Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Samlivsbrudd: Får ikke sine eiendeler


Abnorm

Anbefalte innlegg

For å gjøre en historie kort: Mine foreldre er nå i en separasjon og min far forsøker stadig å gjøre det vanskelig for min mor. Kort fortalt: Han nyter av at andre lider (psykopat?).

 

Nå forsøker han blant annet å holde igjen hennes eiendeler. Hun måtte gå til forliksrådet for å få utlevert sine eiendeler. Der ble de enige om hvem som skulle beholde hva. Men nå i ettertid nekter han for ting, han sier blant annet at noen av gjenstandene har blitt borte osv. Dvs. han har gjemt dem eller så har han kastet dem.

 

Hva kan min mor gjøre videre? Hun er ikke så sterk mentalt og blir derfor et lett offer for min fars tyranni. Jeg ber derfor på hennes vegne om juridisk rådgivning. Min far gjør alt han kan for å stadig skape konflikter, slik at han kan holde fast på henne og hun ikke kan starte sitt nye liv. Det kan ikke være rettferdig at en person kan holde på slik, uten dette får konsekvenser?

Endret av Abnorm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjelp moren din?

Eller bare bivåner du det hele uten å bry deg?

Jeg forsøker å støtte henne så godt jeg kan. Men aner ingenting om lover og regler, om hva henne eller jeg kan gjøre.

Til informasjon er jeg selv en voksen mann med egen familie, men synes det er vondt å stå å se på.

 

Jeg har selv ikke hatt en lett barndom, med han som far har jeg selv vært igjennom både psykisk og fysisk vold. Så jeg bryr meg absolutt om min mor og støtter henne 100%

Endret av Abnorm
Lenke til kommentar

 

Hjelp moren din?

Eller bare bivåner du det hele uten å bry deg?

Jeg forsøker å støtte henne så godt jeg kan. Men aner ingenting om lover og regler, om hva henne eller jeg kan gjøre.

Til informasjon er jeg selv en voksen mann med egen familie, men synes det er vondt å stå å se på.

 

Jeg har selv ikke hatt en lett barndom, med han som far har jeg selv vært igjennom både psykisk og fysisk vold. Så jeg bryr meg absolutt om min mor og støtter henne 100%

 

 

Bare for å være teit så må jeg si at det høres ut som en person som burde fått et skudd i panna.. Hvordan går det hvis du setter hardt mot hardt da? Er jo ikke en ønskelig situasjon det heller, men hvis du tar med en kompis eller noe og passer på å ikke bruke vold mot mannen, men bare ta imot hvis det kommer til det. Da har du en god grunn til å anmelde og et vitne som kan bekrefte at det ikke var provosert fra din side. Det skal ikke være ulovlig å gå på døra for å snakke og eventuellt hente tingene til din mor.

 

Er det en dom fra før, som krikkert spør om, så må det vel gå an at politiet blir med når dere skal hente tingene? Situasjonen er jo ikke trygg og det er ikke forsvarlig å kreve at din mor skal hente ting alene hos en slik mann, de kan heller ikke la deg og noen kompiser gå alene da det jeg beskrev over kan skje, noe lovens lange arm heller ikke ønsker. Lykke til :hm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hun en dom eller et rettsforlik fra forliksrådet? 

Nå er ikke jeg så flink med sånne juridiske ord, men forsto det slik: Det som de ble enige om på møte er gjeldene. De fikk også skriv om hvem som skulle ha hva.

 

Slik jeg nå ser det må han erstatte det han er kastet eller gjemt.

Men hjelper det med en politianmeldelse? er det ikke typisk at slike saker bare blir henlagt?

Endret av Abnorm
Lenke til kommentar

 

Har hun en dom eller et rettsforlik fra forliksrådet? 

Nå er ikke jeg så flink med sånne juridiske ord, men forsto det slik: Det som de ble enige om på møte er gjeldene. De fikk også skriv om hvem som skulle ha hva.

 

Slik jeg nå ser det, må han erstatte det han er kastet eller gjemt.

Men hjelper det med en politianmeldelse? er det ikke typisk at slike saker bare blir henlagt?

 

 

det var en ganske lik situasjon som skjedde mellom foreldrene til en god venn av meg, moren viste papirene til politiet og de avtalte en dato om å hente tingene. hun leide lastebil, og politiet kom og hjalp til/sørget for at hun fikk med tingene sine. kan hende noe av det samme skjer med din mor hvis dere tar det opp med politiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg så flink med sånne juridiske ord, men forsto det slik: Det som de ble enige om på møte er gjeldene. De fikk også skriv om hvem som skulle ha hva.

 

Slik jeg nå ser det må han erstatte det han er kastet eller gjemt.

Men hjelper det med en politianmeldelse? er det ikke typisk at slike saker bare blir henlagt?

 

Jeg vil anta at det da ble en dom eller et rettslig bindende forlik ut av det.

 

Neste skritt blir at moren din kontakter namsmyndighetene (den sivile delen av politiet) og krever at forliket gjennomføres ved tvang. 

 

Anmeldelse vil antagelig ikke hjelpe her. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...