Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Oppgradert RAM, førte til at monitoren ikke finner PC'en

Anbefalte innlegg

Øhr, det skal alltid være noe galt med teknologi... På onsdag så lagde jeg en tråd der jeg spurte spørsmål om RAM, og bestilte HyperX Fury 2x8GB. I dag kom den, og jeg satte den inn, og forventet at alt skulle fungere som normalt (som det gjorde sist gang jeg oppgraderte minne). Men nei... På skjermen står det "HDMI1 No Cable Connected". Jeg har selvfølgelig prøvd å fikse det på mine egne metoder, og forskjellige metoder jeg fant på nettet. Jeg har to skjermer, å har prøvd på begge skjermene, med flere forskjellige HDMI kabler.

Ting jeg allerede har prøvd:

1. Sette tilbake RAM brikkene sånn som de var før.

2. Prøve en og en brikke for å se om det er en ødelagt brikke.

3. Sette inn de gamle brikkene, og ta ut CMOS batteriet i ca.1 minutt, så sette det inn igjen.

Jeg har prøvd mer, men det er dette jeg kommer på i farten.

Hvis dere trenger å vite hva jeg har:

Hovedkort: ASUS Maximus V Gene

RAM brikker (gamle): Corsair Value S. DDR3 1333MHz 2GB CL9 x3

RAM brikker (nye): HyperX Fury DDR3 1866MHz 16 GB Black

Endret av koroX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for all hjelpen. :) Jeg har ikke fått prøvd alt ennå, men satt og leste litt i manualen til hovedkortet, og så at jeg skulle først starte PC'en med en brikke i kanal A2, så legge til en i B2, så til slutt de to siste brikkene i A1 og B1. Så jeg prøvde å sette en brikke i A2 og det kom "30" på den lille Q-Code skjermen på hovedkortet.

I manualen på 30 og 31 står det:

Reserved for ASL (see ASL Status Codes section below)
Memory Installed

Men så etter ca. 10 sekunder på "30" hopper den til "55".

I manualen på 55 står det:

Memory not installed.

Så av en eller annen grunn så klarer den ikke å installere det.

EDIT: Jeg prøvde en "Hard Reset" som nevt, og trodde det fungerte en liten stund, pga. den sto på 30 i ca. ett minutt. Men så gikk den til 55... :(

Endret av koroX
Lenke til kommentar

først starte PC'en med en brikke i kanal A2, så legge til en i B2, så til slutt de to siste brikkene i A1 og B1.

Prøv bare med to brikker, de nye. Står i manualen hvor de skal være.

Jeg prøver dette, og hvis det ikke fungerer så gir jeg opp for i kveld og starter på nytt i morgen.

Lenke til kommentar

At du nå får bilde tyder jo på at hovedkortet er oppe og går.

Tipper du også må ty til en manuel reset av hovedkortet , om dette har en såkalt jumper så må den settes i reset , restarte hovedkort (gjerne via prosedyren jeg påpekte) og så starte opp på nytt igjen med minnebrikken på riktig plass. Husk å sjekke at minnebrikkene er hele og fine og sitter ordentlig i sporet (det skal klikke).

Lenke til kommentar

Nå forstår jeg ingenting. Jeg tenkte jeg kunne prøve igjen med bare de nye brikkene i kanal A2 og B2 bare for å sjekke. Å der funket det, jeg har ingen anelse hvorfor. Jeg prøvde akkurat det samme flere ganger i går. Er litt redd for å prøve å sette inn to av de gamle brikkene i de to ledige kanalene, så jeg tror jeg klarer meg med 16GB for nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...