Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Får veldig oppblåst mage av mat

jodaneida

Anbefalte innlegg

Har seg slik at jeg lenge har slitt med at magen reagerer på mat. Enten må jeg voldsomt på do eller så er jeg stortsett veldig oppblåst. Legen tok bare en enkel blodprøve, men fant ingenting.

Til slutt dro jeg til ernæringsfysiolog som og tok en blodprøve som ble sendt til England for sjekk av ulike matvarer. Fikk til svar at jeg reagerte på  mye forskjellig som hvete, gluten, melk, nøtter, lakris og eggehvite.. kuttet ut disse matvarene og følte meg bedre en stund.. men så begynte magen min igjen å blåse seg opp, selv om jeg hadde kuttet ut de tingene jeg ikke tålte.. 

Er veldig frustrert nå.. føler at det er INGENTING jeg kan spise uten at magen blåser seg opp. Nei jeg føler ikke behov for å få ut luft, magen er rett og slett bare veldig stor, ser bokstavelig talt gravid ut. Skal jeg gå med trang kjole en kveld så tørr jeg nesten ikke å spise noen dagen før for å være sikker på at jeg kan gå med kjolen uten at ting buler ut. 

Noen som vet hva man kan gjøre?? åpenbart så funket det ikke for meg å kutte ut de matvarene, og har sett på tv2 elns at ulike ernæringsfysiologer bruker ulike tester som finner forskjellige ting, så det er vel egentlig bare håpløst? finnes det ingen andre måter å håndtere dette på? takk på forhånd... 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får også dette, og for min del var det karbohydratene i maten som jeg reagerte på.

Du kan jo prøve å kutte ut alt av karbohydrater i noen dager for å se.

Altså alt av sukker, frukt, mel, søtningsmiddel osv. må bort.  Spis kjøtt, ost, smør, og evt. egg hvis du tåler hviten.

Blir magen fin kan du innføre en og en ting for å se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Jeg får også dette, og for min del var det karbohydratene i maten som jeg reagerte på.

Du kan jo prøve å kutte ut alt av karbohydrater i noen dager for å se.

Altså alt av sukker, frukt, mel, søtningsmiddel osv. må bort.  Spis kjøtt, ost, smør, og evt. egg hvis du tåler hviten.

Blir magen fin kan du innføre en og en ting for å se hva som skjer.

Er forferdelig dårlig på å vite hva karbohydrater er.. men spiser verken frukt eller mel.. de andre tingene er minimalt.. 

Kanskje si fra til legen at du enda plages?

Slike "tester" viser bare det du selv vil høre...

Tror nesten jeg må det. Men syns det var dårlig av legen å ikke følge opp plagene mine. Fikk bare vite at gluten ikke var årsaken også det var det. 

Lenke til kommentar

Diverre er det ikkje så usannsynleg at du får lite eller ingen hjelp frå legen. Dette er eit problem mange opplever, men legane veit ofte for lite om sånt. Etter det eg minnest, så er det fordi legane baserer seg mykje på blodprøvar og problem som kan målast på eit eller anna vis. Denne type problem aktiverer ofte ikkje immunsystemet, og då vil det heller ikkje bli oppdaga på blodprøvar. Får du ikkje noko fornuftig ut av legen, så kan gjerne ein ernæringsfysiolog hjelpe deg betre.

Det er vanskeleg å spå på dine vegne, men eg vil ta ein råsjans og tippe at du har IBS (irritable bowel syndrome/irritert tarmsyndrom). Det antas at rundt 15 % av norges befolkning slit med denne type plager. Mange veit ikkje ein gang at dei har det eller kva som er årsaken.

Du treng ikkje ha cøliaki eller vere laktoseintolerant for å reagere på produkter med gluten eller laktose. Det at problema vart mindre då du fjerna glutenprodukt betyr ikkje nødvendigvis at du reagerer på gluten.

Eit anna nøkkelord er FODMAP, som står for Fermentable Oligosacharides Disacharides Monosacharides And Polyols. Det er forskjellige grupper karbohydrat du finn i mat. Mange reagerer på ein eller fleire av desse. Det er i det heile veldig mange matvarer som kan forårsake dei plagene du opplev. Du blir kanskje ikkje symptomfri før du eliminierer ein god del produkter. Det er individuelt kva produkter ein reagerer på og i kor stor grad. Her må ein berre prøve seg fram, for det finnes ingen gode måtar å teste det på.

http://www.friskogfunksjonell.no/irritabel-tarm-og-hva-du-kan-gjore-med-det/

Du kan søke litt på IBS og FODMAP om du vil lese meir om emnet.

Lenke til kommentar

Jamen så gå nå til legen å klag og ikke klag til oss først???

Hvorfor gidder du i det hele tatt å kommentere? hadde du lest så hadde du fått med deg at jeg har vært hos legen som ikke fulgte opp da blodprøven ikke viste noe. Må da være lov til å se om det er andre som opplever det samme eller som vet om eventuelle kilder en kan sjekke opp for å se etter andre løsninger. 

Lenke til kommentar

Diverre er det ikkje så usannsynleg at du får lite eller ingen hjelp frå legen. Dette er eit problem mange opplever, men legane veit ofte for lite om sånt. Etter det eg minnest, så er det fordi legane baserer seg mykje på blodprøvar og problem som kan målast på eit eller anna vis. Denne type problem aktiverer ofte ikkje immunsystemet, og då vil det heller ikkje bli oppdaga på blodprøvar. Får du ikkje noko fornuftig ut av legen, så kan gjerne ein ernæringsfysiolog hjelpe deg betre.

Det er vanskeleg å spå på dine vegne, men eg vil ta ein råsjans og tippe at du har IBS (irritable bowel syndrome/irritert tarmsyndrom). Det antas at rundt 15 % av norges befolkning slit med denne type plager. Mange veit ikkje ein gang at dei har det eller kva som er årsaken.

Du treng ikkje ha cøliaki eller vere laktoseintolerant for å reagere på produkter med gluten eller laktose. Det at problema vart mindre då du fjerna glutenprodukt betyr ikkje nødvendigvis at du reagerer på gluten.

Eit anna nøkkelord er FODMAP, som står for Fermentable Oligosacharides Disacharides Monosacharides And Polyols. Det er forskjellige grupper karbohydrat du finn i mat. Mange reagerer på ein eller fleire av desse. Det er i det heile veldig mange matvarer som kan forårsake dei plagene du opplev. Du blir kanskje ikkje symptomfri før du eliminierer ein god del produkter. Det er individuelt kva produkter ein reagerer på og i kor stor grad. Her må ein berre prøve seg fram, for det finnes ingen gode måtar å teste det på.

http://www.friskogfunksjonell.no/irritabel-tarm-og-hva-du-kan-gjore-med-det/

Du kan søke litt på IBS og FODMAP om du vil lese meir om emnet.

Tusen takk for utfyllende svar! har ikke hørt om disse greiene først, men skal sjekke de opp:) 

Lenke til kommentar

Lista med varer du reagerer på synes jeg var vel lang, kan dette stemme? Har ikke tenkt å overprøve noen, men lurer på hvilket grunnlag de har for å si at du reagerer på de varene. 

Oppblåst mage kan komme komme av

- magesår (kan være forårsaket av stress og/eller bakterier)

- IBS (som nevnt, irritabel tarm uten kjent årsak) 

- Intoleranser (laktose)

- Allergier (proteiner i f.eks. melkevarer) 

Andre symptomer det kan være greit å bemerke seg;

- om man går ned i vekt

- konsistens på avføring (løs, hard, vanlig, mange små harde baller etc.)

- hvor ofte man har avføring 

- farge på avføring (svart, brun, hvit) 

- om det er fett i avføring 

- flytende avføring (noen ganger hvis det mye fett kan det flyte lett)

- magesmerter 

Dette er bare noen ting man kan se på, og se om han har en endring i avføringsvaner fra tidligere. Dette er noe man kan ta opp med legen. Eventuelt kan du privat oppsøke en Gastroenterolog (mage- og tarmspesialist) på f.eks. Volvat, eller du kan spørre om henvisning fra fastlegen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lista med varer du reagerer på synes jeg var vel lang, kan dette stemme? Har ikke tenkt å overprøve noen, men lurer på hvilket grunnlag de har for å si at du reagerer på de varene. 

Oppblåst mage kan komme komme av

- magesår (kan være forårsaket av stress og/eller bakterier)

- IBS (som nevnt, irritabel tarm uten kjent årsak) 

- Intoleranser (laktose)

- Allergier (proteiner i f.eks. melkevarer) 

Andre symptomer det kan være greit å bemerke seg;

- om man går ned i vekt

- konsistens på avføring (løs, hard, vanlig, mange små harde baller etc.)

- hvor ofte man har avføring 

- farge på avføring (svart, brun, hvit) 

- om det er fett i avføring 

- flytende avføring (noen ganger hvis det mye fett kan det flyte lett)

- magesmerter 

Dette er bare noen ting man kan se på, og se om han har en endring i avføringsvaner fra tidligere. Dette er noe man kan ta opp med legen. Eventuelt kan du privat oppsøke en Gastroenterolog (mage- og tarmspesialist) på f.eks. Volvat, eller du kan spørre om henvisning fra fastlegen.

Jeg syns og den var veldig lang... ernæringsfysiologen nevnte og at jeg burde holde meg unna eddik og majones, men det sier seg selv at det er fryktelig vanskelig for meg å finne noe jeg kan spise uten at kosten blir ensformig. Men som jeg sa, jeg er nok skeptisk selv til at det er så mange varer jeg ikke tåler.... melk får jeg oppblåst og løs mage av, mens annen mat blir jeg bare oppblåst og eventuelt får tregere mage, merkelig nok... nevnte det med oppblåstheten en gang hos en annen lege, men da antok legen det bare var noe mat jeg måtte selv teste ut om jeg ikke tålte (noe som er lettere sagt enn gjort). Når jeg først blir oppblåst så tar det ca et halvt døgn eller mer før magen går tilbake til normalen og jeg føler meg bra igjen. Men aldri tenkt noe særlig over avføring og slikt, men burde vel vurdere å ta en tur innom legen om det ikke finnes andre alternativer.. takk for svar!

Lenke til kommentar

Poteter og andre stivelsesrike rotfrukter reagerer jeg på, kanskje det er noe å unngå?

Noen mener det kan være tarmfloraen som er feil.  Det kan man rette på ved å blande ut en spiseskje potetmel i lunkent vann og drikke det før man legger seg om kvelden. Det fordøyes ikke av deg, men er mat til riktig type bakterier i magen.

Bare ikke varm det opp, da går mye av den resistente stivelsen over til vanlig stivelse og da vil du nok forsterke plagene.

Lenke til kommentar

Poteter og andre stivelsesrike rotfrukter reagerer jeg på, kanskje det er noe å unngå?

Noen mener det kan være tarmfloraen som er feil.  Det kan man rette på ved å blande ut en spiseskje potetmel i lunkent vann og drikke det før man legger seg om kvelden. Det fordøyes ikke av deg, men er mat til riktig type bakterier i magen.

Bare ikke varm det opp, da går mye av den resistente stivelsen over til vanlig stivelse og da vil du nok forsterke plagene.

Takk, skal se nærmere på det:)

Lenke til kommentar

Hva spiser du på en vanlig dag? Hvor lenge har du vært slik, dreier det seg om år eller måneder? Og har du en tendens til å spist fort (kan gi mye luft i magen, og utygget mat er tyngre å fordøye)?

Da jeg vokste opp så ble jeg alltid dårlig i magen når jeg hadde spist vaffel, pannekaker og fiskeboller i hvitsaus (noe vi brukte å spise ofte i familien). Men jeg var jo vant til å bli dårlig så tenkte aldri særlig over det før jeg begynte på en "melkediett" hvor jeg rett og slett skulle spise mye melkeprodukter, var først da jeg innså at jeg ikke tålte melk særlig og ernæringsfysiologen konstanterte med at jeg ikke tålte melkeprotein fra kua. Gluten og slikt derimot har jeg ikke slitt med før, men noen påstår at man kan utvikle nye intoleranser. 

I og med det er mye jeg har stengt ute så går det mye i ris, maisnudler og grønnsaker. Blir litt småuggen av avokado og. Spiser brød uten gluten og alt jeg ikke tåler, med f.eks. pølsepålegg uten melk eller honning. Har og fått servert nachoc (uten ost) som skulle være helt gluten- og hvetefritt, men jeg blir oppblåst av dette og. Men det e klart, de gangene jeg spiser f.eks. pizza så merker jeg det veldig godt.. 

Lenke til kommentar

Det var voldsomt med matvarer da. Veldig mange av ingrediensene du nevner er også inkludert eller tom. skjult i andre matvarer. Kan det tenkes at du over tid kanskje ble mindre påpasselig?

Jeg ville ikke kuttet ned på verken sukker eller andre karbohydrater hvis jeg var deg. Det er det enkleste for kroppen å fordøye og er veldig lite immunstimulerende. Jeg tør heller ikke fjernediagnosere deg fordi det kan være et veldig alvorlig tilfelle. Du må rett og slett gå til fastlegen og prøve å få time hos en spesialist.

Endret av misanthrope
Lenke til kommentar

Det var voldsomt med matvarer da. Veldig mange av ingrediensene du nevner er også inkludert eller tom. skjult i andre matvarer. Kan det tenkes at du over tid kanskje ble mindre påpasselig?

Jeg ville ikke kuttet ned på verken sukker eller andre karbohydrater hvis jeg var deg. Det er det enkleste for kroppen å fordøye og er veldig lite immunstimulerende. Jeg tør heller ikke fjernediagnosere deg fordi det kan være et veldig alvorlig tilfelle. Du må rett og slett gå til fastlegen og prøve å få time hos en spesialist.

Det er voldsomt ja, kjenner jeg blir sliten av dette, så mye å forholde seg til. Jeg tror nok jeg må til legen, men ville bare høre først. Opplever ofte at når legen ikke vet noe selv da gidder de ikke å ta det lenger, men får høre angående spesialist da..

Nei jeg føler ikke behov for å få ut luft, magen er rett og slett bare veldig stor, ser bokstavelig talt gravid ut.

Har ei venninne som beskrev nøyaktig det samme. Hun gikk til legen for å utrede allergier, og fikk svaret: 22 uker på vei.

Haha DET er jeg nok ikke ;) magen går tilbake til normalen, er bare i mange tilfeller når jeg spiser at magen eser ut. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...