Gå til innhold

Z-Wave - brytere - hva/hvor/hvordan?


Anbefalte innlegg

Samme hva jeg gjør sender begge Wallc-s-ene mine scene id 11, 12, 21 og 22. Og det går ikke å sette node id som en condition i HS3 trigger så, da er jeg stuck med 4 triggere og begge bryterne trigger de samme tingene.

 

Er det da jeg må begynne å scripte?

Nei. Hvis du går inn på "properties" på selve bryter-devicene skal du kunne velge hvilken scene de aktiverer. :)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Samme hva jeg gjør sender begge Wallc-s-ene mine scene id 11, 12, 21 og 22. Og det går ikke å sette node id som en condition i HS3 trigger så, da er jeg stuck med 4 triggere og begge bryterne trigger de samme tingene.

 

Er det da jeg må begynne å scripte?

Nei. Hvis du går inn på "properties" på selve bryter-devicene skal du kunne velge hvilken scene de aktiverer. :)

 

Ja, det fant jeg ut etter en stund, men jeg klarer altså ikke synke ny scene-id tilbake til bryteren. Prøver å klikke ready før jeg "vekker" bryteren, prøver å vekke bryteren først osv. Dette funker som sagt plettfritt i Indigo 6. I Homeseer er det ustabilt.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Jeg har ingen større problemer med å sende innstillinger til bryteren så lenge den er våken først.

Men har du spesifikt klart å endre scene-ID? Jeg prøver, får til og med status "Programming of the saved Z-Wave scene (Kjøkken taklys på) was successful.", men scene-ID blir ikke endret.

 

Akkurat nå er den helt på jordet. I innstillinger for button 1 sier HS3 at den har scene number 21. Men i loggen kommer det scene 11.

 

Feb-15 10:06:03   Z-Wave Received a Scene Activation for Scene ID 11 Feb-15 10:06:03   Z-Wave Z-Wave scene 11 on Network DC365631 triggered HomeSeer event(s).
Lenke til kommentar

Hei. Jeg prøver å paire WallC-2 brytere med Fibaro Dimmere, fgd-212 (altså direkte association). Jeg får det ikke til med følgende fremgangsmåte, har noen vært borti lignende problemstilling? Jeg bruker Smartthings Hub v2 som z-wave controller, og begge enhetene er registrert i huben:

 

1. Setter WallC-2 i Management Mode ved å holde nede alle 4 knappene.

2. Trykker på knapp 4 (nederst til høyre) på WallC-2 for å få den til å kommunisere med Fibaro dimmeren.

3. Trykker på knapp 2 (øverst til høyre) på WallC-2 fordi jeg ønsker at denne bryteren skal øke lysstyrken på dimmeren

4. Trykker 3 ganger på B-knappen på Fibaro dimmeren for å få den til å snakke med bryteren

Lenke til kommentar

Hei igjen. Jeg fikk svar på spørsmålet i Smartthings-forumet. Det ser ut til at når man bruker Smartthings så går det ikke an å assosiere WallC-2 direkte med Fibaro dimmeren - assosisasjonen må gjøres i programvaren i Smartthings-huben. Merkelig, men de sier nå så der. For spesielt interesserte:

 

https://community.smartthings.com/t/association-fibaro-dimmer-fgd-212-and-wallc-2-switch/39937

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har da hatt min WALLC-2 liggende etter at den gikk fra hverandre da jeg tok av omrammingen for å bytte batteri. Med litt superlim kan den brukes igjen, Jeg har dog to problemer med den. For det første er rekkevidden (til HS3) dårlig. Jeg kan ikke bruke den der jeg vil ha den. Den skulle erstatte en Aeon Minimote, men jeg har gitt opp da den kun virker når det er godt vær. Den virker dog konsistent andre steder enn ved siden av senga.

 

Det jeg håper på tilbakemelding om er problemet med knapp 1 og 3. Disse trykkes ikke ned av braketten/omrammingen, men virker fint når de trykkes ned direkte. Noen har brukt sugru for å fikse på dette, men jeg hadde satt stor pris på en litt nærmere beskrivelse av hvordan jeg skal gjøre dette.

 

Edit: Jeg fikk da popp-varianten som etter sigende skal være identisk, i alle tilfelle innmaten.

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar

Jeg har to ulike Wallc, en Popp og en z-wave.me. Har ikke problem med å trykke på knappene på noen av dem, er dere sikre på at dere har montert dem riktig? Husker at jeg rota litt da jeg skulle klemme sammen delene.

 

Tja. Jeg har prøvd mange, mange ganger med min popp-versjon. Den er altså 2-gang (dvs. etter at dekselet er satt på kan jeg trykke på alle fire knappene). Helt konsistent får jeg ingen reaksjon når jeg trykker på knapp 1 eller 3 med deksel, men reaksjon uten deksel. Alternativt kan jeg jo bytte til et 1-gang deksel.

Lenke til kommentar

 

Jeg har to ulike Wallc, en Popp og en z-wave.me. Har ikke problem med å trykke på knappene på noen av dem, er dere sikre på at dere har montert dem riktig? Husker at jeg rota litt da jeg skulle klemme sammen delene.

 

Tja. Jeg har prøvd mange, mange ganger med min popp-versjon. Den er altså 2-gang (dvs. etter at dekselet er satt på kan jeg trykke på alle fire knappene). Helt konsistent får jeg ingen reaksjon når jeg trykker på knapp 1 eller 3 med deksel, men reaksjon uten deksel. Alternativt kan jeg jo bytte til et 1-gang deksel.

 

 

Dette er det samme problemet jeg hadde på 2-gang bryteren hvor løsningen var å bruke Sugru for å lage en ekstra tapp på posisjon 1 og 3.

 

Men etter Tronika fikk inn 1-gang dekslene så byttet jeg inn alle mine 2-gang brytere til det.  

Lenke til kommentar

Dette er det samme problemet jeg hadde på 2-gang bryteren hvor løsningen var å bruke Sugru for å lage en ekstra tapp på posisjon 1 og 3.

 

Men etter Tronika fikk inn 1-gang dekslene så byttet jeg inn alle mine 2-gang brytere til det.  

 

 

Takk for input! Nå gidder jeg ikke kaste bort mer tid på denne bryteren, så neste gang jeg bestiller noe z-wave får jeg heller få med ett deksel type 1-gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...