Gå til innhold

For høy CPU temp.....med den nye Swiftech...

MrLeftfield

Anbefalte innlegg

Jeg fikk nærmest sjokk når jeg har montert ferdig Swiftech MCX462V på min Barton2500+. Jeg gikk inn i Asus Probe og sjekka tempen (tenkte, "WOW! den kjøleren bare MÅ rocke, siden den er svær og så har den 92mm vifte på den)

Men neida. Tempen gikk raskt fra 34 til 45. Så tenkte jeg "Greit. den stopper snart", men den fortsatte helt til 60!!!jeg restarta PC og gikk i bios....^_^ 67 grader på min dakkar CPU. Jeg skrudde PCen av så fort som F og tok på ribba. den var veeeeeeeldig varm, nesten så jeg brant meg. Så var det den snåle "olje-lukta" som gikk fra den kjøleren. du vet, som nye metaliske ting lukter. Jeg har montert kjøleribba ifølge bruksanvisningen, smørte litt med AS5 på CPU kjernen og jeg har Smartcooler 92mm vifte på 62m3/time @ 22db. Det som er så rart med vifta er at den går på 620rpm i Asus Probe...(wtf?!). syns vel den skulle gå på minst 1400rpm??

Specs er tatt fra www.microplex.no

Turtall: 1700 o/min.

Luftmengde: 62 m3/time

Støynivå: 22 dB(A)

Dimensjon: 92x92x25mm

Snålt lukt, snål temp, snål rpm. :shrug:

Please.Hjelp meg :grine:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm..virka litt rart. Hvilken vei blåser vifta på CPU ribba?

Virka som den svev litt treigt ja! Har du en kabinettvifte du kan sette på å prøve?

Sikker på at det er bra kontakt mellom CPU og kjøler?

Har du tatt ett tynt lag med goop på CPU'en? smørt det jevnt utover?

Lenke til kommentar

Jepp. Har 2 blå LED vifter bak og 2 vifter forran kabinettet (Chieftec Matrix)

Som sagt, har installert kjølern ifølge bruksanvisningen, så det burde vært full kontakt på CPUen. Jeg har også spred as5 over hele kjerna. Vifta blåser på kjøleren. Tvilsomt at det kan bli bedre om den suger lufta ut fra ribba. who knows :shrug:

Vurderer å klippe av kontakten og sette den inn på min Zalman viftestyring og prøve å kjøre den på 12v (kanskje vifta ikke får nok strømm? den er koblet til PSUen på eget uttak)

Lenke til kommentar

vifta på CPU kjøleren SKAL blåse på ribba ;)

Tror jeg ville montert på en ny vifte før jeg klippet av kontakten på den vifta som sviver så treigt.

Tok du ett tynt lag med kjølepasta på? eller tok du mye?

Endret av Gef
Lenke til kommentar

hvorfor det? er mange kjølere som gir deg bedre kjøleeffekt hvis du setter på en vifte som suger luften i stedet.

Altså, den skal blåse lufta mot CPU, ikke suge lufta fra! Det er slik som det skal være. CPU'en vil bli varmere når du gjør slik at vifta suger vekk luft fra CPU. Det er jo logisk da, den skal blåse kald luft mot CPU for å kjøle den ned, ikke pumpe den ekstreme varmen vekk. Tenk deg da, du er varm, du svetter som en gris, er det da best å få en vifte som blåser mot deg, eller pumper luft fra deg? ;)

tror du forstår nå! :)

Lenke til kommentar
tok like mye som med den gamle Tt SilentBoost: litt. en ert på ca 2mm i diameter, som er smurt over kjernen.

Hehe, snåle greier.

Ja, det skal ikke mye goop til for at tempen stiger noe voldsomt i forhold til det den egentlig skal være. Har erfart det selv :p:

Lenke til kommentar

hvorfor det? er mange kjølere som gir deg bedre kjøleeffekt hvis du setter på en vifte som suger luften i stedet.

Altså, den skal blåse lufta mot CPU, ikke suge lufta fra! Det er slik som det skal være. CPU'en vil bli varmere når du gjør slik at vifta suger vekk luft fra CPU. Det er jo logisk da, den skal blåse kald luft mot CPU for å kjøle den ned, ikke pumpe den ekstreme varmen vekk. Tenk deg da, du er varm, du svetter som en gris, er det da best å få en vifte som blåser mot deg, eller pumper luft fra deg? ;)

tror du forstår nå! :)

ehh.. en god del kjølere som suger den varme luften bort...

tråstarter... prøv å snu viften..

Endret av AMD-guru #1
Lenke til kommentar

Så vidt som jeg har hørt, er det ribba sin oppgave å transportere varmen bort fra CPU. Vifta er til for å kjøle ned ribba og CPU. Har altid gjort det slik, alle vennene mine gjør det også slik.

Har selv 34C idle på CPU og 50 Load! da blåser vifta mot ribba!

Endret av Gef
Lenke til kommentar

@gef: tror du jeg er tett eller? skjønner seff hva du mener, men det er ikke alle kjølere som egner seg like godt til å blåse, ergo man snur viften og lar den suge i stedet. søk litt på google du, så ser du at det er mange diskusjoner gående på dette temaet.

Endret av veggiss
Lenke til kommentar
ja, men den der olje-lukta? Har noen erfart det? seriøst snålt lukt.

og ang. den vifta. why 620rpm?

tror det var litt lav RPM... den får kanskje for lite strøm..(spenning)

foresten.. olje lukt/svidde lukt.. jeg hadde iallefall trykket rask og sikkert på svnske knappen...

Endret av AMD-guru #1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...