Gå til innhold

Hjemmeautomasjon med Tellstick Duo

Anbefalte innlegg

Jeg ser at mange tenker på hjemmekontroll i forskjellige former.

Hos meg går det på "Da House Control", et system som jeg har utviklet selv til eget bruk.  Det gjenstår et par finesser som blir ordnet i løpet av kort tid.  Jeg bruker dette systemet til daglig her i huset.

For den som vil vite litt mer om dette systemet, så har jeg laget en blogg på

http://tore.aasli.net/blog/?p=152.  Det er to sider som forteller litt om "Da House Control" (se i menyen for linkene).  Det er både tekst og bilder (skjermdump) som viser en rimelig grei oversikt.

Om noen har spørsmål eller innspill, velkommen skal de være!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

If you like the program, you cannot have the source code. Otherwise I wouldn’t be a “wizard”.

Okay, lykke til videre med det. ;)

Du har mindre funksjonalitet (og tilsynelatende mindre brukervennlighet) enn tilgjengelige Open Source-løsninger. Men kanskje dette bare er en "skrytetråd"? ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

For å ikke være så negativ da, programmet så ganske fancy ut - og du har tydeligvis brukt mye tid på dette - men som Moskus også sier noe om, du burde kanskje ha sett på/videreutviklet noen av de tredjeparts open-source-løsningene som finnes der ute.

Mye av funksjonaliteten du har implementert eksisterer allerede der, mens noe av de sårt mangler - og annen funksjonalitet som du ikke vet at du savner enda ;-)

Anbefaler deg å se på Domoticz ( https://github.com/domoticz/domoticz )eller OpenHAB ( https://github.com/openhab/openhab )

:-)

Lenke til kommentar

... for all del, personlig kan jeg også se gleden i å gjøre slikt "fra bunnen". :)

Jeg valgte imidlertid en annen løsning, la noen andre ta seg av det grunnleggende, mens jeg heller bruker kreftene på tilpassing. Da får jeg mye "gratis" også, i og med at jeg ikke behøver å utvikle alt selv. Det gir høyere WAF. ;)

Lenke til kommentar

Det er sikkert mange andre systemer som passer ulike formål.  Jeg er mest opptatt av energiøkonomi og lar systemet ta seg av det.  Og i de tilfellene der man ønsker en manuell overstyring, så er det også mulig.  Både fra programmet og med fjernkontroll.

Men dette er jo mitt system, og jeg tenker ikke på Open Source i denne sammenhengen siden jeg ikke vil engasjere meg så mye i en "evigvarende" utvikling.  Jeg har gjort systemet ferdig, med noen små unntak.  That's it.  Og det brukes til daglig for å holde en behagelig temperatur og luftfuktighet i de de rom jeg har plassert kontrollere og sensorer.  Pluss lysstyring.

Fordelen med å databaseorientere dette systemet er at man kan legge til så mange kontroller og sensorer man ønsker, og angi betingelser for disse.

Så får andre syns hva de vil, om skryt eller fakta.  Har jeg kildekoden så vet jeg det ikke endres uten min overveielse.  Jeg har lang erfaring med open source, og vet at det også kan bli "mange kokker og mye søl".  Misforstå meg korrekt, mye av open source er helt OK, men ikke i mitt (dette) tilfelle.

Programmet lager en EXE-fil som kan kjøres direkte på en PC, uten å installere andre interpretere (Perl, Python o.l.), bortsett at man trenger en databasedriver.

En annen ting, det kommer kanskje en dag at strømmen blir "rasjonalisert", som i gamle dager:  At strøm blir billigere visse tider på døgnet.  Da er det fint om man kan la systemet ta seg av det mer eller mindre automatisk, se også nedenfor om lineær programmering.

Poenget blir at matematiske metoder som LP (https://nn.wikipedia.org/wiki/Line%C3%A6r_programmering) og optimaliseringer lett lar seg implementere i den form jeg og evn. andre brukere ønsker.

Som nevnt bruker jeg Delphi til utviklingen av dette, og utviklingen har ikke tatt mer enn en drøy uke på fritida.  Ting går fort med Delphi, inkludert bruk av databaser (av forskjellige slag, MySQL, SQLite og andre).  Man vet at alle settinger blir uendret siden data og innstillinger lagres.

Hyggelig med alle deres innspill og interesse! :)  Nå er også såkalte Styles (Windows stiler) lagt til, som nevnt i bloggen.  Med det kan en velge farger og litt oppsett på programmet.

Lenke til kommentar

If you like the program, you cannot have the source code. Otherwise I wouldn’t be a “wizard”.

Okay, lykke til videre med det. ;)

Du har mindre funksjonalitet (og tilsynelatende mindre brukervennlighet) enn tilgjengelige Open Source-løsninger. Men kanskje dette bare er en "skrytetråd"? ;)

Det med "wizard" var nå humoren og godt humør, da.  Det passer kanskje ikke for alle i alle sammenhenger.  Og kan vel mistolkes....

Men hva er "brukervennlighet"?  Hvor lang er en hyssing? :)

Lenke til kommentar

Men hva er "brukervennlighet"?  Hvor lang er en hyssing? :)

Så lang den behøver å være. Men dermed må den tilpasses. ;)

Poenget mitt var vel mer at du kan jo godt gjøre kildekoden tilgjengelig slik at andre som vil lære seg Delphi og/eller hjemmeautomasjon kan ha et godt utgangspunkt. Man trenger ikke legge det på GitHub for å dele kode. :)

Du skal uansett ha lykke til videre!

Det blir spennende å se hva annet du får til. :)

Lenke til kommentar

Det finnes mer enn nok tutorials på nettet om programmering og om Delphi for den som vil sette seg inn i det.  All programmering går ut på samme logikk, selv om språkene varierer.  Delphi er objektorientert, og det letter ganske mye, i tillegg til at det er et RAD-system hvor man får mye "gratis" når man starter et nytt prosjekt.

Det er også enkelt å bruke DDL-en som følger med Tellstick, i Delphi.  Alt i denne er dokumenter på

http://developer.telldus.com/doxygen/group__core.html#ga6179a95826c17623b9671e74494f4d14

Er det ikke et eget forum her for programmering, bl.a. Delphi?  Man kan sikkert lufte sine ideer der om ønskelig.

Kildekoden fra Telldus er vel heller ikke åpen, så vidt jeg vet, verken biblioteket (TelldusCore.dll), eller for Telldus Center.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...