Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til å sammenkoble Switch og AP

Anbefalte innlegg

Jeg har god kjennskap til hjemmenettverk, og satte meg på kursen mot å ordne en Access point for kontoret mitt (bedriftsnettverk).

Men nå sitter jeg helt fast, og får ikke Cisco AP til å fungere i det hele tatt.

Jeg har følgende utstyr og oppsett;

Nettverksport i vegg --> D-Link DGS­ 1100-­08P --> Cisco Aironet 1602i SAP

D-linken fungerer fint, og portene gir internett med nettverkskabel.

Cisco er tilbkoblet POE utgangen til D-link, og blinker grønt på fronten. 

Spørsmålet mitt er; hvordan får jeg dette til å fungere som et trådløst nettverk?

Endret av desi-bruker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat, jeg ser det nå. Det ser ut til at du må finne IP-en det er satt opp med først, eventuell utføre en første gangs konfigurasjon. Det var ikke så lett å finne noe konkret på akkurat dette.

Jeg fant en bok på oppsett av Cisco AP, så kan du kan jo ta en titt. http://www.cisco.com/c/en/us/td/docs/wireless/access_point/15_2_4_JA/configuration/guide/scg15-2-4_book/scg15-2-4-JA-chap1-overview.html

Lenke til kommentar

hmmm har brukt flere timer på å bla gjennom massevis av Cisco og generiske instruksjoner/håndbøker om AP. Men klarer ikke å finne noe håndfast enkel fremgangsmåte. 

Mesteparten peker mot en back-end side (Web-browser interface), men klarer ikke å komme frem dit engang.

Lenke til kommentar

Factory reset det, da skal det få ip fra DHCP, gjør det ikke det gir det seg selv 10.0.0.1 i 5 minutter.

Web grensesnittet skal være enablet default, du kan også configruere det med console eller telnet.

Factory reset hvordan? Fant ingen reset knapp, og heller ikke i instruksjonsboka?

Eventulet hvordan konfig jeg dette med console? Nettverkskabel?

Trodde ikke det var web gui på disse?

Trodde man måtte kjøre manuell config via console/SSH dersom de skal være standalone.

Det skal være en web-browser interface slik jeg har forstått det. 

Men eventuelt en manuell config gjennom console... hvordan gjøres dette?

Lenke til kommentar

Et Linksys-AP (som er eid av Cisco) jeg har kommer standard med fast IP (192.168.0.245 eller 192.168.1.245 tror jeg) og her må jeg også sette manuell IP/subnet på PC-en for å få tilgang. F.eks. sette PC-en til 192.168.1.15/255.255.255.0.

Da kommer jeg inn på web-grensesninttet og kan enten bytte IP eller velge DHCP. Sistnevnte ender alltid opp med at AP-et "forsvinner" og jeg må ta factory reset igjen for å få det tilbake. :p

På flere andre routere/AP har det ofte fulgt med fancy programvare som liksom skal ordne alt for deg men som regel er det web-grensesnittet som fungerer best.

Lenke til kommentar

Sett AP som aksesspunkt med DHCP. Hvis den er koblet til en ruter som deler ut ipadresser, så skal den få sin egen ip. For å finne ut hvilken ipadresse som tildelt aksesspunktet kan du fks. bruke "cmd" i startmenyen på en pc som er koblet til samme nettverk. Bruk kommandoen "arp -a" så finner du koblingen mellom alle ipadressene og macadressene på nettverket. Sjekk hver macadresse i et macadresseregister, fks: "http://aruljohn.com/mac.pl".Når du finner en enhet av produsent Cisco, har du aksesspunktet ditt og kan bruke tilhørende ipadresse i nettleser for å nå aksesspunkt.

Dette krever som sagt at nettverket deler ut ipadresser via DHCP, og at du ikke kjører faste ipadresser på nettverket. 

Dette krever også at det ikke er satt spesifikke sikkerhetsbegrensinger internt på nettverket som for eksempel "sticky mac" 

Lenke til kommentar

Sett AP som aksesspunkt med DHCP. Hvis den er koblet til en ruter som deler ut ipadresser, så skal den få sin egen ip. For å finne ut hvilken ipadresse som tildelt aksesspunktet kan du fks. bruke "cmd" i startmenyen på en pc som er koblet til samme nettverk. Bruk kommandoen "arp -a" så finner du koblingen mellom alle ipadressene og macadressene på nettverket. Sjekk hver macadresse i et macadresseregister, fks: "http://aruljohn.com/mac.pl".Når du finner en enhet av produsent Cisco, har du aksesspunktet ditt og kan bruke tilhørende ipadresse i nettleser for å nå aksesspunkt.

Dette krever som sagt at nettverket deler ut ipadresser via DHCP, og at du ikke kjører faste ipadresser på nettverket. 

Dette krever også at det ikke er satt spesifikke sikkerhetsbegrensinger internt på nettverket som for eksempel "sticky mac" 

Takk for tilbakemeldingen :)

Jeg får ikke tilgang til web grensnittet likevel. Og heller ikke IP-adressen til AP.

Oppsettet mitt er som følgende, og med følgende opplysninger:

Cisco hoved switch --1--> D-link PoE switch (DHCP) --2--> Cisco AP

--1--> Multifunksjonsskriver

--1--> Trådløs Linksys router --3--> PC/Nettbrett (WiFi)

Jeg får ip-adressen til enhetene "1" på PC'en i nettverket. Og også tilgang til WebGUI til de ulike enhetene.

Men jeg får verken IP-adressen eller tilgang til WebGUI til "2". 

Og når jeg tilkobler kablet nettverk til D-link switchen så får jeg internett-tilkobling.

Hvor ligger problemet? Hva gjør jeg feil?

Lenke til kommentar

Da jeg leste sist i manualen stod det at det var nok å slå av og på AP-et. Prøv det, sett opp kum en enkel PC med kabel rett i AP-et. Sett IP til PC til 10.0.0.x og prøv å få tak i AP-et via 10.0.0.5

Hvis ikke kan du alltids skaffe deg en konsollkabel, og USB-serial adapter om du trenger det, og sette en IP via konsoll.

Jeg synes og du burde skrive steg for steg akkurat hva du har prøvd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...