K1neth Skrevet 18. oktober 2015 Del Skrevet 18. oktober 2015 Hei Jeg leier ut en leilighet hvor det står i leiekontrakten at det ikke er lov til å røyke inne. Etter godkjennelse fra leietaker var jeg inne i leiligheten i dag for å lukke et vindu. Da jeg åpnet døra til leiligheten slo røyklukten mot meg å det stinket røyk i hele leiligheten og på stuebordet sto det et overfylt askebeger. Det har vært flere brudd på kontrakten de siste månedene og prosessen med få de ut er satt igang. Men det jeg lurer på er om jeg har noe rettigheter eller krav på noe i forhold til røykingen? Kan jeg holde tilbake deler av depositumet for å dekke eventuelt kostnader til å bli kvitt røyklukten? Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 18. oktober 2015 Del Skrevet 18. oktober 2015 Selvfølgelig, røyklukt er et helvette å få vekk, og det vil koste deg både tid og penger. Depositumet er der for akkurat slike situasjoner. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 18. oktober 2015 Del Skrevet 18. oktober 2015 Ja, det kan du. Leiligheten skal være i lik stand som da leietager flyttet inn, minus normal slitasje. Når det ikke er lov å røyke inne og man må male eller må leie et vaskefirma så blir jo det mer enn normal slitasje. Leietager skal vel få lov å "gjøre et forsøk" selv siden h*n uansett skal vaske ut før man flytter Lenke til kommentar
K1neth Skrevet 18. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2015 Takk for svar Men hvordan setter man en sum på skadene? Må men trekke inn en takstmann? Hvem betaler da for takstmann? Mange spørsmål Finner ikke noe tydelig regelverk rundt akkurat dette Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 18. oktober 2015 Del Skrevet 18. oktober 2015 Bare vent på advokatene her inne, de kan svare på alt mellom himmel og jord Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 18. oktober 2015 Del Skrevet 18. oktober 2015 Men hvordan setter man en sum på skadene? Kort sagt skal du få dekket ditt økonomiske tap. Det enkleste er om du kan finne et selskap som kan fjerne lukta. (Rengjøringsbyrå? Malefirma? Spesialist?) En uttalelse fra en takstmann eller ekspert kan bli greit å ha dersom leierne nekter for at noe var galt. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. oktober 2015 Del Skrevet 18. oktober 2015 Summen på skadene er enkelt, det er fakturaen fra rengjøringsbyrået når du er ferdig. Hvis du ikke vil vente så lenge på oppgjør vil et prisestimat fra byrået være tilstrekkelig dokumentasjon på kostnadens størrelse i en tvist. Takstmann blir nok litt overkill her, men kan rettferdiggjøres hvis det er snakk om virkelig innrøyka vegger. Takstmann brukes gjerne der man er usikker på hva skaden går ut på, altså skadeomfanget. Utleier må legge ut for utgifter til takstmann mv, og så kreve erstatning/dekning i depositum fra leietaker. Utgifter til takstmann vil være erstatningsberettiget hvis det var en påregnelig følge av innerøykingen. Det er altså en viss risiko for at domstolene ikke vil gi deg dekning til takstmann hvis det viser seg at det var unødvendig. Start prosessen med å hente inn anbud fra rengjøringsfirmaer allerede nå. Det er strenge krav til frister - krever leietaker utbetalt depositumet fra depositumskonto har du fem uker på deg fra du blir varslet til å dokumentere at du har reist sak, se husleieloven § 3-5 sjette ledd. 4 Lenke til kommentar
K1neth Skrevet 23. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2015 Takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå