5/6? Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 (endret) Takk for mange svar! Jeg trenger egentlig flere realfagpoeng og fordypning. Jeg vurderer enten å ta FY2, KJE1+2 eller BIO1+2. Biologi vil nok være enklest men kanskje minst relevant. Er det best å ta f.eks. Fysikk 2 å få 4 eller å ta Bio 1+2 å få 5/6? Beste vil vel være å ta BIO 1+2 og få 6. Det vil da mest sannsynlig trekke opp snittet ditt (hvis du ikke har 6 i snitt, da vil snittet ditt være det samme). Avhengig av snittet ditt så vil jeg tro at 2 fag med 5 i vil trekke opp mer enn et fag med 4 i. Men blir jo 2 eksamener istedet for 1 fysikk 2 eksamen. Og vet ikke hvor mye jobb BIO 1+2 er i forhold til fysikk 2. Endret 20. oktober 2015 av toy_man Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå