Gå til innhold

Gal lastebilsjåfør - video. Hvorfor ferdes slike i trafikken?

Yob tvaya mat'

Anbefalte innlegg

https://www.facebook.com/ToreKvinnegardErIkkeHetro/videos/10154608855992619/?pnref=story

Filmet ett lite klipp av en lastebilsjåfør som kjørte forbi rett før en sperrelinje og over hele sperrelinja. Bilrekka motgående felt måtte bremse ned kraftig vil keg tro, og bilen foran meg måtte svinge ganske langt ut i siden. Hvorfor har folk som denne sjåføren fortsatt lappen? Mangler de ikke ettellerannet i hjernen tro? Vogntoget var forresten polsk, ikke st det har noe med saken å gjøre ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

utenlanske sjåfører og tidsfrister , kommer de ikke fram på tiden så mister de jobben , trafikregler er da mere som en hindring enn noe de følger , og det er heller ikke sikkert at h'n som kjører har sertifikat eller opplæring i yrkestransport . 

EDIT: denne er og feilpostet og rapportert

Endret av Mato
Lenke til kommentar

Det er vel ikke akkurat noe ansvarlig å filme mens du kjører heller?

Men det er lovlig. 

Lovlig ? Jeg ville tolket det som ikke lovlig.

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2013-03-11-265

§ 2. Førers bruk av mobiltelefon under kjøring med motorvogn

Fører av en motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøring.

Fører kan likevel bruke mobiltelefonen til å starte opp, gjennomføre og avslutte en samtale når mobiltelefonen under kjøringen er håndfri eller er plassert i en holder.

Mulig jeg tolker det feil.

Og uansett kan dem ta deg på paragraf 3 om man filmer ;)

http://lovdata.no/lov/1965-06-18-4/§3

§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Endret av MrAvionics
Lenke til kommentar

ja ser den nå. MEN som det står der:

- Ja, jeg ser åpenbart paradokset mellom det å håndtere en håndholdt telefon og et kamera. Men skal du filme selv oppfordrer vi til at kamera er fastmontert, og uansett så gjelder det alminnelige aktsomhetskravet. Enten det er mobil eller bilradio det gjelder skal sjåfører ha fokus på trafikken. Selv om det etter lovens bokstav ikke er et forbud kan du straffes for det.

Og henviser igjen til Paragraf 3 da man blir mindre oppmerksom ved filming under kjøring :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

ja ser den nå. MEN som det står der:

- Ja, jeg ser åpenbart paradokset mellom det å håndtere en håndholdt telefon og et kamera. Men skal du filme selv oppfordrer vi til at kamera er fastmontert, og uansett så gjelder det alminnelige aktsomhetskravet. Enten det er mobil eller bilradio det gjelder skal sjåfører ha fokus på trafikken. Selv om det etter lovens bokstav ikke er et forbud kan du straffes for det.

Og henviser igjen til Paragraf 3 da man blir mindre oppmerksom ved filming under kjøring :)

Mye som gjør at man blir mindre oppmerksom i en bil. Om det skal kreves full oppmerksomhet må kommunikasjon med medpassasjerer, enhver spising og drikking, og fikling med radio og cd spiller bli straffbart. Men det er vel ikke veldig realistisk at man skal kreve full 100 prosent oppmerksomhet fra føreren. Siden det ikke er et spesifikt forbud om å filme bak rattet, akkurat som det ikke er når man drikker kaffe, eller spiser en pølse blir det veldig diffust det med straffbarhet. Og da skal det nok ganske mye til for at det blir det.

Og om du skulle bli ilagt forelegg for det. Så er det nok ganske tungtveiende at politidirektoratet sier at det er lovlig å filme bak rattet. Noe som gir deg gode muligheter til å prøve forelegget i retten. Spørs om politiadvokaten med saken, i det hele tatt ville tatt det dit, om du ikke vedtar forelegget.

Og uansett hvordan man ønsker å tolke det, er det meningsløst å sammenligne med sjåføren av lastebilen i videoen. Som egentlig er det jeg reagerer på.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...