Gå til innhold

Snitt formue?

Anbefalte innlegg

Ser på ligningskarten til Aftenposten..og i min kommune som er en gjennomsnittlig kommune i Follo med inntekt på 310.000 kroner..så har folk NETTO? formue på over 500.000? 

Har ikke gjennomsnittsnordmannen lån på flere millioner da?

http://www.aftenposten.no/okonomi/Sjekk-hva-snittinntekten-er-der-du-bor-8205234.html

«Formue» er netto ligningsformue. Den er nesten alltid mye lavere enn faktisk formue.

Og det er til og med netto formue..som er lavere enn faktisk formue. OMG?

Anonymous poster hash: b3539...4cc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pensjonister og veeldig rike mennesker trekker denne statistikken veldig opp. 

Ja! Jeg rakk akuratt lese svaret ditt før jeg skulle svare her..

Pensjonister i Norge har i SNITT 960.000 i banken (2014-tall) og det er utenom bolig. Altså er gjennomsnittspensjonisten nesten millionær.

Ser man på hvordan netto formue er hos folk så er den tilnærmet null helt fram til 50 åringene..de har 4-500.000 i netto formue. (Noe som er ganske bra, men husk på at det er enkelte veldig rike i alle kommuner som trekker snittet veldig opp.  Ser du hva det står i artikkelen? Det står SNITTformue..altså trekker rikingene i kommunen veldig opp. 

Hva medianformuen blandt den gjennomsnittlige 30-40 åring er burde ikke være så skremmende høye tall tror jeg. De fleste har nok negativ netto formue. Altså når huslån på 1-2 millioner er trukket i fra så sitter de fleste igjen med en minus formue på 500-1,5 mill. 

Med andre ord er denne artikkelen bare bullshit for å "vise oss hvor rike vi er"..

Ikke sant..bor du i kommunen til alexandra andresen som har 5 milliarder i formue...vel, da blir snittet ganske høyt. 

Endret av Capitalist/Minimalist
Lenke til kommentar

Ser det er ihvertfall en i follo som havfrue på over 600 millioner,

De rundt 10 rikeste har en formue på over 2 milliarder, slikt trekker opp MYE.

Min mening er at median gir ett bedre bilde ettersom de 10% rikeste trekker opp latterlig mye.

Fant ikke Alexandra der, men mulig jeg slo opp noe feil...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

median er nok bedre. men å si at de fleste har nehativ nettoformue blir feil. man kan ikke definere nettoformue som det samme som ligningsformue. boligverdien må jo taes med i nettoformuen. men ja, veldig mange har nok negativ ligningsformue, ettersom kun 25-30% av boligformuen er med i ligningsformuen.

Lenke til kommentar
– Vi trenger tusen millionærer for å erstatte ham, sier Høyre-ordfører Per Berger til nettstedet.

Kun en person kan trekke opp skattetilgangen. Eller senke den helt ned. Det samme gjelder formue.

http://e24.no/privat/skatt/skattelister-2014/da-thon-betalte-for-mye-i-skatt-fikk-hole-kommune-gigantregning/23542282

Og  http://e24.no/privat/skattelister-2014/livet-i-hole-etter-at-thon-formuen-forsvant-det-blir-aldri-som-foer/23542096

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...