Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dekker lønnsgarantifondet oppsigelsestid ved konkurs?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Kun et mirakel kan redde arbeidsplassen min fra en nært forestående konkurs. Jeg er vanlig ansatt.

Jeg har en måneds oppsigelsestid gjeldende fra den første i måneden. Anta for enkelhetsskyld at konkursen skjer 20. okt, og at lønnsutbetaling normalt er 25. okt.

Gitt at det er penger i boet til å dekke lønn:

- Hvor lenge kan jeg forvente å få betalt til? 20. okt som er konkursdag, eller 30. nov som er ut oppsigelsetiden?

- Når kan jeg forvente å få utbetalingen? Får jeg feriepenger for i år utbetalt samme dato?

Hva vil svaret på spørsmålene være hvis det bare delvis er nok penger i boet til å dekke lønn?

Det er noen få ting fra arbeidsplassen jeg kan tenke meg å beholde etter konkursen, som f.eks. noe datautstyr. Bør jeg ta kontakt med bobestyrer for å høre om jeg kan kjøpe det, eller kan jeg løse det på en annen måte?

Er det noe annet jeg bør tenke på?

Anonymous poster hash: 30d4c...82e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det (nest) siste først: Du bør kontakte bostyrer og be om å kjøpe det, ja. Men ikke vær for entusiastisk, og vær forberedt på å gi et nøkternt bud.

Når det gjelder lønn så dekker lønnsgarantifondet lønn i opptil én kalendermåned etter konkurs, og ikke ut hele oppsigelsestiden. Dette krevde tidligere at du var meldt som arbeidssøker, men den bestemmelsen er opphevet som følge av motstrid med EU-direktivet. Om du tar annet arbeid i perioden får du ikke lønnsgarantiutbetaling (annet enn for mellomlegget). Du får altså lønn fram til 20. november. Du får også feriepenger opptjent i år (og i fjor, om disse ikke er utbetalt ennå).

Om du har et enkelt arbeidsforhold med fastlønn og ikke har noen tvist med arbeidsgiver e.l. (og det er god dokumentasjon) så går det relativt kort tid, bare noen uker etter min erfaring. Mer kompliserte og/eller tvilsomme krav tar vesentlig lengre tid. Jeg tipper du får lønn fram til konkursen som en utbetaling, lønn etter konkursen som en annen og feriepenger som en tredje. Muligens de to siste samlet.

Lenke til kommentar

Flott, takk.

Jeg har et enkelt arbeidsforhold med fastlønn, ja, så det skulle være enkelt å finne ut hvor mye jeg skal ha utbetalt. Jeg har noen ganske få feriedager tilgode og 10-15 plusstimer (timene er kun dokumentert ved at jeg selv har skrevet arbeidstid hver dag hele året). Tror du kompensasjon for feriedagene og plusstimene også vil bli gitt?

TS

Lenke til kommentar

Når stammer feriedagene til gode fra? Hvis det er snakk om ferie du ikke har tatt ut i 2014 eller 2015 skal du ha betalt for det. Når det gjelder plusstimene skal du ha det dersom din sjef attesterer det, men hvis ikke vil nok ikke lønnsgarantifondet godkjenne dokumentasjonen.

Sørg for å sende inn flere lønnsgarantiskjema med de forskjellige kravene. Dette skal selvfølgelig bostyrer hjelpe deg med, men det er standard å skille mellom kurante og ukurante krav, og det er veldig viktig at de kurante skilles fra de ukurante og søkes om separat, hvis ikke blir alt saksbehandlet samlet. Da får du ingen penger før det har gått lang tid.

Lenke til kommentar

Når det gjelder lønn så dekker lønnsgarantifondet lønn i opptil én kalendermåned etter konkurs, og ikke ut hele oppsigelsestiden. Dette krevde tidligere at du var meldt som arbeidssøker, men den bestemmelsen er opphevet som følge av motstrid med EU-direktivet. Om du tar annet arbeid i perioden får du ikke lønnsgarantiutbetaling (annet enn for mellomlegget). Du får altså lønn fram til 20. november. 

Formodentligvis trenger han da heller ikke jobbe lengre enn til 20. november? I alle fall ikke uten noen slags sikkerhet fra konkursboet for at han får lønn?

Lenke til kommentar

Når det gjelder lønn så dekker lønnsgarantifondet lønn i opptil én kalendermåned etter konkurs, og ikke ut hele oppsigelsestiden. Dette krevde tidligere at du var meldt som arbeidssøker, men den bestemmelsen er opphevet som følge av motstrid med EU-direktivet. Om du tar annet arbeid i perioden får du ikke lønnsgarantiutbetaling (annet enn for mellomlegget). Du får altså lønn fram til 20. november.

Formodentligvis trenger han da heller ikke jobbe lengre enn til 20. november? I alle fall ikke uten noen slags sikkerhet fra konkursboet for at han får lønn?

Det stemmer selvfølgelig, du trenger ikke jobbe lengre enn du får lønn. Boet kan for så vidt insistere på at han jobber ut oppsigelsestiden, men da dekkes dette som massekrav, og man trenger ikke involvere lønnsgarantifondet (for den delen av lønnen).
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Glimrende, hjelpen din er uvurderlig!

Feriedagene stammer utelukkende fra i år. Jeg overførte ingen feriedager.

Hvis jeg forstår deg rett så vil det da bli ett krav med kun lønn, og ett for feriedager + plusstimer. Attestering av timene bør neppe bli noe problem.

Bostyrer vil nok hjelpe deg med hvilke skjema han vil ha inn. Det er ganske vanlig å splitte lønnskrav i før/etter konkursåpning også, slik at du da får tre skjema. Videre kan det hende at NAV heller vil ha samlet en periode, altså at de vil ha både ordinær lønn og plusstid på samme skjema. Det er jeg imidlertid ikke sikker på.

Plusstid og lignende ordninger kan generelt sett være kronglete, men NAV har så vidt jeg vet ikke noe gurnnlag for å nekte det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...