Gå til innhold

Hva synes dere om min økonomi? (lett forklart)

Anbefalte innlegg

Hei, alle sammen!

Jeg er en mannlig student på 23 år. Jeg studerer et administrativt fag på tredje og siste året ved privatskolen Handelshøyskolen BI, altså fullfører jeg snart en bachelorgrad.

Til neste sommer er jeg ferdig med utdannelsen og forhåpentligvis finner jeg meg en jobb jeg vil trives i.

Sommeren 2016 vil min økonomi se omtrent slik ut:

Brukskonto: 10.000,-
BSU 1: 150.000,-
BSU 2: 100.000,-
Sparekonto: 300.000,-

Totalt hos min bank i DNB
= 560.000,-

Samtidig vil jeg ende opp med et studielån på 480.000,- etter tre år ved BI.

Min nettoformue vil dermed bli lik 80.000,-.

...

Hva synes dere om min økonomi?

Jeg har forsøkt å være flink til å spare og håper å kunne kjøpe meg en leilighet etter endte studier.

Setter pris på alle konstruktive svar! :-)

Anonymous poster hash: 9870f...4f9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver ikke noe mer om livet ditt enn bare noen tall så hvis du har en mamma eller pappa som tjener 10.000.000,- i året og du får alt du trenger og mer til så er ikke økonomien bra eller hvis mamma/ pappa gir deg feriejobb med 1.000,- timen. Har du ingen som hjelper deg og du har tjent opp og spart alt sammen med en vanlig jobb (hva nå enn det vil si..) og spare selv ved siden av alle leveutgifter så er det veldig bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nedbetalt studielån og litt til overs etter tre år på BI i ein alder av 23 vil eg påstå er eit godt utgangspunkt. Viktigare er det kanskje at du ser ut til å ha god økonomisk sans, er i stand til å spare og ha oversikt over økonomien. Det vil koma godt med i åra framover når du er i jobb.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kjempebra!

Jeg ville ikke omdisponert om du lurer på det da det er viktig å ha penger på en vanlig sparekonto i tillegg til bsu. De kan brukes til feks. bilkjøp eller andre ting som måtte dukke opp. Uansett hva du tenker å gjøre så behold studielånet da dette er det beste lånet du kan ha, og sparekontoer matcher ofte studielånsrentene.

Godt jobba!

Lenke til kommentar

Tusen takk for deres innlegg, Belphegor, Salvesen., Zeph og Nidar2!

Setter pris på å høre deres tanker rundt min økonomi. For det første er det interessant å vite hva andre tenker og for det andre kan det gi meg en mer objektiv/ nøytral pekepinn på hva status er. :)

Tar veldig gjerne i mot flere innspill! :)

Hvordan tror dere mulighetene min er for å kjøpe min egen leilighet med tiden? Eventuelt, hvor mye tror dere jeg vil kunne få i lån med følgende tall:

560.000,- i egenkapital,

480.000,- i studielån,

og la oss si en brutto årslønn på 400.000,- til 500.000,-.

Dette gjelder fra sommeren 2016.

Lenke til kommentar

Ifølge lånekalkulatoren på nordea.no kan du med årslønn på 450 000 og andre låneutgifter på 2500 i måneden (ca det lånekassens kalkulator gir for lån på 480 000) låne 1,8 millioner, altså kjøpe for ca. 2,3 millioner. Dette vil være opp til banken, og de kan utvise skjønn, spesielt de mindre bankene.

Hva gjelder hva jeg "synes" om din økonomi så kommer det naturligvis an på inntektsnivået. Siden du har studert på BI regner jeg med du vet at en balanse alene ikke gir deg nevneverdig informasjon om økonomisk stilling. Det er økonomisk utvikling over tid som er interessant, ikke øyeblikksbilder. Men klart, med en halv million i studielån og leilighet til 2,3 millioner med 75% belåning og fast jobb med startlønn i størrelsordenen en halv million så har man en grei økonomi, om man klarer holde styr på "diverse"-posten i budsjettet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ifølge lånekalkulatoren på nordea.no kan du med årslønn på 450 000 og andre låneutgifter på 2500 i måneden (ca det lånekassens kalkulator gir for lån på 480 000) låne 1,8 millioner, altså kjøpe for ca. 2,3 millioner. Dette vil være opp til banken, og de kan utvise skjønn, spesielt de mindre bankene.

Hva gjelder hva jeg "synes" om din økonomi så kommer det naturligvis an på inntektsnivået. Siden du har studert på BI regner jeg med du vet at en balanse alene ikke gir deg nevneverdig informasjon om økonomisk stilling. Det er økonomisk utvikling over tid som er interessant, ikke øyeblikksbilder. Men klart, med en halv million i studielån og leilighet til 2,3 millioner med 75% belåning og fast jobb med startlønn i størrelsordenen en halv million så har man en grei økonomi, om man klarer holde styr på "diverse"-posten i budsjettet.

Takk for et godt og reflektert innlegg, Herr Brun! :)

Jeg burde naturligvis også nevnt selve inntekten min oppi det hele, men siden jeg foreløpig er student - er den uansett ikke mye å "skryte av". Det vil si jeg har deltidsjobb ved siden av studiene, som gir meg en svært variabel inntekt på mellom 3.000,- og 12.000,- i måneden.

I fjor tjente jeg 70.000,-. I år regner jeg med å ligge på nærmere 80.000,-.

(naturligvis oppnevnt i bruttolønn)

Jeg vil være fornøyd hvis jeg får tilbud om å låne 1.800.000,-, men har samtidig et ørlite håp om å kunne låne 2.000.000,-.

Har jeg et budsjett på 2.500.000, både håper og tror jeg det vil være et mer enn stort nok budsjett til å kunne finne meg en leilighet som tilfredsstiller mine ønsker, der hvor jeg ønsker å bo.

Lenke til kommentar

Då er første punkt å skaffe deg ein fast jobb sånn at du kan betjene eit lån.

Hehe! Ja, men det blir ikke før sommeren 2016. Frem til da sier jeg meg fornøyd med en liten deltidsjobb, hvor jeg for øvrig trives ganske godt også.

Jeg må først bare ha fokus på å fullføre bachelorgraden min ved BI. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...