Gå til innhold

Fotoboks på rv7 blinket rødt flere ganger mellom Bergen og Oslo (fartsbot)?

Mariabella

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg kjørte strekning fra Bergen til Oslo midt på natta og det var helt mørkt, plutselig kom det biler fra motsatt side og de hadde på fjernlys, som blendet meg litt, og med engang jeg så fram så var det en fotoboks, jeg bråbremset, for å senke farten, det jeg la merke til var at boksen ga sånne rød prikkete lys, så prikker, men det var ingen konstant rødt lys, eller hvitt lys, eller grønn lys....

Virket som om den prøvde å jobbe med å konsenterere om å ta måling, men jeg hadde jo bråbremset og senket farten før jeg krysset boksen, er det mulig at den ikke klarte å måle riktig fart? Jeg er veldig usikker og lurer på om noen har erfaring med det? Jeg fikk engang fartsbot, men da fikk jeg skikkelig flash på øynene, akkurat som om noen skulle ta bildet av meg. Har noen erfaring med flere røde prikker fra boksen? (rød,svart,rød,svart,rød,svart......) det er hva jeg observerte de sekundene jeg så boksen (like etter at jeg bråbremset) og senket farten.

Må si at rv7 mellom Bergen og Oslo er møkka vei, og kan ikke tro at Norge er verdens rikeste land, finner bedre veier i Uland. Helt mørkt om natta, Ingen lys, helt elendig og trangt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fotobokser blinker rødt når de tar bilde. Nyere bokser har svakere rødblink enn de eldre.

Hjelper ikke å bråbremse rett foran boksen, da bildet blir tatt flere meter i forkant for å få riktig vinkel, og få med seg regnr på bilen. Du har sikkert sett den hvite streken i asfalten i forkant av noen fotobokser. 

Hvis du er i tvil kan du ringe ATK-sentralen på 71266800 og spørre om de har registrert sak på regnr ditt.

Lenke til kommentar

Fotobokser med snittmåling tar bilde uansett, begge to. Da blinker det rødt i det bilde tas. Har man kjørt for fort vil en gul lampe 50m etter siste fotoboks lyse opp, da får man bot.

Punktmåling gir en rød blink når du har kjørt for fort. Om bildet blir skikkelig dårlig slik at ansiktet eller regnr ikke er klart synlige så blir saken fort henlagt og man slipper unna boten man egentlig skulle ha fått.

Lenke til kommentar

Det er jo en enkel sak, er det snittmåling eller ikke der du kjørte. 

Om det var det, så vil begge boksene blinke svakt i selve boksen, men eget lys lyse etter siste boks på eget stativ. 

Gammel singel-boks som måler farten der og da har blits som svir i øya, de nye boksene har bare et rødt lys som ikke er stark, men det er rødt litt lenger en ved snittmålingene , det vil være rødt så lenge man kan se det selv. 

Ved snittmåling ser man det bare blinker kjapt, når de bare skal registrere passeringen. 

Fartsbokser som måler farten på stedet fungerer ikke uten de 3 stripene i vegen om de for eks er slitt bort. 

Da har man ikke grafikk å måle i mot når farten skal kalkuleres. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På en mørk vinterkveld stod den der, det røde lyset som kom føltes veldig intenst og sterkt, og var ikke til å unngå. Om du derimot bare får et lite blink spørs det om det ikke bare er snittmåling.

Kraftig rød blitz er de ferdig med også på vanlige bokser.

Det er mulig det fortsatt er noen som ikke er oppgradert til ny standard, men disse blir nok oppgradert snart og vil da også bare vise et lite glimt av rødt.

Lenke til kommentar

På en mørk vinterkveld stod den der, det røde lyset som kom føltes veldig intenst og sterkt, og var ikke til å unngå. Om du derimot bare får et lite blink spørs det om det ikke bare er snittmåling.

Det er mulig det fortsatt er noen som ikke er oppgradert til ny standard, men disse blir nok oppgradert snart og vil da også bare vise et lite glimt av rødt.

Som sagt var ikke blitz, det var et rødt lys. Altså fotoboksen er oppgradert. 

Men poenget var at siden det var helt mørkt ute og jeg så boksen i siste øyeblikk og skjønte jeg ville bli tatt, da var ikke lyset til å unngå. Det lyste faktisk ganske sterkt og intenst. Men kjører du i dagslys uten å vite at boksen er det ikke sikkert man får det med seg. 

Lenke til kommentar

Noen som kanskje bør kjøre opp på nytt?

Umulig å ikke få med seg alle de blå skiltene som varsler om fotobokser og det står på skiltet om det er strekningsmåling

Vent til den dagen du blir tatt  :p 

Selv om du ser skiltet og boksen i 99% av tilfellene er det fort gjort, bare å se hvor mange som faktisk blir tatt hvert år. Og alle de er ikke like dårlige sjåfører. 

Lenke til kommentar

Men poenget var at siden det var helt mørkt ute og jeg så boksen i siste øyeblikk og skjønte jeg ville bli tatt, da var ikke lyset til å unngå. Det lyste faktisk ganske sterkt og intenst. Men kjører du i dagslys uten å vite at boksen er det ikke sikkert man får det med seg.

Det er ikke noe intenst og sterkt rødt lys som avgis av fotoboksene nå lenger.

Det er så vidt at man ser rødblinket fra boksen, og da om man følger med på den..

På snittmålingene har de i tillegg ei gul lampe ca 50 meter etter siste boks, denne lyser dersom man kjører fort nok til å bli tatt.

Lenke til kommentar

Det er så vidt at man ser rødblinket fra boksen, og da om man følger med på den..

På snittmålingene har de i tillegg ei gul lampe ca 50 meter etter siste boks, denne lyser dersom man kjører fort nok til å bli tatt.

Makan til kverulant. Jeg tviler på at du snakker av erfaring? Lyset blinket ikke engang, det lyste konstant fra jeg passerte stripene som måler farta til jeg hadde passert fotoboksen. I mørket og klar over høy fart og fotoboksen var ikke lyset til å unngå, fordi det var sterkt. 

PS: Dersom du kjører forbi fotobokser som måler gjennomsnitt er det du sier riktig. Hvis man ser etter da ser man da dette lille svake lyset som blinker en gang i det du passerer, og dette lyset er ikke i nærheten som det når jeg ble tatt i vanlig måling. 

Lenke til kommentar

Makan til kverulant. Jeg tviler på at du snakker av erfaring? Lyset blinket ikke engang, det lyste konstant fra jeg passerte stripene som måler farta til jeg hadde passert fotoboksen. I mørket og klar over høy fart og fotoboksen var ikke lyset til å unngå, fordi det var sterkt. 

PS: Dersom du kjører forbi fotobokser som måler gjennomsnitt er det du sier riktig. Hvis man ser etter da ser man da dette lille svake lyset som blinker en gang i det du passerer, og dette lyset er ikke i nærheten som det når jeg ble tatt i vanlig måling.

Jeg snakker av erfaring, både fra gammel type fotoboks med blitz, nyere type med IR-blitz og fra snittmåling.

For ordens skyld har jeg bare vært passasjer når det har gått for fort, jeg er for rutinert til å bli tatt av fotobokser selv.

Lyset du har sett er noe helt annet, for det er bare et lite blink av IR-blitzen man får med seg om man blir tatt, sånn er det.

For ytterligere informasjon om hvordan det er å bli tatt kan du sende mail til vegdirektoratet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...