traveldag Skrevet 17. oktober 2015 Del Skrevet 17. oktober 2015 hei. bytter arbeidsplass fra nyttår, men fortsetter å jobbe under samme kjede. To forskjellige personer som eier de forskjellige virksomhetene, så jeg får teknisk sett ny juridisk arbeidsgiver. Har jeg da rett på feriepenger utbetalt i januar, som om det skulle vært oppsigelse? I såfall vil de komme med på lønning utbetalt 1.1 for perioden desember. Er det da skattebetingelser etter 2015 eller 2016 som gjelder? Blir jo vanligvis stor forskjell om du velger å få feriepenger utbetalt i samme år som du sier opp. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 17. oktober 2015 Del Skrevet 17. oktober 2015 (endret) Du kan kreve å få utbetalt feriepengene ved siste ordinære lønningsdato før du slutter. Det vil sannsynligvis bety i desember, og omfatter den delen av feriepengene som kan beregnes i tide – resten kan utbetales ved sluttoppgjøret. Se ferieloven § 11. Endret 17. oktober 2015 av Horrorbyte Lenke til kommentar
Zash Skrevet 17. oktober 2015 Del Skrevet 17. oktober 2015 Du betaler skatt av feriepengene uansett. Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 17. oktober 2015 Del Skrevet 17. oktober 2015 Skatten blir i utgangspunktet den samme, men hvis du har hatt meget høy inntekt i år og skal betydelig ned neste år så vil det kunne være litt å spare på å få de utbetalt neste år. Skal du opp i lønn blir det omvendt. Lenke til kommentar
traveldag Skrevet 17. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2015 Du betaler skatt av feriepengene uansett. Joda, men om jeg får de som en del av 2015 så skattes de med marginalskatt (som jeg får igjen på skatteoppgjøret for 2015). Om jeg får de som en del av 2016 så slipper jeg den biten og får beløpet i sitt hele i januar Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. oktober 2015 Del Skrevet 17. oktober 2015 Du betaler skatt av feriepengene uansett. Joda, men om jeg får de som en del av 2015 så skattes de med marginalskatt (som jeg får igjen på skatteoppgjøret for 2015). Om jeg får de som en del av 2016 så slipper jeg den biten og får beløpet i sitt hele i januar De beskattes jo med "marginalskatt" også i 2016, spørsmålet er jo bare hvilken marginalskatt... Og nei, om du får de i januar 2016 trekkes du fortsatt i skatt. Lenke til kommentar
traveldag Skrevet 17. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2015 Du betaler skatt av feriepengene uansett.Joda, men om jeg får de som en del av 2015 så skattes de med marginalskatt (som jeg får igjen på skatteoppgjøret for 2015). Om jeg får de som en del av 2016 så slipper jeg den biten og får beløpet i sitt hele i januarDe beskattes jo med "marginalskatt" også i 2016, spørsmålet er jo bare hvilken marginalskatt... Og nei, om du får de i januar 2016 trekkes du fortsatt i skatt. Skjønner det, og vet at det skattes av de uansett, men forskjellen blir vel at om de betales ut for det som regnes som 2016, så er det ferdig skattet gjennom skattetrekk for lønn 2015? Om de blir utbetalt i 2015, så skattes det direkte på beløpet, og det blir utbetalt lavere, men jeg får igjen tilsvarende i skattepenger 2016? Eller er jeg helt på bærtur her? Eksempelet mitt her om jeg ikke hadde byttet arbeidsgiver, så ville jeg fått igjen 90.000 i feriepenger utbetalt juni 2016. Disse er da ferdig skattet fordi jeg har betalt skatt på disse gjennom inntektsåret 2015? For utbetaling i januar 2016 så er beløpet det samme så lenge det regnes som utbetalt i 2016. Om det regnes som utbetalt i 2015 blir regnestykket et annet? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. oktober 2015 Del Skrevet 17. oktober 2015 Du er litt på bærtur ja. Feriepenger er alltid skattepliktige det året de utbetales. Det betyr at om du slutter og får pengene utbetalt i desember 2015, ja så skal du skatte av dem i 2015. Kommer de i 2016, ja så skal du skatte av dem i 2016. Forskjellen ligger utelukkende på når disse pengene betales til kemneren: Om de utbetales i ferieåret skal det ikke trekkes lønn, men de er fortsatt skattbar inntekt det året de utbetales: Du trekkes litt mer hele resten av året for å kompensere for dette. Vanligvis vil du imidlertid trekkes litt ekstra i alle månedene av 2015 for feriepengene du fikk utbetalt i forbindelse med at du faktisk tok ferie, de som opprinnelig skulle utbetales i 2015. Om du i tillegg får skattefrie feriepenger som opprinnelig skulle utbetales neste år, så ville det blitt baksmell. Altså: Feriepengene beskattes alltid det året de utbetales, det er bare forskuddstrekket som varierer. Det betyr at det har betydning for skattesatsen når pengene utbetales: Regner du med å betale mer skatt i 2015 enn i 2016? I så fall bør du prøve å få dem utbetalt først i 2016. Om du regner med å betale mer i 2016 bør du prøve å få dem i 2015. Ferieloven sier at du skal ha det ved siste ordinære lønningsdag, evt. en lønningsdag senere for den andelen som ikke lar seg beregne ved siste ordinære lønningsdag. Disse reglene følges sjeldent, men om det er viktig for deg bør du minne arbeidsgiver på hva som gjelder. Lenke til kommentar
traveldag Skrevet 17. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2015 Du er litt på bærtur ja. Feriepenger er alltid skattepliktige det året de utbetales. Det betyr at om du slutter og får pengene utbetalt i desember 2015, ja så skal du skatte av dem i 2015. Kommer de i 2016, ja så skal du skatte av dem i 2016. Forskjellen ligger utelukkende på når disse pengene betales til kemneren: Om de utbetales i ferieåret skal det ikke trekkes lønn, men de er fortsatt skattbar inntekt det året de utbetales: Du trekkes litt mer hele resten av året for å kompensere for dette. Vanligvis vil du imidlertid trekkes litt ekstra i alle månedene av 2015 for feriepengene du fikk utbetalt i forbindelse med at du faktisk tok ferie, de som opprinnelig skulle utbetales i 2015. Om du i tillegg får skattefrie feriepenger som opprinnelig skulle utbetales neste år, så ville det blitt baksmell. Altså: Feriepengene beskattes alltid det året de utbetales, det er bare forskuddstrekket som varierer. Det betyr at det har betydning for skattesatsen når pengene utbetales: Regner du med å betale mer skatt i 2015 enn i 2016? I så fall bør du prøve å få dem utbetalt først i 2016. Om du regner med å betale mer i 2016 bør du prøve å få dem i 2015. Ferieloven sier at du skal ha det ved siste ordinære lønningsdag, evt. en lønningsdag senere for den andelen som ikke lar seg beregne ved siste ordinære lønningsdag. Disse reglene følges sjeldent, men om det er viktig for deg bør du minne arbeidsgiver på hva som gjelder. Ok, takk for svar, da skjønte jeg litt mer. I praksis vil det si at om de betales ut som en del av lønn for desember 2015 så betaler jeg normal inntektsskatt på disse (ca 37,5%, eventuell toppskatt) og får utbetalt ca. 56.700 (mot 90.000 om de blir utbetalt i juni 2016). Jeg vil da få igjen ca det samme på skatten for oppgjøret 2016 da jeg har skattet for arbeidstid+feriepenger-ferie, men i virkeligheten bare hatt utbetalt for arbeidstid-ferie. Forskjellen vil komme som skatt til gode for oppgjøret 2016? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. oktober 2015 Del Skrevet 17. oktober 2015 Husk at det faktisk kan bli en reell forskjell på utbetaling i 2015 eller 2016 på grunn av den presenterte skattereformen med trinnskatt mv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå