Gå til innhold

Får ikke initialisert SSD

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp kjøpt en brukt pc og i den sitter det en Intel 530 Series SSD som ikke lar seg initialisere i Diskbehandling i Windows.

Når jeg starter Administrative Verktøy>Datamaskinbehandling>Lagringsplass>Diskbehandling (lokal) får jeg valg mellom å bruke følgende partisjonsmetoder:

MBR (hovedoppstartssektor)

og
GPT (GUID-Partisjonstabell)

men uansett hvilken jeg velger resulterer det i en feilmelding:

"Forespørselen ble ikke utført fordi en I/U-feil oppstod"

Disken vises i den nedre halvdelen av oversiktsbildet i diskbehandling men den står som ukjent og utildelt. Er det noen som har noen smarte løsninger på dette? Har også forsøkt å kjøre Intel SSD Toolbox uten suksess. Forresten så vises heller ikke disken i Windows utforsker.

Jeg kjører Win7 x64 Pro, HK er MSI P67A-GD65 og forrige eier kjørte Ubuntu på disken.

Mvh,
TE

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har forsøkt dine forslag Hårek. I tillegg oppdatert BIOS, kjørt cmd og chkdsk som Administrator, prøvd systemgjenoppretting etter at jeg fikk BSoD:

Stop C000021a
0xC0000006 (0xFCEF1FFD 0x002CE830)

Har også lastet ned siste versjon av Intel SSD Toolbox men den vises ikke i oversikten når jeg starter opp programmet. Det er like før jeg hogger dritten i to, en ny 240Gb SSD koster ikke all verden i dag men det er forbasket irriterende når jeg med egne øyne så disken i funksjon med Linux OS for tre dager siden da jeg hentet pc'n!

T E

Lenke til kommentar

Slik jeg forsto førsteinnlegget så kommer menyen for initialisering opp når du starter Diskbehandling? Det er jo det som skjer når alt er slettet, som etter en diskpart clean. Så da virker det som liten vits å prøve det.

Diskbehandling ser en blank/korrupt førstesektor, eller klarer ikke å lese den. Og feilmeldingen sier at du får ikke skrevet til den.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Kyrre: Stemmer. Siden jeg ikke fikk installert Win7 på SSD la jeg inn Win7 på en HDD i stedet og tenkte at jeg reparerer dette i Diskbehandling senere.

Hårek: Jeg får hverken lest eller skrevet til disken.

Jeg har gjennom kommandolinje og masse googling forsøkt å rense disken for så å formatere den. Har vært gjennom "diskpart", "clean" men når jeg forsøkte "clean all" var det stopp på grunn av skrivebeskyttelse på disken. Jeg la deretter inn en ny verdi i nøkkelregisteret under HKEY_LOCAL_MACHINE, SYSTEM, CurrentControlSet, Control i mappen StorageDevicePolicies. 

http://www.wikihow.com/Disable-Write-Protection

Etter restart av maskinen kjørte jeg igjen diskpart  og da jeg prøvde clean all fikk jeg igjen "Datafeil (sirkulerende overflødighetskontroll, CRC).

Så langt og ikke et skritt nærmere en løsning. Stor moro gitt!
:hmm: 

Mvh,

T E

Lenke til kommentar

"sirkulerende overflødighetskontroll, CRC"

Hæ? Hvem er det som står for disse oversettelsene? :rofl:

edit: Og SSD'en synes ikke i Intel SSD Toolbox i det hele tatt?

Hvis den hadde gjort det, så kunne kanskje Secure Erase ha sparket i gang noe ...

Hva med å forsøke et separat FW Update-program?

https://downloadcenter.intel.com/download/18363/Intel-Solid-State-Drive-Firmware-Update-Tool

(Og, ja, jeg har heller aldri hatt trøbbel med Intel-SSD'er.)

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Hei. Fungerte SSD`en når du fikk maskina eller har den aldri fungert?

Hva var det som ikke fungerte med Ubuntu Live Mediet? Normalt sett skal jo SSD`en/Harddisken oppdages i Gparted.

Du kunne prøvd å boota Live Mediet igjen og kjørt fdisk -l i terminal på Ubuntu og se hva som skjer. Om SSD`en dukker opp da.

prøv også å kjøre cfdisk /dev/sdx (x er bokstaven for SSD`en din). Der kan du se om det ligger noen partisjoner der og om det eventuelt er mulig og opprette partisjoner eller slette partisjoner der.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...