Gå til innhold

Boligsparing uten BSU

Seen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trur noen banker har noe dem kaller BSU-2 hvor du får en høgere rente enn normalt mot å binde deg litt. BSU-2 gir imidlertid ikke noe skattefradrag.

Ellers så finnes det jo mange måter å spare på, men alle alternativ som gir høyere avkastning enn vanlig bankrente innbærer også et element av rissiko. Historisk sett så har vi hatt god avkastning på å spare i bolig i Norge. Bortsett fra i 1981 hvor boligprisene faldt med opptil 40%.

Lenke til kommentar

I DNB må du ha vanlig BSU for å i tillegg kunne spare på BSU 2.0. Ellers så spørs det litt på hvor lenge du tenker å spare. Har du en tidshorisont på fem år eller mindre så er nok vanlig sparekonto det beste. I dag er rentene så lave på alle sparekontoer, så har du en lengre tidshorisont så kan kanskje fond være mer interessant. 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Bumper denne, som jeg selv har svart på istede for å lage min egen da jeg er i samme dilemma

Står fortsatt fast på at BSU skulle vært uten aldersgrense, spessielt nå da jeg er for gammel til å spare i BSU

Beste jeg finner er Framtidskonto i Vik Sparebank med 3% rente (uttak sletter kontoen)

Ellers så ligger det stort sett på 2% og da kan en likeså putte pengene i madrassen

Skal spare i minst 5 år, så kanskje jeg får meg egen bolig som 40 års gave :)

Lenke til kommentar

Bumper denne, som jeg selv har svart på istede for å lage min egen da jeg er i samme dilemma

Står fortsatt fast på at BSU skulle vært uten aldersgrense, spessielt nå da jeg er for gammel til å spare i BSU

Beste jeg finner er Framtidskonto i Vik Sparebank med 3% rente (uttak sletter kontoen)

Ellers så ligger det stort sett på 2% og da kan en likeså putte pengene i madrassen

Skal spare i minst 5 år, så kanskje jeg får meg egen bolig som 40 års gave :)

3 % er jo svært bra, men du må være helkunde i Vik Sparebank, og du kan bare spare 30 000 pr år med fast månedlig sparing.

I øyeblikket er yA Pluss med 2,30 % og Nordax med 2,25 % de beste høyrentekonti.

Lave renter for tiden, og verre skal det nok bli... Men absolutt å anbefale framfor å putte pengene i madrassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...