Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Brudd på leiekontrakt

K1neth

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg leier ut en leilighet hvor det står i leiekontrakten at det ikke er lov til å røyke inne.

Etter godkjennelse fra leietaker var jeg inne i leiligheten i dag for å lukke et vindu.

Da jeg åpnet døra til leiligheten slo røyklukten mot meg å det stinket røyk i hele leiligheten og på stuebordet sto det et overfylt askebeger.

Det har vært flere brudd på kontrakten de siste månedene og prosessen med få de ut er satt igang.

Men det jeg lurer på er om jeg har noe rettigheter eller krav på noe i forhold til røykingen?

Kan jeg holde tilbake deler av depositumet for å dekke eventuelt kostnader til å bli kvitt røyklukten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det kan du. Leiligheten skal være i lik stand som da leietager flyttet inn, minus normal slitasje. Når det ikke er lov å røyke inne og man må male eller må leie et vaskefirma så blir jo det mer enn normal slitasje. Leietager skal vel få lov å "gjøre et forsøk" selv siden h*n uansett skal vaske ut før man flytter :hmm:

Lenke til kommentar

Men hvordan setter man en sum på skadene?

Kort sagt skal du få dekket ditt økonomiske tap.

Det enkleste er om du kan finne et selskap som kan fjerne lukta. (Rengjøringsbyrå? Malefirma? Spesialist?)

En uttalelse fra en takstmann eller ekspert kan bli greit å ha dersom leierne nekter for at noe var galt.

Lenke til kommentar

Summen på skadene er enkelt, det er fakturaen fra rengjøringsbyrået når du er ferdig. Hvis du ikke vil vente så lenge på oppgjør vil et prisestimat fra byrået være tilstrekkelig dokumentasjon på kostnadens størrelse i en tvist. 

Takstmann blir nok litt overkill her, men kan rettferdiggjøres hvis det er snakk om virkelig innrøyka vegger. Takstmann brukes gjerne der man er usikker på hva skaden går ut på, altså skadeomfanget. 

Utleier må legge ut for utgifter til takstmann mv, og så kreve erstatning/dekning i depositum fra leietaker. Utgifter til takstmann vil være erstatningsberettiget hvis det var en påregnelig følge av innerøykingen. Det er altså en viss risiko for at domstolene ikke vil gi deg dekning til takstmann hvis det viser seg at det var unødvendig. 

Start prosessen med å hente inn anbud fra rengjøringsfirmaer allerede nå. Det er strenge krav til frister - krever leietaker utbetalt depositumet fra depositumskonto har du fem uker på deg fra du blir varslet til å dokumentere at du har reist sak, se husleieloven § 3-5 sjette ledd. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...