Gå til innhold

Er økonomi og administrasjon en sikker utdanning?

Slatravi

Anbefalte innlegg

Jeg går nå på grunnskolelærer utdanning, og er usikker på hva jeg gjør til neste år! Skal jeg følge hjerte å bytte til økonomi og administrasjon eller skal jeg fortsette på grunnskolelærer utdanningen? 

Jeg er nå i praksis i utdanningen og har blandede følelser. Det er så mye arbeid som lærer som folk ikke ser! Selve undervisningen er ok, men jeg må uansett vurdere 5-10 klasse eller vgs i stede for 1-7 

Uansett så er det økonomien dette handler om. Jeg hadde økonomi på vgs samt entreprenørskap og bedriftsutvikling og marknadsføring. Dette var fag jeg ELSKET og hadde gode karakterer i! Men jeg er usikker på hvor mange jobber det er etterpå! Jeg er opptatt av å kunne bo hvor som helst! Føler at det ikke er jobber til så mange økonomer som blir utdannet. 

Jeg ser nå på lønn i forhold til arbeid og tror at økonomi er en veg som er bedre lønnet. Vil arbeide med innovasjon og økonomi innen havbruksnæringa etterpå. Havbruk er en næring i vekst som er utrolig spennende. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Økonomi og administrasjon er ikke en sikker utdannelse, men det er en bred utdannelse som kan brukes i mange forskjellige jobber stort sett over hele landet (og verden). Selv fullførte jeg bachelor i økonomi og administrasjon i år og jobber nå med markedsrådgivning. Men det må nevnes at det er lettere å få en god jobb hvis du også tar en master. Kun med bachelor er man ofte avhengig av å skille seg ut enten med gode karakterer eller annen kompetanse ut over graden alene, eller belage seg på å bruke litt tid på mindre attraktive jobber og bygge erfaring for å få gode jobber senere.

Havbruksnæringen kjenner jeg ikke til, så jeg vet ikke hvilke jobbmuligheter som finnes der. Men det er nok jobber for økonomer der også som jobber med strategi, marked, økonomistyring og liknende.

Lenke til kommentar

Økonomi og administrasjon er ikke en sikker utdannelse, men det er en bred utdannelse som kan brukes i mange forskjellige jobber stort sett over hele landet (og verden). Selv fullførte jeg bachelor i økonomi og administrasjon i år og jobber nå med markedsrådgivning. Men det må nevnes at det er lettere å få en god jobb hvis du også tar en master. Kun med bachelor er man ofte avhengig av å skille seg ut enten med gode karakterer eller annen kompetanse ut over graden alene, eller belage seg på å bruke litt tid på mindre attraktive jobber og bygge erfaring for å få gode jobber senere.

Havbruksnæringen kjenner jeg ikke til, så jeg vet ikke hvilke jobbmuligheter som finnes der. Men det er nok jobber for økonomer der også som jobber med strategi, marked, økonomistyring og liknende.

Er studiet greit å gjennomføre med bare P-matte? Jeg hadde 5ere og 6ere i økonomi,markedsføing, entreprenørskap osv...  Hvordan er lønna? Kan jo bli lektor å undervise i økonomi også

Ang. havbruksnæringa så kjenner jeg en økonom der og har selv deltidsjobb og sommerjobb i næringa! Det er det og lønna som bremser lærerutdanninga for meg

Endret av Slatravi
Lenke til kommentar

Hvis du tar en master og er åpen når det gjelder jobb, er dette en sikker utdanning. Ønsker du en prestisjejobb må du ta sikte på å få gode nok karakterer til at du skiller deg ut.

Hvis du gjorde det bra i P-matte og er motivert til å jobbe mye med matte fremover, vil det gå bra. Det er bare ett obligatorisk mattefag i utdanningen, og det klarer du hvis du er motivert.

Matten på siviløkonomstudiet er for øvrig ganske omdiskutert. Hvis du googler litt rundt vil du både finne folk som mener at matten er helt forferdelig vanskelig og folk som insisterer på at den er lett. Jeg tror ikke man skal legge for mye i det at noen tror at matten er så utrolig vanskelig; nordmenns motivasjon for å jobbe med matte er generelt lav.

Få tak i læreboken de bruker i innføringskurset der du vil gå, så ser du om det er noe for deg.

Lenke til kommentar

Er studiet greit å gjennomføre med bare P-matte? Jeg hadde 5ere og 6ere i økonomi,markedsføing, entreprenørskap osv...  Hvordan er lønna? Kan jo bli lektor å undervise i økonomi også

Ang. havbruksnæringa så kjenner jeg en økonom der og har selv deltidsjobb og sommerjobb i næringa! Det er det og lønna som bremser lærerutdanninga for meg

Det er vanskelig å svare på det første. Selv har jeg R2 fra videregående og tok bachelor på NHH, der opptakskravet er enten R1 eller S1+S2. Men jeg vet at de fleste andre studiene i økonomi og administrasjon kun krever generell studiekompetanse. Det skal derfor være mulig å gjennomføre kun med P-matte. Du må nok belage deg på å jobbe litt med matematikken, men hvis du har 5 eller 6 fra økonomi på videregående, bør det vel være mulig.

På mitt studium var det ett obligatorisk kurs i matematikk, ett i statistikk og ett i anvendt statistikk à 7,5 studiepoeng. Disse kursene handler bare om tall. Det var 30 studiepoeng innen samfunnsøkonomi, som består dels av matematikk og dels av teori. 37,5 studiepoeng var innen bedriftsøkonomi, som også er både kvantitativt og kvalitativt, og der matematikken var ett hakk mindre krevende enn i samfunnsøkonomi. Jeg hadde også 30 studiepoeng innen strategi og ledelse, der kalkulator ikke var nødvendig. I tillegg var 45 studiepoeng innen valgfrie kurs, der det var opp til en selv hvor mye matematikk man ønsket.

Jeg er praktikant der jeg jobber, så min egen lønn er ikke noe å skryte av. For mer generell informasjon om lønn, kan du for eksempel se her:

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/okonom

http://www.dn.no/talent/2012/11/28/disse-studiene-gir-mest-lonn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...