Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor gjør alt så vondt?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg er en godt voksen mann i 30-årene. Jeg er i en trygg og stabil livssituasjon, som etter alle objektive kriterier er veldig god.

Grunnen til at jeg skriver dette her er fordi jeg akkurat nå har vondt. Jeg har aldri vært noe særlig til følelsesmenneske. Dette fordi følelser, etter min erfaring, gjør vondt. Så jeg har lært meg å skru dem av. For det meste. Jeg evner å finne glede i små ting i hverdagen: en fin sosial sammenkomst med venner, en god bok, en underholdende film. Det er små lyspunkter i en ellers uformelig, grå - men trygg - hverdag.

Uansett. Grunnen til at jeg har vondt akkurat nå er fordi det har dukket opp ei jente i livet mitt, som har satt sleiva i følelsesapparatet mitt og rørt kraftig rundt. Betatt, forelska, jeg vet ikke hva det kalles. Det spiller ingen rolle. Det bare gjør vondt.

Jeg kikker på mobilen i eninga for å se om hun har sendt melding, og kjenner det stikker hver gang det ikke er tilfellet (noe som betyr de aller fleste ganger). Når hun har det, kjenner jeg et lite opphold i smerten, men den kommer fort tilbake. Jeg tenker på henne stort sett hele tiden med mindre jeg er fullstendig oppslukt av noe annet, og finner det vanskelig å fokusere på ting. Husarbeid fortoner seg meningsløst, jeg gidder ikke spise, jeg går på veggene og vet ikke hva jeg skal gjøre. Det gjør bare vondt.

Når vi er sammen får jeg endelig fred for smerten. I hvert fall for en stakket stund. Den kommer fort snikende tilbake. "Dette er for godt til å være sant", "dette varer aldri", "om 3 timer drar hun hjem igjen". Så utrolig vondt.

Hvordan hopper jeg av? Hvor er av-knappen? Hvorfor gjør absolutt alt så utrolig vondt? :(

Anonymous poster hash: 0b5ae...48e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn deg noe annet å gjøre! Vært i akuratt samme situasjon som deg og kom meg tilslutt ut av det, med profesjonell hjelp. Jo mer du graver deg ned i mobilen og lar alt i livet ditt handle om henne og kontakten hun gir så går det bare nedover både med deg og psyken din. Om du ikke evner å ordne dette selv så anbefaler eg deg på det sterkest å få hjelp, før det går så langt at du blir regelrett psykotisk

Endret av IcedInsanity
Lenke til kommentar

Fordi du har lært deg å slå av alle følelser som du skriver så kan du oppfatte mange følelser som vonde selv om de egentlig ikke skal være det. Har vært forelska selv og det er ofte en vond følelse når man ikke får tilbringt tid sammen med jenta. Dette er vel bare slik noen får det uten at det er noen spesiell grunn.

Du kan prøve å "komme deg over henne" eller slå av følelsene igjen, men hvis du satser på et forhold så er vel ikke det så lurt. Du får bare stå i det og heller lære deg å gå og glede deg til neste melding eller møte.

Lykke til videre :)

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Det gjelder ikke bare situasjoner som denne, det er bare den situasjonen jeg tilfeldigvis er oppe i nå. Stort sett, gjennom hele livet mitt, med en gang jeg kjenner på sterke følelser - positive eller negative - så gjør ting bare vondt. Om det gjelder ny jobb, kjærlighet eller hva det skal være - sterke følelser gjør vondt. :(

Nå har jeg i årevis vært spart for problematikken - dels fordi jeg har lært meg å skru følelsene av, og dels fordi jeg har lært meg å unngå situasjoner hvor sterke følelser kan oppstå - men nå har jeg altså blitt kastet ut i det.

Jeg har vært inne på tanken om profesjonell hjelp, men det fremstår litt som å åpne en melkekartong som har stått på kjøkkenbenken i årevis.  :sick:

Ugh...

Anonymous poster hash: 0b5ae...48e
Lenke til kommentar

:rofl: Melkekartong... Takk for den TS.

Liker ikke sterke følelser jeg heller, gjør ikke vondt synes jeg men er ikke deilig heller. Jeg har slått av det meste jeg også, det går desverre utover gledesfølelser også. Hater virkelig når folk skal si "glad i deg" eller klemme meg... Nå har vel jeg den fordelen med at jeg er rimelig asosial så jeg slipper stort sett unna :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...