TKongen Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 (endret) Kan noen gi oss en skikkelig oversikt over hvilke eiernavn som ruver på toppen av hver eierpyramide av merkenavn på harddisker i verden? Ting er ganske uoversiktelige. Det er ganske enkelt WD (43%), Seagate (41%) og Toshiba (16%) For SSD er det klart vanskeligere, pga av alle merkenavnene de selges under. Jeg kan altså ikke garantere at det ikke finnes flere selskaper enn denne listen. De jeg vet om hvertfall, som er store, og som lager de raske SSDene er: Toshiba, som samarbeider med SanDisk. Toshiba selger nesten ingenting under sitt eget navn, men OZC f. eks er direkte eid av Toshiba. De har produksjon sammen, og de benytter og samme teknologi. Disse ligger på andre plass av produsenter. Samsung, vel de selger bare utrolig mye under sitt navn, og under andre navn eller ingen navn. De er og de eneste som lager sine egne kontrollere for SSDer. Det er derfor Samsung TLC >>>> alle andre sine TLC SSDer. (Ikke fordi jeg er fanboy, bare les anandtech). Samsung er nr. 1 av produsentene. Intel og Micron samarbeider også sammen om teknologi, og sikkert og produksjon. Intel har jo noen SSDer under sitt navn, mens resten, og spesielt Micron sine havner opp uten deres merkenavn. Du så gjerne artikkelen om X-point? Det og var Intel og Micron. Disse kommer inn på en 3. plass. Sist på lista har vi SK Hynix, som egentlig er en sammenslåing av semi-conductor delen av de andre store selskapene i SK som drev med dette (Altså LG og Hyundai, og selve navnet Hynix kommer fra Hyundai, men ble kjøpt opp og ble en del av SK group, dermed SK Hynix. Hvis noen spiller League, så er det altså selskapet SK Telecom (muligens kjent?) som kjøpte opp SK Hynix.). De har ingenting som helst under sitt eget navn, og er ganske ukjente, selv om de selger en rekke varer. De har heller ingen samarbeidspartnere (selv om de ingikk samarbeid med HP nå for å tilby essensielt x-point). De havner og som nr 4 på lista. Veldig likt med Micron, men den lille andelen til Intel plasserer dem over med grei margin. Det er altså ingen flere produsenter som jeg vet om. Finner og mye statistikk for markedsandel på nett som ikke har en "other" kategori i tillegg til disse. Aldri sett noen andre bli nevnt på anandtech osv. EDIT: Fant en med tall nå, der Toshiba/SanDisk er lagt sammen, og Micron/Intel også er: (med et halvår der Samsung mangler???) Endret 19. oktober 2015 av TKongen 2 Lenke til kommentar
johome Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Samsung, vel de selger bare utrolig mye under sitt navn, og under andre navn eller ingen navn. De er og de eneste som lager sine egne kontrollere for SSDer. Det er derfor Samsung TLC >>>> alle andre sine TLC SSDer. (Ikke fordi jeg er fanboy, bare les anandtech). Samsung er nr. 1 av produsentene. Trodde at f.eks Intel har sine egne in-house kontrollere. Om Samsung har så mye bedre TLC NAND SSD'er enn de andre vet ikke jeg. De gikk jo på en skikkelig smell med deres første generasjons TLC SSD. Micron har klokelig vært mere forsiktig , da de mente at deres TLC NAND enda ikke var klar for markedet ( de annonserte i Juni at de var klar for produksjon av TLC NAND ) Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Trodde at f.eks Intel har sine egne in-house kontrollere. Om Samsung har så mye bedre TLC NAND SSD'er enn de andre vet ikke jeg. De gikk jo på en skikkelig smell med deres første generasjons TLC SSD. Micron har klokelig vært mere forsiktig , da de mente at deres TLC NAND enda ikke var klar for markedet ( de annonserte i Juni at de var klar for produksjon av TLC NAND ) Intel har egne for NVMe SSDDene sine, men de andre under deres navn brukte SandForce. De brukte og faktisk NAND fra SK Hynix. Samsung ER klart mye bedre. Samsung har 3D-V-NAND teknologi. De har langt flere lag enn noen konkurrenter, og de har hatt det lenge. De andre begynner vel å komme med 3D V NAND nå. Likevel klarer de ikke å stacke dem i like mange lag som Samsung klarer. Samsung hadde en generasjon med problemer pga wear, og at de ikke klarte å justere riktig for dette, da det er vanskeligere med TLC. Det er derimot ikke grunnen til at selskaper som Micron ikke kom med TLC. Samsung klarer fint å oppnå resultater som gjør dem like gode som MLC disker fra konkurrentene (ikke i alle tester, men det som betyr noe for forbrukere). Hvis du leser review av Toshiba sin nylanserte TLC f. eks så ligger den langt unna å kunne konkurrere med Samsung sine 2012 TLC SSDer. De har ikke kontrollere til å klare det. Dessuten skjedde det samme som skjedde med Samsung sine SSDer i blant annet iPhoner og iPader med SanDisk/Toshiba TLC NAND. Uansett irrelevant siden det ikke er problematisk lengre... Fra anandtech: "The bar for TLC SSDs was set by Samsung in 2012 and frankly that bar was set very high. As a company that develops everything in-house, Samsung has a massive advantage when it comes to new technologies because its controller and NAND teams can collaborate in a way that's not possible for other companies. In the end, TLC is both a NAND and a controller game because you need to do tricks on both sides to design a drive that can provide close to MLC-like performance, while still keeping the cost benefits of TLC. To date, nobody has been able to cross the bar Samsung set and neither does the Trion 100" Merk: nobody has been able to cross the bar Samsung set [altså i 2012] Her får du og forklaringen på hvorfor ingen klarer å slå Samsung. En liten roadmap her: 1 Lenke til kommentar
johome Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 (endret) Gjelder ikke bare NVMe SSD'er , Intel 730 bruker også in-house kontroller. Ikke rart at de kun bruker egne kontrollere på NVMe , da Sand Force ikke klarer å lage en funksjonsdyktig NVMe kontroller. SF NVMe har kjempeproblemer med throttling... Endret 19. oktober 2015 av johome Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Virker som om de har byttet til sine egne ja. Da har nok Micron gjort det samme. Ser at Toshiba brukte en egen kontroller for sine TLC SSDer også. Sikkert derfor ytelsen var den dårligste av alle TLC SSDer de har testet. Det er jo det som er problematisk når du ikke lager din egen kontroller, og når du ikke har holdt på med kontrollere så mye. Uansett om du har god NAND flash lagring, så hjelper det lite hvis kontrolleren er bottleneck. For øyeblikket er det vel Silicon Motion som har den beste TLC kontrolleren ute på markedet. Eller, eneste på markedet. Den er jo ganske ny, og det er usannsynlig at vi får noe bedre enn dette fra andre enn Samsung med mindre noen kommer med en bedre kontroller. Toshiba har jo 3D V NAND 48 layer annonsert, men den største jobben er jo å få til en kontroller. Når det er sagt så har jo og Intel klart gode kontrollere de også i sine enterprise SSDer. I mellomtiden driver jo andre produsenter med improviserte løsninger. SanDisk brukte en Marvel kontroller for MLC til TLC. De nye iPhonene kommer med TLC, men med et stort SLC cache, fordi de ikke klarer å lage rene TLC løsninger. Samsung kan jo, men er ikke sikker på om de kan i den størrelsen, eller om de er villig til den prisen. iPhone sin løsning er jo essensielt en 128 GB SSD + 2 TB HDD aktig løsning. Men ja, virker som om påstanden om at bare Samsung lager kontrollere er ganske feil. Jeg har nok lest litt for mye på TLC..... Virker som om Intel/Micron og Toshiba/SanDisk hvertfall har egne. Uten at jeg vet hvor mye disse brukes kontra kontrollere fra Marvel/SIlicon Motion osv. Denne testen viser ellers hvor mye kontroller har å si:http://www.anandtech.com/show/9165/silicon-motion-sm2256-reference-design-ssd-review-tlc-for-everyone Denne kontrolleren de har fått inn til test kommer med samme TLC NAND fra Samsung, som sitter i deres produkter, og forskjellen i test er ganske stor. Hvis du skal ha en TLC SSD så vil jo essensielt kontroller være den viktigste specen av alle. (de er vel rated til samme read/write som alle andre ved sekvenstiell, som er ganske uviktige tall nå for SATA SSDer) Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 De testet kun Western Digital Caviar Green. Jeg vil nok tro at de mer high end HDD holder seg bedre. Jeg har alltids kjøpt WD Caviar Black og mine siste 2 HDD er Caviar Red NAS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå