Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Kan leietaker kreve avslag i husleie?


Ham12

Anbefalte innlegg

Vi leier ut en liten leilighet, og fikk for 3 uker siden en mail fra leietaker om at hun trodde det var litt problemer med kondens på badet da det noen ganger kom små vanndammer på gulvet, spessielt etter dusj. Jeg takket for tilbakemeldingen, og vi ble enige om at hun skulle følge litt med videre, og så skulle jeg forhøre meg litt med hva vi kunne gjøre med det. Vi ble også enige om at hun skulle prøve å skru opp varmekablene, dersom der var kondens.

Fikk ny mail på mandag om at problemet var blitt mye verre: Dammene var blitt større, og at det nå var et virkelig problem. Jeg tok kontakt med forsikringsselskapet på dagen, og de fant ut at det bare var koblingen til toalettet (slangen) som var dårlig strammet/pakningen røket. Så vi bestilte rørlegger med en gang, og idag morges var lekkasjen fikset. Nå etterspør leietaker reduksjon i husleie. Er dette noe jeg bør gå med på? Og evt. hvor mye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leieren kan kreve avslag i leien "slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand". 

 

At badet plutselig hadde unaturlig store vanndammer kan vel kalles en mangel. Med tanke på mangelens karakter vil jeg ikke tro at avslaget må settes spesielt høyt. 500,- kroner kanskje? Da slipper du i tillegg en grinete leietaker.

Lenke til kommentar

Tenker at det ikke blir riktig å regne inn badets areal i forhold til leilighetens øvrige areal. Å bli klisjblaut på beina når man går på badet (om man ikke bruker sko) er ikke en ubetydelig mangel. Problemet startet for øvrig for tre uker siden, men ble ikke et problem før nå mandag. Fra mandag til fredag er det for øvrig fire dager (mandag, tirsdag, onsdag og torsdag + fredags morgen). 

 

Fjerner man areal fra utregningen din blir summen i underkant av 400,- kr. 

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

30 kroner - Ja LATTERLIG!

 

Problemet oppstod for 3 uker siden. 

Huseiers respons var helt OK, og da det beviselig var et virkelig problem, sørget  huseier for løsning.

 

Leietager ønsker kompensasjon. Det hadde ikke jeg gjort, men det er opp til huseier å avgjøre om han vil gi eller ikke.

 

Hvis leien er 6000 pr. mnd. foreslår jeg 4000 i avslag i gjeldende måned. Igjen - jeg hadde ikke villet gi leietager 5 øre, men  om jeg ble tvunget til å yte kompensasjon synes 4000 rimelig.

Lenke til kommentar

 

Hvis leien er 6000 pr. mnd. foreslår jeg 4000 i avslag i gjeldende måned. Igjen - jeg hadde ikke villet gi leietager 5 øre, men  om jeg ble tvunget til å yte kompensasjon synes 4000 rimelig.

 

 

Hvorfor mener du 2/3 månedsleie er en korrekt kompensasjon for denne mangelen?

Lenke til kommentar

 

Hvis leien er 6000 pr. mnd. foreslår jeg 4000 i avslag i gjeldende måned. Igjen - jeg hadde ikke villet gi leietager 5 øre, men  om jeg ble tvunget til å yte kompensasjon synes 4000 rimelig.

 

 

 

Hvorfor mener du 2/3 månedsleie er en korrekt kompensasjon for denne mangelen?

Det lurer jeg også på... Tenkte at 500-1000 kanskje var greit. Vi fikk inn rørlegge så fort som mulig, og når leietaker for 3 uker siden tok kontakt var det hun som sa at hun trodde det va kondens, noe ikke jeg ser på som en mangel ihvertfall.

Lenke til kommentar

At badet plutselig hadde unaturlig store vanndammer kan vel kalles en mangel. Med tanke på mangelens karakter vil jeg ikke tro at avslaget må settes spesielt høyt. 500,- kroner kanskje? Da slipper du i tillegg en grinete leietaker.

 

..og for lusne 500,-   får leietager en grinete utleier :)

Lenke til kommentar

 

Vi leier ut for 9500. Det var ikke snakk om stor vanndam, men typisk sånn som kan forekomme etter en dusj.

 

Synes du selv at problemet er en bagatell?

Nei for all del! Men 4 dager med noe vann på gulvet vil jeg ikke annse som en kompensasjon på 4000kr. Tenker at rundt 500-1000 kr kanskje kan være noe, men vil høre andre sitt syn også på det. Hadde selv aldri klagd på en sånn ting.

Lenke til kommentar

 

At badet plutselig hadde unaturlig store vanndammer kan vel kalles en mangel. Med tanke på mangelens karakter vil jeg ikke tro at avslaget må settes spesielt høyt. 500,- kroner kanskje? Da slipper du i tillegg en grinete leietaker.

 

 

..og for lusne 500,-   får leietager en grinete utleier :)

Grinete leietaker mener du?

Lenke til kommentar

 

 

At badet plutselig hadde unaturlig store vanndammer kan vel kalles en mangel. Med tanke på mangelens karakter vil jeg ikke tro at avslaget må settes spesielt høyt. 500,- kroner kanskje? Da slipper du i tillegg en grinete leietaker.

 

..og for lusne 500,-   får leietager en grinete utleier :)

Grinete leietaker mener du?

 

 

Neida. Jeg mener at ved å kreve en liten sum I kompensasjon for denne bagatellen så oppnår kanskje leietager å ødelegge et godt forhold til utleier...og vil kanskje møte lite velvilje I fremtidige situasjoner.

Lenke til kommentar

Helt sant.. Vi hadde i utgangspunktet et godt forhold, men kjenner at denne lille saken ble irriterende. Vi har strukket oss langt på mange måter ifht. leieforholdet, men skjønner at folk ikke tenker så langt når det kommer til stykket.

Lenke til kommentar

Renovering må vel være grunn god nok..? :)

 

Ellers, så ville jeg vel sett dette som en bagatell om det var meg som leide, og dere fikset jo feilen på en kjapp, fin og ryddig måte høres det ut som!

 

Hva med å tilby f.eks 500,- i avslag for de små ulempene dette medførte, og se hvordan dette blir mottatt?

Lenke til kommentar

Renovering må vel være grunn god nok..? :)

 

Ellers, så ville jeg vel sett dette som en bagatell om det var meg som leide, og dere fikset jo feilen på en kjapp, fin og ryddig måte høres det ut som!

 

Hva med å tilby f.eks 500,- i avslag for de små ulempene dette medførte, og se hvordan dette blir mottatt?

Det hørtes ut som en god idé! Får svare henne imorgen...

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke kompensert ei krone, det virker som dere som utleier har gjort akkurat det som kan kreves i en slik situasjon og fikset det på en ryddig og rask måte, det kan da umulig ha ført til så stor ubeleilighet for leietaker med litt vann på et badegulv at man skal ha kompensasjon for det. Det virker for meg som det er leietaker og ikke utleier som oppfører seg urimelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...