Foe_of_Good Skrevet 17. oktober 2015 Del Skrevet 17. oktober 2015 Heisann!Var litt uheldig og nappet ut feil USB-ledning, så da har det oppstått et problem.Har gått over til Windows 10 via gratis oppgradering, og bestemte å gjøre dette med en ny innstallasjon av Windows 7 på ny 500GB SSD, da min forrige SSD på 250GB ble litt liten. Etter at W10 var oppe og gikk, har jeg brukt den gamle 250-disken som en ekstern HD til å overflytte litt filer når det har passet meg, og skulle gjøre dette nå i dag. Uheldigvis klarte jeg å nappe ut feil USB-ledning av maskina, og etter det vil ikke W10 gjenkjenne disken som lesbar.Jeg har rotet litt rundt frem til nå, men blir ikke helt klok på problemet.Disken dukker opp i Datamaskinbehandling, men kun som en RAW-disk som må formateres før bruk. Den dukker også opp i "Denne PCen" i W10, men som 2 partisjoner som jeg ikke får brukt før en formatering er gjort. Den første partisjonen er på 94mb og inneholder sikkert noen systemfiler, og den andre er pa de resterende 240-og-noen-GB. Har prøvd å sette disken til aktiv etc, uten hell. W10 finner ikke innhold og klarer ikke å gjenkjenne at det er partisjoner der.Men om jeg starter MiniTool Partition Wizard 6 og velger explore på partisjonen, så ser jeg alle filer og mapper der inne. Så ingenting mangler. Dette fikk meg til å sjekke BIOS, og disken dukker opp der, selv om den står i et eksternt drev.Dette igjen fikk meg til å plukke ut den nye W10-disken og sette inn den gamle, og prøve en oppstart inn i W7. Dette fungerte omtrent smertefritt, utenom at den drev med noen oppdateringer før jeg fikk skrevet innloggingspassordet mitt. Maskina startet fint opp i W7 og alt virket fint.Så disken funker, og innholdet er der, men W10 klarer ikke lengre å lese den! Hvorfor ikke? Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 17. oktober 2015 Del Skrevet 17. oktober 2015 Kan du ikke bare formatere ssd'en da? Lenke til kommentar
Foe_of_Good Skrevet 17. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2015 Hvordan skal jeg da få tak i alle filene jeg trenger fra den? Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 17. oktober 2015 Del Skrevet 17. oktober 2015 Fikk inntrykk av at du kun brukte den for å overføre filer. En måte er jo å sette den tilbake i pc'en, og legge over alt du trenger på en ekstern hdd/minnepenn og så formatere den gamle ssd'en etter det. Har ikke vært borte i det før, kan godt være noen bedre måter og ordne det på, kun et forslag. Lenke til kommentar
Foe_of_Good Skrevet 17. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2015 Jeg trenger å overføre gamle save-files fra W7 til W10, siden W10 ikke er helt oppe å går før jeg får gjort dette. Derfor fungerer det ikke å formatere disken.Beklager om dette var utydelig. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. oktober 2015 Del Skrevet 18. oktober 2015 Du har nok fått skvivefeil i partisjonstabellen eller i mft sone area når du koplet den ifra. Du kan forsøke å rette partisjonen med testdisk. http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step Lenke til kommentar
Foe_of_Good Skrevet 18. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2015 Takk for tipset, men fungerer dette til en SSD-disk? Leser at de er litt sære i forhold til vanlige spinn-disker. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. oktober 2015 Del Skrevet 18. oktober 2015 Ja - testdisk som å fikse boot sector har ikke noe med om det er hdd eller ssd . Du har filsystem (partisjon) = raw. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå