Tanner Skrevet 18. oktober 2015 Del Skrevet 18. oktober 2015 Hei. Fikk melding fra utleier forrige uke om at det var noe som skulle fikses om noen dager og det ville komme elektriker eller rørlegger neste dag for å se på problemet.. Dette fikk jeg melding(SMS) om tidlig på onsdag tror jeg det var. Litt senere på dagen, 4-5 tiden får jeg en telefon fra utleier som sier han er inne på rommet mitt og lurer på om han skal låse døren når han går, for jeg har glemt å låse den før jeg gikk på skolen. Da har han altså vært inne på rommet mitt uten å si ifra om det, og den eneste grunnen til at jeg vet dette er at jeg tilfedigvis glemte å låse døren akkurat denne dagen. Er dette lov over hodet? Jeg har kontrakt på 1 år, ville jeg kunne brutt denne med dette som grunn hvis det var ønskelig for eksempel? Har ikke tenkt å gjøre noe med dette, men ble ganske nysgjerrig på hva reglene her er. Kontrakten min går ut 2 måneder etter at jeg flytter, så hvis dette skjedde litt nærmere den tid, hadde det kanskje vært mulighet for å droppe de siste månedene? Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 18. oktober 2015 Del Skrevet 18. oktober 2015 (endret) Har forsåvidt ingenting med selve saken, men jeg vil tror du har en oppsigelsestid på maks 3 mnd? I så fall er det vel bare å si opp leieforholdet 3 mnd før du flytter. Eller har du en kontrakt som ikke tillater oppsigelse? Endret 18. oktober 2015 av ITtraktor Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 18. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2015 Bundet i ett år om gangen ja. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 18. oktober 2015 Del Skrevet 18. oktober 2015 Bundet i ett år om gangen ja. tror ikke det heller er lov uten særskillt tilatelse Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 18. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2015 Bundet i ett år om gangen ja. tror ikke det heller er lov uten særskillt tilatelse Hmm, må se om jeg finner noe informasjon om dette, takker =) Lenke til kommentar
Zash Skrevet 18. oktober 2015 Del Skrevet 18. oktober 2015 Angående at utleiere var inne på rommet ditt, så sier husleieloven dette: § 5-6.Utleierens adgang til husrommet Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn. Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side. Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren. Som du ser, så har ikke utleieren lov til å gå inn i hybelen din hvis det ikke er krise, og han ikke har mulighet til å varsle deg. Det ville jeg tatt opp med utleier. Angående tidsbestemt avtale på ett år, sier loven dette: § 9-3.Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen. Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått. Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå