Gå til innhold

Naturlinse til Canon EOS 6D

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når du sier natur regner jeg med at du mener landskapsfotografering eller dyrefotografering, vanligvis bruker man en vidvinkel til landskap og en tele til dyrefotografering.

Jeg trives med en Tokina 11-16 f/2.8 til landskap men Sigma 8-16 er også populær til dette og bruker for tiden en Canon 55-250 STM til telefotografering, sistnevnte er ikke det beste alternativet til dyrefotografering siden man gjerne ønsker brennvidder over 300mm.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg trives med en Tokina 11-16 f/2.8 til landskap men Sigma 8-16 er også populær til dette og bruker for tiden en Canon 55-250 STM til telefotografering, sistnevnte er ikke det beste alternativet til dyrefotografering siden man gjerne ønsker brennvidder over 300mm.

Men disse er ikke spesielt egnet til 6D..

Det fikk jeg ikke med meg i farten nei :)

Lenke til kommentar

Tja, kanskje greit å supplere med litt mer informasjon om hva slags naturbilder du ønsker å ta, og hvilket prisområde du ønsker å legge deg på. Jeg mener, av vidvinkelzoomer til landskapsbilder, så skal du lete hardt for å finne noe som gjør en bedre jobb enn Canon sin nye 11-24 f/4, men den er, vel, noe kostbar.

Og hvis det er en vidvinkel til landskapsbilder du er ute etter, så funker jo Samyangen helt utmerket i dagslys også. Du finner ikke så mye til 135-format som er videre enn 14 mm. Du har Sigma sin 12-24, eventuelt.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Nettopp kjøpt nytt kamera, og lurer på hvilken linse jeg skal kjøpe for å bruke til naturfoto? Kjøpt ei Samyang 14mm 2,8 til nordlysfotografering, men trenger kanskje ei anna til dagtid?

Helt flott objektiv. Foreslår å bruke det en stund og heller supplere når/om du finner ut at det er noe du savner. 

Jeg har et Samyang 8 mm fisheye som egentlig er for crop-format. Det funker helt greit til fullformat også, såfremt du har versjonen med avtagbar solblender. Gir et sirkulært bilde som er avskåret oppe og nede, og det finnes programmer som kan rette det ut til noe som selvsagt ikke ser helt naturlig ut, men tross alt ikke fisheye. Ganske mye av bildet beskjæres bort i denne prosessen. 

Her er før og etter-bilder, enkel defishing i Paint-Shop Pro:

post-225826-0-96660700-1445254102_thumb.jpg

post-225826-0-26477700-1445254136_thumb.jpg

Endret av tow
Lenke til kommentar

Samyangen din fungerer utmerket i dagslys også, men den er en ultravidvinkel som kun gir deg oversiktsbilder. Du trenger et teleobjektiv for å komme nærmere inn på ting i naturen. Førstevalget er Canon 70-200 F4L til litt over 5000, som regnes som svært billig i forhold til optisk kvalitet. Du kan og vurdere Sigma sin 150-500 til 6500 som gir deg suveren rekkevidde.

Lenke til kommentar

Samyangen din fungerer utmerket i dagslys også, men den er en ultravidvinkel som kun gir deg oversiktsbilder. Du trenger et teleobjektiv for å komme nærmere inn på ting i naturen. Førstevalget er Canon 70-200 F4L til litt over 5000, som regnes som svært billig i forhold til optisk kvalitet. Du kan og vurdere Sigma sin 150-500 til 6500 som gir deg suveren rekkevidde.

Sigma høres ut som en plan. Kameraet kommer i morra, og ønsker ei linse til å ta bilder på avstand, som f.eks ørn og annet som er vanskelig å komme nært på uten at de stikker av.

Lenke til kommentar

I så fall kikk på Sigma 150-600 Contemporary, som er enormt mye for pengene og på tilbud til og med akkurat i dag hos Scandinavian Photo: http://issuu.com/fotovideonorway/docs/messe_final_issuu

Men - det er veldig snevert å kun ha et ultravidt objektiv som 14mm - anbefaler å også anskaffe et normalobjektiv - gjerne en 24-70 eller 24-105mm normalzoom. (Scandinavian Photo har til og med i dag pakketilbud på 6D + normalzoom.)

En 150-600 er en supertelezoom med veldig trangt utsnitt.

Håper du er vant til å ta bilder og vet hva du går til - Samyang 14/2,8 er et helmanuelt objektiv med manuell fokus og manuell blender, og er for spesielt interesserte. Jeg har en, og digger den, men så er jeg sær angående optikkvalg, da. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Min plan (når jeg en gang skal oppgradere til fullformat) er foreløpig å kjøpe Samyang 14mm til nordlys/natthimmel, og komplementere med Canon 16-40 mm f/4 IS som vidvinkelzoom. Den skal være skarpere enn 16-35 2.8, og med IS - landskapsfoto (med unntak av det 14mm dekker) tar man jo sjelden med større blender enn f/4 uansett; derimot tenker jeg IS vil være veldig verdifullt hvis man ikke har med stativ.

Edit: note to self: les hele tråden og se at du kun er ute etter telezoom...

Endret av moslien
Lenke til kommentar

Hvis du ikke helt hva du vil med et zoom/teleobjektiv taper du desidert minst penger på å kjøpe en brukt Canon 70-300 uten IS (Sigma og Tamron har tilsvarende) for en snau tusenlapp på finn eller foto.no. Synes du det er kjedelig, selg den for samme pris. Synes du det er morsomt selger du den for samme pris og kjøper en Canon 100-400 i L serien.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Bruker Samyang 12mm f/2.8 til nordlys (ikke testet sommer enda siden fikk det i høst) og ett Sigma 24-105 f/4 til "alt annet". Har også Canon 50mm f1.8 siden det var så billigt og lite at det ikke gjorde noe å ha det i sekken. 

nå vurderer jeg Sigma 20mm f/1.4 Art da den har fått god kritikk og 12mm kan bli litt for vidt av og til. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...