Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trenger råd om behandling av inngrodd tånegl

Keekwajou

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en mann på 21 år som har hatt en inngrodd tånegl på min venstre stortå i over 1 år. De siste 6 månedene har jeg gått til fotterapeut og behandlingen jeg har fått har inneholdt bruken av spange og gas mellom neglkanten. Jeg gikk 6 måneder med en inngrodd tånegl uten behandling før jeg besøkte legen min og begynte å gå til fotterapeut. De første 4 månedene når jeg gikk i behandling hos fotterapeut så kom det ofte blod og puss ut av såret på tåa når jeg hadde gått et stykke til fots, men så kom det en periode nå sommer hvor det kjentes bedre og det kom ikke noe blod eller puss ut fra tåa etter å ha gått fots et sted.

Så de siste 2 månedene har det blusset opp igjen med blod rundt såret etter jeg har vært ute å gått. Jeg har også vært tilkallingsvikar på en arbeidsplass hvor det er pålagt å bruke vernesko og løfting/ bæring av tunge gjenstander er hverdagslig og det er jo åpenbart, spesielt det å bære tunge gjenstander, at det ikke gjør tåa mi noe bedre.

Problemet er at i vår/ sommer til neste år så har jeg tenkt å prøve meg på en jobb i Forsvaret, og da må jeg trene får å klare visse opptakskrav. Så da er jo problemet slik at trening i form av løping, fjellturer og beinøvelser som knebøy og utfall gjør ikke situasjonen angående tåa mi noe bedre.

Jeg har av den grunn begynt å vurdere å få utført en operasjon på tåa mi. Hvordan er det å få en operasjon hvor en stripe av neglen blir skjært bort i forhold til hvor kjapt tåa mi blir normal igjen kontra det å fortsette behandling hos fotterapeut?

Er det å fjerne en stripe av neglen optimalt eller fins det andre type operasjoner som er bedre?

Hvis det skulle bli en operasjon på tåa så lurer jeg litt på tidsparametrene rundt det å få 100% funksjon i tåa i forhold til det å kunne trene skikkelig igjen?

Still spørsmål hvis du lurer på noe angående posten min. Jeg har prøvd å være så informativ som mulig.

Mvh

Bekymret sjel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde et veldig ille tilfelle av inngrodd tånegl en tid tilbake. På begge stortåene faktisk (inngrodde negler kommer bare av at du ikke selv prøver å hindre det !) og det ble infeksjon og jævlig. Gikk og tok en operasjon på begge tærne over 2 måneder. Operasjonen fjerna store deler av neglen (den ene er fortsatt halvert i bredde) og den ene tåa er nå en god del mindre enn den andre da de måtte skjære bort deler av den.

Tok for meg en sommer å lege det. Og et par år før jeg ikke lenger fikk panikk hver gang noe/noen var i nærheten av beina mine. Hadde hatt et veldig ille sår i over et halvt år, og ingenting annet enn operasjon hjelper.

Lenke til kommentar

Ok.

Er det mulig å trene når tåneglen din vokser tilbake? Hvor lang tid tar det før det eventuelt er mulig å trene etter en slik operasjon?

Takk for svar.

Det kommer veldig an på skaden, operasjonen og hva du selv tenker om det. Jeg var ganske så redd for at den skulle sprekke opp, og nærmest angst dersom noen var i nærheten av føttene mine. 

Så for meg tok det en god stund før jeg var tilbake til normalen igjen. Det er ikke før nå, 3 år etterpå at jeg ikke lenger har noe angst for at folk er nær føttene mine, så den satt en stund :p

Men påregn en måned i alle fall, se hvordan det gror og hvordan det går for deg. Folk er forskjellige :)

Edit: Jeg måtte jo operere bort meste av neglene og en god bit av høyre stortå på begge sider. Jeg vet ikke hvor alvorlig din negl er? Du kan laste opp bildet (i spoiler!!!)

Og et veldig nyttig tips for framtida: Når du har dusja/bada, se over alle neglene dine. Går noen litt nedover? Bøy dem oppover igjen fra siden. Gjør dette hver gang du dusjer. Og ALLTID bruk neglsaks. Ikke pell av eller bit negler. Kutt neglen med saksa en helt lineær strek horisontalt over neglen. Ikke klipp skrått. Følger du disse enkle tipsene, er det ikke mulig å få en inngrodd negl :) Og skal du få det, kan du selv forhindre det før det blir for ille.

Endret av BananLaks
Lenke til kommentar

Jeg fikk operert den ene stortåa. Første gangen gikk det ikke så bra, mens andre gangen så gikk det aldeles utmerket. Lærdommen å ta ut fra det; Gjør operasjonen hos en spesialist, ikke fastlegen.

Opplevd nøyaktig det samme, dog med 2 tær. Kom rett tilbake etter første operasjon, etter andre operasjon da de tok rota hos spesialist forsvant betennelsen men f.... så vondt. 

Lenke til kommentar

Kan jo nevne at det kan være pga skotøyet du bruker at du får inngrodde negler , så pass på at du ikke har for liten eller stor plass.

Det er også forskjell på feks høyre og venstre fot hos noen, i noen tilfeller kan det være opp til 1 sko størrelse eller mer , så sjekk dette ut.

Lenke til kommentar

Opplevd nøyaktig det samme, dog med 2 tær. Kom rett tilbake etter første operasjon, etter andre operasjon da de tok rota hos spesialist forsvant betennelsen men f.... så vondt.

Ja, det er... vondt. Tenkte jeg skulle la være å nevne for TS at smerten i etterkant av operasjonen var antakeligvis det verste jeg har kjent. Utrolig hvor mange nerver det er i tærne.

Lenke til kommentar

Ja, det er... vondt. Tenkte jeg skulle la være å nevne for TS at smerten i etterkant av operasjonen var antakeligvis det verste jeg har kjent. Utrolig hvor mange nerver det er i tærne.

TS burde være mentalt forberedt, aldri opplevd så intense smerter i hele mitt liv.

TS: Pass på å ha godt med Paracet/Ibux (gjerne noe annet som lar deg sove enklere og) og ha benet høyt når bedøvelsen går ut, ikke finn på å dra på jobb etter operasjon og ligg klar i senga (du blir nok sengeliggende i et par dager, jeg angret sterkt på at jeg ikke dro rett hjem første gang).

Lenke til kommentar

Kan jo nevne at det kan være pga skotøyet du bruker at du får inngrodde negler , så pass på at du ikke har for liten eller stor plass.

Det er også forskjell på feks høyre og venstre fot hos noen, i noen tilfeller kan det være opp til 1 sko størrelse eller mer , så sjekk dette ut.

Det kan dytte nedover ja,men følger du det jeg skrev litt over, så får du ikke inngrodde negler uansett.
Lenke til kommentar

Ok.

Er det mulig å trene når tåneglen din vokser tilbake? Hvor lang tid tar det før det eventuelt er mulig å trene etter en slik operasjon?

Takk for svar.

Edit: Jeg måtte jo operere bort meste av neglene og en god bit av høyre stortå på begge sider. Jeg vet ikke hvor alvorlig din negl er? Du kan laste opp bildet (i spoiler!!!)

Ok.

Det med å legge til et bilde er et problem, fordi når jeg prøver å klikke på knappen hvor det står "velg fil" så skjer det absolutt ingenting. Har også prøvd å laste opp bildet på Bildr, men har samme problem der også.

Lenke til kommentar

Ok.

Takk for svar.

Ok.

Det med å legge til et bilde er et problem, fordi når jeg prøver å klikke på knappen hvor det står "velg fil" så skjer det absolutt ingenting. Har også prøvd å laste opp bildet på Bildr, men har samme problem der også.

Funker å bare lenke til siden bildet er også ;)
Lenke til kommentar

Ok.

Takk for svar.

Ok.

Her er link til bildet

https://www.flickr.com/photos/137166271@N05/22168970769/in/datetaken/

Lenke til kommentar

Ok.

Takk for svar.

Ok.

Her er link til bildet

91ad437d9e.png

Dette er hva jeg får opp. Har du gjort bildet privat?

Lenke til kommentar

Ok.

Takk for svar.

Ok.

Her er link til bildet

91ad437d9e.png

Dette er hva jeg får opp. Har du gjort bildet privat?

Prøv igjen. Har gjort det slik at det er offentlig.

Lenke til kommentar

Ikke langt på nær så ille mine ble. Jeg lot det gå altfor lenge.

Gå til fastlegen din og be om henvisning til en privat kirurg (koster noen lapper,men er verdt å fikse det der; fremfor å vente flere måneder på det offentlige). Det der skal nok leges ganake fort, og er nok ikke lenge til du kan trene igjen. Men du kommer nok til å bli veldig var og følsom på tåa. Og gled deg til et titalls sprøytestikk i undersida av tåa :)

Lenke til kommentar

Ok.

Hvilken prosedyre ble utført på tærne dine? Det var vell ikke en kilereseksjon? Jeg må vell høre litt med fastlegen om hva han anbefaler. Hva mener du med at du var "følsom på tåa"? Er det snakk om tåas sensitivitet eller at du var følsom når du nesten kom bort noe/ noen med tåa?

Er det noe som kan skje hvis du dulter borti tåa noe?

EDIT: Har vært til fastlegen og det ble bestemt at han skulle gjøre prosedyren selv. Har bare bra erfaringer med legen min. Det han kommer til å gjøre er å skjære en stripe av neglen helt ned til rota, men ikke dra ut neglrota.

Endret av Keekwajou
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...