Gå til innhold

[Løst] Søke om lån

tommiti

Anbefalte innlegg

Hei. Har lenge vurdert å kjøpe meg ny bil(eldre). Men grunnet stilling som lærling, er det noen par hinder som stopper dette. Siden bilen er over 12år, har eg selvsagt fått NEI fra de fleste banker. Men, var faktisk ein bank som ikkje var så firkantet, som derfor godtok dette. Men etter eg og ha vært på møte med ein finansiell rådgiver, fekk eg vite at grunnet så høg kasko, samd lånet i tillegg(pr mnd), ble dette ein bomtur, altså null lån. Eg spørte også om eit familiemedlem kunne stå som forsikringstaker, men her fekk eg svar tilbake på at: Om du skal ha lån på bilen, med pant i bilen, så må du stå som eiger og forsikringstaker. Derfor kan den ikkje stå på navnet til ein annen. Så er det noen som har tips/råd til hvordan eg kan få tatt opp lån på ein eldre bil? Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, har sendt inn søknad, men om eg ikkje hugser feil, må ein være over 19år og muligens fast inntekt. Dessuten tviler eg på forbrukslån grunnet såpass høg rente. Er snakk om 100tusen ish. Men så lurer eg på om privatlån av eit familiemedlem. Spørte dem, og vi lurer på om vi skal ta opp billån på hytta(går ut i fra at det er det samme konseptet som å sette det på huset). Blir ikkje renta muligens lavere om ein låner fra privatperson? Også lurer eg på om viss dette hadde gått, om hvor mange dager det kan ta? Har forresten samme bank. 

Endret av tommiti
Lenke til kommentar

Hvilken 12 år gammel bil skal du betale 100 000 for? Må vell finnes et bedre alternativ enn den bilen? 

Ja, er selvsagt ikke det beste alternativet. Men da sikter eg jo til å kun bruke den om sommeren/fine dager og la den stå lagret utenom det. Har jo også ein gammel bil som eg da bruker til daglig til å bygge opp bonusen, siden eg tenker å la den nye stå på ein annen person. Men da er vel kanskje det eneste alternativet å sette det på huset/hytta, altså privatlån? 

Endret av tommiti
Lenke til kommentar

Da regner jeg med det er snakk om en veteranbil? Tror det finnes en del muligheter for lån til veteranbiler, slik som http://www.financiering.no/billan/veteranbil/

En veteranbil er en bil som er minst 30 år gammel. Her var det snakk om en over 12 år gammel bil - ingenting om veteranbil. Veteranbiler ofte kurant å få lån til, da de har lite eller ikke verditap. De er også rimelige å forsikre, og har svært lave avgifter.

Finnes mengder av biler fra 11 år og eldre i  fra 100 000 kr og oppover. Fant over 1 000 stk ved søk på Finn. BMW, Mercedes, Audi osv - ja da er du fort på dette prisnivået.

I og med at kaskoen her blir høy, så regner jeg at det er en bil med litt fet motor etc.

@tommiti: Dersom banken vurderer at de månedlige kostnadene blir for høye, ja da hadde jeg slått fra meg den bildrømmen. Har man ikke betalingsevne - ja da har man ikke. Og la en dyr bil stå 6 - 8 av 12 mnd, er ennå dårligere butikk.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden skal du som attenårig lærling bruke sekssifret beløp på et upraktisk leketøy du bruker noen timer i måneden? Å bruke så mye penger på bil er dumt i utgangspunktet når man er ung og i etableringsfasen, å bruke det på bil nummer to er fullstendig galskap. Å lånefinansiere det er faktisk så farfetched at det er vanskelig å fatte. snakker om strake veien til luksusfellen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hei. Har lenge vurdert å kjøpe meg ny bil(eldre). Men grunnet stilling som lærling, er det noen par hinder som stopper dette. Siden bilen er over 12år, har eg selvsagt fått NEI fra de fleste banker. Men, var faktisk ein bank som ikkje var så firkantet, som derfor godtok dette. Men etter eg og ha vært på møte med ein finansiell rådgiver, fekk eg vite at grunnet så høg kasko, samd lånet i tillegg(pr mnd), ble dette ein bomtur, altså null lån. Eg spørte også om eit familiemedlem kunne stå som forsikringstaker, men her fekk eg svar tilbake på at: Om du skal ha lån på bilen, med pant i bilen, så må du stå som eiger og forsikringstaker. Derfor kan den ikkje stå på navnet til ein annen. Så er det noen som har tips/råd til hvordan eg kan få tatt opp lån på ein eldre bil? Takk.

Alle banker har sagt "nei" fordi det er alt for stort risiko for de. De mener, det er alt for stort sjanse du greier ikke å betjene lånet.

Kaaanskje du bør ta hintet?!

Vent 1 år, spar opp, gå opp i lønn. Så kan du kjøpe bil, når du har faktisk råa til det. Common, du er ikke 10 år gammal, det er lov å tenke litt!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, "gjeldsslave" blir eg neppe ettersom visse ting. Klart det som 19åring ikkje lønner seg å gå fullt ut på bil, og feks heller satse på tak under hodet i framtiden. Men sitter jo faktisk igjen med god nok økonomi til å dekke heile beløpet og over. Feks, har aksjer til å dekke mykje av beløpet(stiger og stiger), tillegg til fond og arvegods. Men her velger eg da å ikkje bruke verken aksjene eller fondet pga sparing til nettopp bolig. Er også ein bil som eg har siktet meg inn på ganske lenge, så det å låne privat er det som eg tenker. Dessuten skal eg opp til fagbrev, så det å feire med ny bil hadde eg ikkje hatt noke imot :) Kommer dessuten fra eit "bilmiljø", så har lyst til å skaffe meg noko meir spenstig og ikkje noko kjedlig konebil :-) Er jo også snakk om å bruke bilen til sosiale ting som treff og stille den ut osv.

Endret av tommiti
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...