Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen starter, men stopper igjen med en gang

Raggdog

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke noe greie på bil, så tenkte at her finnes det sikkert noen glupe hoder med masse kunnskap :)

Jeg har en 2007 Citroen Berlingo Multispace, diesel. Når bilen har stått over natten, og temperaturen begynner å synke mot 0, så begynner jeg å slite med å få start på bilen. Dvs den starter, og stopper igjen med en gang. Kan prøve mange ganger etter hverandre, før bilen såvidt hoster seg i gang, ved at jeg pumper gassen febrilsk. Og da røyklegger jeg hele bygda selvsagt... Det trenger ikke være spesielt kaldt heller - har vært 1C nå, og problemet meldte seg. Når motoren er kjørt varm er det ikke noe problem å starte. Har bytte batteri, glødeplugger, og sjekket ladestrømmen (14,3-14,5)

Håper noen vil ta seg tid til å hjelpe meg :roll::love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor lenge holder glødeplugger egentlig? Jeg hadde samme problem med bilen i fjor, og byttet da alle glødepluggene. Uten at det hjalp nevneverdig må sies. Rele har jeg ikke tenkt på, kanskje det er defekt... Virker nesten som om den ikke får drivstoff, hehe, savner choken :)

Edit - glødelampa lyser bare i 1 sekund, men det har kanskje ikke noe å si...?

Endret av Raggdog
Lenke til kommentar

Prøv å gløde flere ganger før du starter. Kanskje 5-10 ganger.

Da prøver jeg det imorgen tidlig ;) Kan det hjelpe å bruke motorvarmer, eller har det ikke noe for seg når det ikke er kaldere? Bilen har dieselvarmer, men den kobler jo ikke inn før etter at bilen har gått en stund.

Lenke til kommentar

Det skal ikke være nødvendig. Å gløde flere ganger er typisk noe som hjelper på litt eldre dieselkjøretøy i flere kuldegrader. Tanken min var at hvis det hjelper så kan det lede deg på rett spor mot feilen.

Røyk etter kaldstart kan være ventiltetninger som lekker. Kan også være ufullstendig forbrenning. Hold et øye med oljenivået på motoren og sjekk at det ikke synker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, bare for å understreke hvor lite jeg vet... hva er EGR? Bilen ryker kun i det den starter, ikke under kjøring eller på tomgang.

EGR - exhaust gas recircilation .Kan blendes på noen biler. Soter en del. Ikke vanskelig å ta ut og overhale for de med litt tekniske kunnskaper.

Lenke til kommentar

Hvor lenge holder glødeplugger egentlig? Jeg hadde samme problem med bilen i fjor, og byttet da alle glødepluggene. Uten at det hjalp nevneverdig må sies. Rele har jeg ikke tenkt på, kanskje det er defekt... Virker nesten som om den ikke får drivstoff, hehe, savner choken :)

Edit - glødelampa lyser bare i 1 sekund, men det har kanskje ikke noe å si...?

Pluggene i min Multivan har vært på i 265,000 km. Jeg har kjøpt ett sett fra Tyskland i tilfelle...440 kroner for alle 5 Beru glødeplugger.

Glødepluggene skal lyse lengere når det er kaldt. En temp føler regulerer glødetiden. Sjekk gløderele, merket 103.

Endret av Indian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...