Gå til innhold

Teknisk Ukeblads systematiserte forsøpling av Trondheim


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lager en liten tråd her da jeg føler meg litt maktesløs i min lille kamp mot systematisk forsøpling, av en av landets største medieaktører, Teknisk Ukeblad.

 

Jeg bor i Trondheim, en by med mange studenter. Disse studentene melder seg gjerne inn i bransjeorganisasjoner som Tekna, som igjen inkluderer gratis abonnement på Teknisk Ukeblad. Vel og bra. Så er spørsmålet, vil disse studentene egentlig ha magasinet? Eller er det en fin måte å øke opplaget på, som ser bra ut når man selger annonser?

 

Om mottakerne vil ha ukebladet eller ikke kunne vært uvesentlig, om TU hadde levert bladet i personens postkasse. Slik er det ikke.

 

TU har en gjentagende praksis om at levering av disse bladene skjer ved å dumpe de i antall utenfor blokkene i byens studentbyer. Disse blir selvfølgelig ikke plukket opp igjen. Dette har skjedd uke inn og uke ut. Det skjer flere steder i byen. Jeg har flyttet innad i byen, men også ved mitt nye bosted dumpes det ukentlig kilovis med TU.

 

Jeg har de siste årene skrevet mange e-poster til TU om dette, med bilder og info. Jeg har spurt om deres verdier relatert til miljø og forsøpling, og deres rutiner for levering av bladet. Jeg har ikke fått ett eneste svar på noen av disse spørsmålene.

 

Dette er forsøpling satt i system, av en stor aktør som TU, til tross for gjentatte tips om forsøplingen. Her er mine oppfordringer til dere:

 

1) Gjør en revurdering på om stor-skala print av gratismagasiner til kunder som ikke aktivt har meldt seg på, er noe dere bør drive med i 2015. Kanskje heller sende en pdf?

 

2) Det trykte materiellet som skal sendes ut, gjør det adressert. Legg det _oppi_ postkassen, ikke dump det utenfor.

 

3) Når Ola Nordmann kontakter dere angående miljøhensyn og forsøpling av hans lokalområde, ikke bare ignorer han og tjen mer penger og kjøp opp flere firmaer. Prøv å faktisk gå i dere selv for å se forbedringspotensiale - det er kun slik vi går en grønnere fremtid i møte.

 

Vedlagt er et par bilder. Noen blader her, noen blader der, uke etter uke, år etter år. Det er bare å gå en tur rundt studentbyer i Trondheim og se på asfalten, så ser du hvordan Teknisk Ukeblad forsøpler Trondheim.

 

post-28046-0-61017000-1445083509_thumb.jpeg

post-28046-0-20909700-1445083518_thumb.jpeg

post-28046-0-85228300-1445083533_thumb.jpg

 

Jeg vet dette gjør meg til en sinna fyr på internett, en kategori man ikke vil være i, men det får være verdt det om det gir håp om at Teknisk Ukeblad slutter forsøplingen.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til studenter kunne man heller sende en link på epost og la dem laste ned fra nettet om man ikke benytter seg av løsningene til de som spesialiserer seg på å digital distribusjon. Å trykke opp blader til studenter og de fleste andre som er så og si fulldigitaliserte burde være dårlig økonomipraksis for TU, man trenger jo ikke engang å dra inn miljøengasjement, men kan bruke det glatt i markedsføringssammenheng. Husker jeg tipset Labyrint/UiT om dette da jeg egentlig ikke trengte et fysisk blad, og disse kan hentes her: https://uit.no/nyheter/labyrint

Lenke til kommentar

Å trykke opp blader til studenter og de fleste andre som er så og si fulldigitaliserte burde være dårlig økonomipraksis for TU,

 

Men det er det jo nettopp ikke. Som du skriver i ditt siste innlegg, dette dreier seg om at reklameinntekter er knyttet opp mot opplag. Hvis TU gikk over til å sende ut en link til nedlasting av en pdf, som i alle andre henseender er det mest fornuftige, så ville det blitt dokumentert et svært lavt antall nedlastninger sammenlignet med papiropplaget de har i dag, og trolig økonomisk ruin som følge. Altså er det økonomisk lønnsomt å fortsette med papiropplag. Men det er fordi det reelle leserantallet holdes skjult for annonsørene. Dette gjøres bevisst, og er å regne som akseptert svindel.

Lenke til kommentar

Det er jo det som er problemet. Når noen først begynner med noe tull p.g.a konkurranseelementet så må alle gjøre det samme. Nesten alle vet om dette, men man fortsetter sløseriet og oppfører seg som om vi har ressursene til 4 jordkloder å ta av (samlet sett, ikke bare TU). En ordentlig digital distribusjonskanal løser alle problemene. Annonsørene elsker digitale media fordi det er målbart. De vet når du ser en annonse og når du klikker på den, og de vet hvor de får effekt av annonsene sine i sin mediamix. Dette er en mulighet dem har om dem ønsker å utvikle konseptet. Det er neppe tilfeldig at TU er inne i TEK. Det er nok en del av en strategisk utviklingsplan.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...