Gå til innhold

Gjeldsslave søker nye eventyr

Milhouse85

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde lett navet frem til jeg hadde fått gjeldsordning. Eller evnt tatt alternativ 1 først, og så navet etterpå. 

Men ville heller studert i polen og fått lån + stipend enn å ta fjernundervisning som er lite sosialt. 

På høyere universitetsutdanning i f.eks samfunnsfag i polen er det ikke krav om oppmøte. Så du kan også kombinere dette alternativet med nr.5. 

Så når du er ferdig med utdannelsen din kan det nye studielånet bli en del av gjeldsordningen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

7. Personlig konkurs?

Det medfører nøyaktig ingen gjeldsslette, så jeg ser ikke helt hva det skulle være godt for. Trådstarter har jo tydeligvis god kål på gjeldsordningsreglene, og det er altså gjeldsordning som fritar deg for gjeld, ikke konkurs. Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

7. Personlig konkurs?

Det medfører nøyaktig ingen gjeldsslette, så jeg ser ikke helt hva det skulle være godt for. Trådstarter har jo tydeligvis god kål på gjeldsordningsreglene, og det er altså gjeldsordning som fritar deg for gjeld, ikke konkurs.

Så hva er da hensikten med personlig konkurs?

Utlånerne har høy rente fordi det er høy risiko ved utlån, hvilken risiko?

Lenke til kommentar

7. Personlig konkurs?

Det medfører nøyaktig ingen gjeldsslette, så jeg ser ikke helt hva det skulle være godt for. Trådstarter har jo tydeligvis god kål på gjeldsordningsreglene, og det er altså gjeldsordning som fritar deg for gjeld, ikke konkurs.

Så hva er da hensikten med personlig konkurs?

Utlånerne har høy rente fordi det er høy risiko ved utlån, hvilken risiko?

Som sagt: Gjeldsordning sletter gjelden din.

Formålet med konkurs er å realisere midler, ikke å slette gjeld.

Endret av Herr Brun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Liker at det er mange delte meninger. Tror nok det er vanskelig for de aller fleste av dere å sette seg inn i min situasjon, og det er nok også betinget med hva slags ambisjoner man har videre i livet hva man velger også. For meg sitter det ganske dypt inne å fri til NAV, men rent jobbmessig så tærer disse tingene på meg i såpass stor grad at det er på grensen til uforsvarlig for meg å møte på jobb. Jeg har en krevende jobb i helseomsorgen, og det kan i verste fall gå ut over mine pasienter hvis ikke noe blir gjort. Jeg har derfor vært ærlig med sjefen om det jeg sliter med privat - og har nå to valg. Jeg er offentlig ansatt, og da har jeg et hav av muligheter, alt fra omskolering til gjeldsrådgivning og lege/psykolog/psykiater via jobben. Det som gjør ting komplisert er at jeg er i permisjon fra arbeidsgiver A og har vikariat hos arbeidgiver B. Så nå er det A som får bryderiet meg meg, mens B ligger bak å venter....

Mest av alt frister det å sykemelde meg, si opp jobben, og etter syv uker i sykemelding er NAV pliktig til å gjøre noe. Jeg tror det blir det riktige av meg pr i dag, så får jeg heller svelge et par kilo stolthet og pelle meg bort til legen og sjefen.

Og til deg som anbefalte luksusfellen. Mange av mine såkalte "venner" sier det samme. Men dette er ikke en luksusfelle, og i motsetning til samtlige deltakere på luksusfellen har jeg faktisk greie på økonomi og forvaltning av penger. Dessverre er det andre ting som er årsaken til gjelda mi. Jeg har et forbruk som en fantunge i forhold til de på luksusfellen. 

Skal jeg "bite i det sure eple" og jobbe fulltid for å dra inn mest mulig penger som namsmannen kan ta utlegg i. Må jeg for det første ha en jobb som jeg takler å gå til, og det har jeg ikke pr i dag. Når man selv sliter med avhengighet og psykisk helse, og jobber med avhengighet og psykisk helse blir det som en alkoholiker som jobber på vinmonopolet. Totalt feil.

Hva med å takke ja til psykolig via arbeidsgiver og se hvordan dette går? :) Håper det ordner seg for deg TS!

Lenke til kommentar

dette er ikke en luksusfelle, og i motsetning til samtlige deltakere på luksusfellen har jeg faktisk greie på økonomi og forvaltning av penger.

En som har greie på økonomi og forvaltning av penger, ville ikke kommet i en situasjon med ufattelige 3.000.000,- i dyr gjeld...

Håper det løser seg for deg! :)

Anonymous poster hash: 3c270...9bd

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, du har jo den heller tvilsomme løsningen å argumentere med at sykdommen din motiverte gjeldsopptaket og at gjelden din derfor er ugyldig inngått.

Alternativt se på gjeldsordning i andre land. Det er betydelig enklere å oppnå i Storbritannia, men det er ikke rettslig avklart om norske kreditorer må respektere en britisk gjeldsordning etter at du har returnert til Norge.

Lenke til kommentar

Liker at det er mange delte meninger. Tror nok det er vanskelig for de aller fleste av dere å sette seg inn i min situasjon, og det er nok også betinget med hva slags ambisjoner man har videre i livet hva man velger også. For meg sitter det ganske dypt inne å fri til NAV, men rent jobbmessig så tærer disse tingene på meg i såpass stor grad at det er på grensen til uforsvarlig for meg å møte på jobb. Jeg har en krevende jobb i helseomsorgen, og det kan i verste fall gå ut over mine pasienter hvis ikke noe blir gjort. Jeg har derfor vært ærlig med sjefen om det jeg sliter med privat - og har nå to valg. Jeg er offentlig ansatt, og da har jeg et hav av muligheter, alt fra omskolering til gjeldsrådgivning og lege/psykolog/psykiater via jobben. Det som gjør ting komplisert er at jeg er i permisjon fra arbeidsgiver A og har vikariat hos arbeidgiver B. Så nå er det A som får bryderiet meg meg, mens B ligger bak å venter....

Mest av alt frister det å sykemelde meg, si opp jobben, og etter syv uker i sykemelding er NAV pliktig til å gjøre noe. Jeg tror det blir det riktige av meg pr i dag, så får jeg heller svelge et par kilo stolthet og pelle meg bort til legen og sjefen.

Og til deg som anbefalte luksusfellen. Mange av mine såkalte "venner" sier det samme. Men dette er ikke en luksusfelle, og i motsetning til samtlige deltakere på luksusfellen har jeg faktisk greie på økonomi og forvaltning av penger. Dessverre er det andre ting som er årsaken til gjelda mi. Jeg har et forbruk som en fantunge i forhold til de på luksusfellen. 

Skal jeg "bite i det sure eple" og jobbe fulltid for å dra inn mest mulig penger som namsmannen kan ta utlegg i. Må jeg for det første ha en jobb som jeg takler å gå til, og det har jeg ikke pr i dag. Når man selv sliter med avhengighet og psykisk helse, og jobber med avhengighet og psykisk helse blir det som en alkoholiker som jobber på vinmonopolet. Totalt feil.

Var et par ting her som ikke klirret helt i mine ører. Det at du er offentlig ansatt gjør ikke at du har mer rett til omskolering eller helsehjelp enn privat ansatte. NAV bryr seg nok ikke noe mer om saken din om du er 6 eller 7 uker sykmeldt, dessverre. Hva er det du tror de er forpliktet til å gjøre? Skal du ha omskolering så må lege/nav mene at det er nødvendig. Så snakk først med legen din om det. Så må du finne en utdanning som vurderes som aktuell. Altså det må være etterspørsel etter den i arbeidsmarkedet og du må kunne fungere helsemessig i den jobben som den utdannelsen gir. En slik utdanning skal jo også være så kort som mulig så det er stor sjanse for at du går ned i lønn etter endt omskolering. Men det er jo ikke sikkert. Jeg ville brukt mye tid på å finne ut hva som er riktig utdannelse for deg fremover.

Men dette her hjelper jo ikke i forhold til den eksisterende gjelden på 3,35 mill som bare fortsetter å vokse.. 

Så hvis du klarer å spare 10.000kr i måneden, hele året, som du bruker på å nedbetale hovedstolen og du slipper å betale noe som helst slags rente (urealistisk) så vil det ta deg 28 år å bli kvitt gjelden. 

Lenke til kommentar

Sykemelde meg - trodde det var leger som gjorde den vurderingen.
Nave - slik at jeg må betale mer skatt !

Godt det ser ut som du har et snev av samvittighet innimellom i alle fall - det beste tipset er vel i alle fall og prøve å gjøre opp for deg!

Uansett lykke til !

Endret av tvv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...