Gå til innhold

For høy CPU temp.....med den nye Swiftech...

MrLeftfield

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tror du jeg er tett eller?

Når sa jeg at du var tett? Jeg prøver bare å hjelpe! syntes at du skal trekke det tilbake! :grumpy:

dessuten så spurte du om ett spm som jeg prøvde å svare på så godt jeg kan!

altså...jeg spurte ikke i den forstand. du var så bastant på at alle vifter skal blåse inn mot kjøleren, men det er feil, det finnes kjølere som egner seg bedre med vifter som suger, og det er nevnt tette ganger over her. måten du prøvde å forklare meg hvordan kjølere funker så for meg ut som du trodde jeg var 12 år og aldri hadde åpnet en pc før, noe som er feil.

men la oss ikke spore av her. den asus probe tingen, rapporterer den riktig om du bruker andre vifter som du vet hvor mange rpm de går på? har du prøvd med en annen vifte?

Lenke til kommentar
@gef: tror du jeg er tett eller? skjønner seff hva du mener, men det er ikke alle kjølere som egner seg like godt til å blåse, ergo man snur viften og lar den suge i stedet. søk litt på google du, så ser du at det er mange diskusjoner gående på dette temaet.

Du har rett i det. Jeg har selv testet viften begge veier på flere maskiner. Isolert sett, så pleier CPU temp. å stige et par grader når vifta suger luft fra kjøleren. De kjølerne jeg har testet det på har vært av typen billig CoolerMaster eller GacialTech Iglo 2310.

Grunnen til dette er at luften da ofte suges inn mest mot toppen av kjøleren og mindre luft passerer bunnen av kjøleren. Dette avhjelpes noe ved å ta en runde tape på toppen av kjølereibben.

Men hvorfor gjøre dette? Jo, fordi jeg har latt luften blåse videre rett inn i PSU (pga liten klarin imellom) eller ut i en tunnel rett ut av kabinettet, lignende slik Dell gjør det. Jeg har også gjort dette av ren nysgjerrighet bare for å måle forskjellen.

Lenke til kommentar

Jeg har løst problemet :!: :mrgreen:

Vifta fikk 5v av en eller annen grunn. Nå kappa jeg av pluggen på vifta og kobla den til min Zalman viftestyring, satt den på 12V og gjett hva? 1834rpm og 32C idle temp på default settings på CPU :mrgreen:

etter at AS5 har satt seg så skal det klokkes opp til opprinelig 3200+ hastighet :D maybe more, hehe.

Tuuuuuuusen hjertelig takk for alle svar!

And the "MrLeftfield's Never ending respect" award goes to........hardware.no and all users! :woot::yes: :!: *grin*

Så utrolig mange svar og så kjapt! tok 2 min før jeg fikk første svar!

Lenke til kommentar
hmm..virka litt rart. Hvilken vei blåser vifta på CPU ribba?

Virka som den svev litt treigt ja! Har du en kabinettvifte du kan sette på å prøve?

Sikker på at det er bra kontakt mellom CPU og kjøler?

Har du tatt ett tynt lag med goop på CPU'en? smørt det jevnt utover?

Sier ikke det seg selv at ribba og cpu har bra kontakt når tempen i kjøleribben etter en kort stund ligger på over 55 grader

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...