Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

MC-lån til 600cc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror du skal bekymre deg mer over forsikringssummen du vil komme til å betale som 18-åring. Den vil nok koste deg mer enn selve lånet pr.mnd vil jeg tro. Litt avhengig av hvilken type sykkel du velger.

Men de fleste mc forhandlere tilbyr lån gjennom tredjepart med sikkerhet i sykkelen så det er en godt sted og starte. Men forhør deg om forsikringssum før du skriver under en evt. Avtale. Som 18 åring stiller du nok ikke sterkt der desverre...

Lenke til kommentar

Lån til sykkel - ihvertfall med sikkerhet i sykkelen - fordrer vel at du har ikke bare ansvar men fullkasko. Første gang jeg skulle kaskoforsikre sykkel med startbonus fikk jeg premietilbud på alt fra 8k til 18k, så det lønner seg å få tilbud flere plasser.

Såvidt jeg vet opererer de ulike tilbyderne med ulike listepriser for hver modell, og ulike sikkerhetsrabatter. Noen gir rabatt for garasjeparkering, andre gir rabatt for FG-godkjent lås etc. Samtlige gir rabatt om alle førere av sykkelen er over en viss alder. Denne minstealderen varierer, men er alltid endel over 18 år.

Jeg tar et eksempel hos Gjensidige, som var billigst da jeg forsikret første gang: en Yamaha R6 2002 mod, delkasko (ettersom priskalkulatoren ikke viser meg pris for fullkasko på denne modellen, "ring for tilbud").

Ordinær delkaskopremie er 32920, nesten like mye som en slik sykkel går for på Finn. Jeg måtte taste inn fødselsnummer og får således noe medlemsrabatter som du ikke nødvendigvis kvalifiserer til.

Jeg huker av for Lås og Verneutstyr (ikke ABS ettersom jeg ikke finner ut om sykkelen har dette) og 20% bonus (startbonus), og fratrukket sikkerhets- og medlemsrabatter blir premien på 22340. Bare ansvar koster 16667.

Huker jeg i tillegg av for "Alle førere er 23 år eller eldre" synker delkasko ytterligere til 14454. Ansvar 10784.

Et annet eksempel: Suzuki GSF 650 2008 mod

Delkasko (u/ABS) 9588, over 23 år 6204.

Denne viser meg også fullkaskopris 15132, over 23 år 9791.

(edit: alle eksempler med egenandel 4k, uten "leiebil")

Som 18-åring hadde jeg definitivt sett meg om etter en sykkel som er billig å forsikre. Sykler med "R" i modellnavnet kan være tricky. I mitt tilfelle forsto tydeligvis ikke Storebrand at ER-6f ikke er supersport, og tilbød premie på 18k, mens Gjensidige ga meg under 8k (fullkasko, alle sikkerhetsrabatter).

Jeg hadde også valgt en løsning som ikke krever mer enn ansvarsforsikring, i.e. en rimelig sykkel og privatlån fra foreldre om mulig. Alternativt ville jeg spart opp pengene før jeg kjøpte sykkelen. Effektiv rente når man baker inn eventuelt krav om fullkasko som du ellers ville sluppet unna uten MC-lån blir rett og slett vanvittig høy. Om du derimot finner et lån som ikke krever kasko trenger det ikke nødvendigvis være så ille.

Jeg kan forøvrig legge til at jeg er student, og har vært det i mange år. Jeg har jobbet deltid ved siden av i de fleste av disse årene, i tillegg til at jeg har opparbeidet meg en god del studielån. Jeg bor for meg selv, betaler husleie og alle regninger selv, men er generelt ganske billig i drift og hadde således spart opp endel penger i løpet av de første årene som student, før jeg bestemte meg for at jeg skulle kjøpe sykkel. Jeg har som følge av det, naturlig nok, gått fra å ha en temmelig romslig økonomi til student å være, til å måtte snu litt på kroner og øre fra måned til måned, men det går greit nå og jeg ser ikke for meg å havne i noen knipe frem til jeg er ferdigutdannet om et års tid.

Hvorvidt det er overkommelig å ta seg råd til sykkel på deltidslønn kommer egentlig helt an på hvilke andre utgifter du har og hvor god styring du har på din egen økonomi. Det er i prinsippet fullt mulig, men om du er luksusfelle-typen ville jeg bare slått det fra meg frem til du har forhåndsspart nok til å betale hele kjøpesummen på en gang.

Husk også at i tillegg til forsikring og lån/kjøpesum, kommer utgifter til årsavgift, vedlikehold (herunder bl.a. reparasjoner, som fort kan blir ganske dyrt og uforutsett, og evt vinterlagring om du ikke har garasjeplass), bensin og utstyr (hjelm, hansker, klær etc), og da forutsetter jeg at du allerede har lappen.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...